Flaskehals
Fra : Lars Østergaard

Dato : 26-02-05 23:17

Findes der et program som kan fortælle hvilke komponenter man med fordel
kunne udskifte for at vinde hastighed?
Jeg skal hjælpe en ven med at opgradere hans PC, og vi planlægger at købe
nyt MB og en P4 3,2 GHz. Når dette er installeret kunne det være interessant
at se hvilke komponenter der bremser PC'en. Er det ram blokkene,
harddiskene, skærmkortet, PSU, mv. der er for langsom/lille?

Glæder mig til at høre jeres svar.
På forhånd tak!
Vh. Lars

Fra : iddqd

Dato : 26-02-05 23:57

Lars Østergaard wrote:
> Findes der et program som kan fortælle hvilke komponenter man med fordel
> kunne udskifte for at vinde hastighed?

Både og - det bedste er at overveje hvad maskinen skal bruges til og
læse nogle test af diverse hardware.

> [...]
> at se hvilke komponenter der bremser PC'en. Er det ram blokkene,
> harddiskene, skærmkortet, PSU, mv. der er for langsom/lille?

ALtså PSU'en kan ikke være for langsom

> Glæder mig til at høre jeres svar.

Ud på nettet og læs nogle artikler, du mangler baggrundsviden og den får
man ikke bare ved at stille spørgsmål i en nyhedsgruppe.

Mvh

Bruno

Fra : JSM

Dato : 27-02-05 00:07

"Lars Østergaard" <lgo@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interessant at se hvilke komponenter der bremser PC'en. Er det ram
> blokkene, harddiskene, skærmkortet, PSU, mv. der er for langsom/lille?

Bl.a. Lavalys Everest (som kan hentes her:
http://lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3) kan
analysere din PC og kommer også med forslag til hvad man fordel kan ændre
på.
Bortset fra det, vil det gøre det meget nemmere at hjælpe, hvis du oplyste
hvilken type og størrelse RAM-blokke, harddiske, skærmkort og PSU etc. den
nye CPU + bundkort skal arbejde sammen med. Og også gerne hvad maskinen skal
bruges til.
F.eks. foreslår Everest at jeg bør proppe mere RAM end de nuværende 256 Mb
den i PC jeg skriver det her på. Men da jeg _kun_ bruger denne maskine til
mail, news og tekstbehandling har jeg ikke tænkt mig at følge dens råd. De
ressourcer poster jeg hellere i PC'en der står her ved siden af mig som jeg
bruger til bl.a. billedbehandling og videoredigering.

Mvh
Jesper

Fra : Kludder

Dato : 27-02-05 11:39

Hej
"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ressourcer poster jeg hellere i PC'en der står her ved siden af mig som
> jeg bruger til bl.a. billedbehandling og videoredigering.

Jeg har lige installeret det lavalys Everest der.. men hvordan sætter man
den til at analyzer computeren for ting som den syntes skal være bedre? Har
sidder og kigger og rodet lidt med det.. uden held..

Fra : JSM

Dato : 27-02-05 15:25

> Jeg har lige installeret det lavalys Everest der.. men hvordan sætter man
> den til at analyzer computeren for ting som den syntes skal være bedre?
> Har sidder og kigger og rodet lidt med det.. uden held..
Gå op under "Rapport" og opret en. De steder hvor programmet mener der er
noget som bør rettes står der "Problemer og forslag".
Men - og jeg kan godt se at jeg har udtrykt mig for dårligt i det første
indlæg - Everest er et utroligt godt værktøj til at få oplysninger om de
enkelte dele i ens PC. Men det er ikke et decideret
analyser-og-fortæl-mig-hvad-jeg-bør-lave-om-program. Det kommer som nævnt
med nogle forslag til ændringer men det erstatter altså ikke viden og
erfaring når det drejer sig om at finde flaskehalse i et system.

mvh
Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 13:14

Lars Østergaard skrev:

> Findes der et program som kan fortælle hvilke komponenter man med
> fordel kunne udskifte for at vinde hastighed?

Nej.

> købe nyt MB og en P4 3,2 GHz. Når dette er installeret kunne det være
> interessant at se hvilke komponenter der bremser PC'en. Er det ram

Det kræver erfaring at vurdere dette. Hvad er der i maskinen nu?