Rettelser til Tyske søkort
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-02-05 20:16

I et forsøg på at komme "up2date" og alligevel spare lidt penge købte jeg
sidste år et sæt: "Sportbootkarten Satz 4: Dänemark Teil 2". Kombineret med
et alm dansk kort 102 har man så hele sjællands kystlinie og omkringliggende
farvande for under 600 kr

Nu skulle jeg så lige rette dem (you know, de kolde vinteraftener ...), men
det er jo lidt besværligt når de har en anden kortinddeling. Findes der en
tysk webside, hvor er rettelser der passer til kortene ??

a'la
http://www.kms.dk/kortbutik/soekort/soekortrettelser_ny/soekortrettelser.html

???

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Jan

Dato : 26-02-05 20:35

Sat, 26 Feb 2005 20:16:22 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>; <cvqhua$2350$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Nu skulle jeg så lige rette dem (you know, de kolde vinteraftener ...), men
>det er jo lidt besværligt når de har en anden kortinddeling.

<smil>
Så er det jo godt, at KMSs søkortrettelser angiver positionen...
</smil>

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-02-05 22:04

Ja, ja, det er jo ikke det at det ikke kan lade sig gøre....

Det er bare et mega Sherlock-holmes arbejde blandt ca. 100 rettelsesblade
med 5-10 rettelser i hver. Så skal man lige læse positioner, se om det er
inden for ens kortsæt, finde det rette kort og så rette.....

Det tager bare 10 gange så lang tid. - og det er jo træls nok i forvejen

Bjarke

Fra : Jan

Dato : 26-02-05 23:10

Sat, 26 Feb 2005 22:04:04 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>; <cvqo89$29rq$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Ja, ja, det er jo ikke det at det ikke kan lade sig gøre....

Det er dét man har spart de mange kroner for (konspirationsteori: De
tyske og de danske har aftalet at kortinddelningen er forskellig, så
fritidsbådefolkene skal vælge mellem at bruge mange penge eller megen
tid)

>Det er bare et mega Sherlock-holmes arbejde blandt ca. 100 rettelsesblade
>med 5-10 rettelser i hver. Så skal man lige læse positioner, se om det er
>inden for ens kortsæt, finde det rette kort og så rette.....

Så kan man jo se det gode i det: man bliver mægtig godt kendt i
farvandene, på kortet

>Det tager bare 10 gange så lang tid. - og det er jo træls nok i forvejen

Ja, det kan man nemt forestille sig :-/

(jeg kan forestille mig mit arbejde før 2007-søspejderlejr Et Sted I
Danmark, når jeg skal til at rætte mine kort fra '02)

godnat!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-02-05 00:21

Ja. det er primært for at få "oplevelserne" og de "større" ting jeg gør det.
jeg gider ikke sidde og rette et vrag fra 11 til 12 meter, men der er
faktisk en del fyr der ændrer sig og det synes jeg er vigtigt. Har I se de
nye smallere fyrvinkler på havnefyret i Køge ?? Og det nye i Gjerrild ??

Min smertegrænse er 5 år tilbage. Hvis der er nogle kort der er ældre end
det skriver jeg "EJ opdateret" på dem og køber nye når det en dag slår mig
og jeg skal i den retning. Det tager nemt 3-4 timer at rette et 5 år gammelt
kort man kan købe for 136 kr.

> Sat, 26 Feb 2005 22:04:04 +0100, "Bjarke Christensen"

snip

> Så kan man jo se det gode i det: man bliver mægtig godt kendt i
> farvandene, på kortet

snip

Fra : Jan

Dato : 27-02-05 08:47

Sun, 27 Feb 2005 00:21:19 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>; <cvr09l$2hio$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Ja. det er primært for at få "oplevelserne" og de "større" ting jeg gør det.
(klip)
det er jo altid hyggeligt at gå igennem søkort, og så måske erindre dele
af den sidste sejlads i de egne.

Nuja, mine kommentarer skulle altså ikke tages altfor seriøst.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-02-05 09:05

Sådan opfattede jeg dem også <smile>. Jeg tænkte bare, at der måske var
nogle der sad og rystede på hovedet af mig ...

Men du har helt ret. Man få en masse oplevelser. Både fra forgangne
sejladser og ideer til kommende. Jeg sad fx lige og blev varm på at sejle
gennem guldborgsund. Det har jeg aldrig prøvet.

Bjarke

"Jan" <jan*@nospam.no.invalid> wrote in message

snip

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-02-05 00:48

Et relevant spørgsmål Bjarke...

Men som i de fleste andre indlæg i ng bliver der sjældent svaret på det
konkrete spørgsmålet...

Til gengæld kommer der aktid en række iagtagelser af mere eller mindre
relevans i forhold til det egentlige spørgsmål

Håber alligevel der er en der sidder inde med de vise ord, på et konkret
spørgsmål....

Fra : sailor99

Dato : 27-02-05 13:56

Hej Bjarke!

Gå til nyhedsgruppen:

de.rec.sport.segeln

hvor samme spørgsmål netop er blevet besvaret.
Der finder du, hvad du søger.

Mvh
Georg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-02-05 20:45

Det hjalp lidt på forståelsen, men gav mig desværre ikke rettelserne.

Der er øjensynligt (mindst) 3 forskellige slags tyske søkort:

1: Dem fra "NV verlag" der bundles sammen med Maptech's Offshore-Navigator
2: Nogle fra BSH, som øjensynligt er tyskernes "KMS"
3: Dem (jeg faldt for) fra Delius Klasing forlag. Der er rene kopier af dem
der er udgået i Danmark og alle tekster er danske med æøå og det hele. Men
desværre kommer deres "rettelsesservice" først op at køre i foråret 2005.

Sidstnævnte findes i næsten alle bådbutikker, da Schultz distribuerer dem i
Danmark. Jeg har mail'et dem og spurgt om de har det godt med, at der ikke
findes rettelser til dem (endnu).

Og jeg som var så naiv, at jeg bare troede tyske kort var tyske kort.....

/Bjarke

Fra : Allan

Dato : 28-02-05 17:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cvt807$1mel$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> findes rettelser til dem (endnu).
>
> Og jeg som var så naiv, at jeg bare troede tyske kort var tyske kort.....

Hej
Jeg vidersendte til den den tyske ng og fik nedenstående links, men kan
forstå de er afprøvet.
mvh
Allan

http://www.bsh.de/de/Schifffahrt/Sportschifffahrt/Berichtigungsservice%20Karten/index.jsp

http://www.nv-verlag.de/berichtigungen.htm
http://www.bsh.de/de/Schifffahrt/Sportschifffahrt/Berichtigungsservice%20Karten/index.jsp

http://www.elwis.de/BfS/bfs_start.php.html
Fuer die Deutsche Bucht werden denn die Aenderungen woechentlich weiter
verarbeitet in: http://www.filo.nl/users/nopoints/indexeng.php

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-05 20:08

Jeps, det er enten tilbud om klistermærker eller links til informationer
opdelt efter nogle andre kortudsnit/nummereringer.

Jeg har mail'et til Schultz og foreløbig bare fået et "ikke-svar", som jeg
har "udfordret" lidt.

/Bjarke

snip

snip

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-03-05 21:00

Jeg synes lige jeg vil berette om udkommet af nedenstående:

Efter gentagne mails til Schultz må jeg konstatere, at jeg blot står med en
masse "ø-bøh" og totalt tamme, lamme og intet-sigende svar. Bekymrende at de
er landet førende søkortsdistributør. Jeg vil ikke købe noget hos dem i
fremtiden.

Fra det det tyske Delius Klasing forlag har jeg til gengæld fået at vide, at
rettelserne kommer på deres web-side i slutningen af April, samtidig med
2005 versionen af kortene. Hvorfor de ikke vil publicere rettelserne
tidligere (de må jo have dem inden de sender de nye kort til trykkeren) må
stå hen i det uvisse. Måske et forsøg på at sælge flere kort.

Det er jo stadig billigt at få et komplet sæt Sjælland eller Fyn rundt kort
for 450 kr.

/Bjarke