Dyrlæge pris
Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 11:02

Jeg har lige været ved dyrlægen og fået foretaget en vaccination, samt
en sprøjte for løbetid ( altså på hunden).

Pris: en bondegård på landet

Hvorfor skal man betale for en konsultation, for at få medicin?
Hunden blev vejet (af mig) og så fik den stikket . Betale ved kasse A og
så ud af vagten.

Er der nogle steder hvor man kan få medicinen og så selv give hunden det?

Jørgen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-02-05 11:17

"Jørgen" <js0@c.dk> skrev i en meddelelse

> Pris: en bondegård på landet

Ja, det koster at ha' hund, men det havde du vel regnet med da du købte
den...?!

> Hvorfor skal man betale for en konsultation, for at få medicin?
> Hunden blev vejet (af mig) og så fik den stikket . Betale ved kasse A og
> så ud af vagten.

Sådan er det nu engang skruet sammen! Hvis du er så "heldig" at blive
stor-kunde ved dyrlægen kan det være der kommer lidt rabatter! Jeg vil så
retfærdighedsvist sige at med vaccinationer bør dyrlægen gi' en
helbredskontrol med hvor hun mærker hunden igennem, tjekker hjerte,
vejrtrækning osv. men stadig... Du må bide i det sure æble og betale. Er du
for nærrig til det skulle du måske overveje om en bamse fra
legetøjsforretningen ikke havde været et bedre valg... Eller om ikke din
dyrlæge efter for dyr i forhold til andre, for jeg synes ikke min er dyr når
jeg er nede og få alle 3 vacineret. Helbredstjek, DHPPiL, Rabies mm. af 3
hunde for under 1000 kroner.

> Er der nogle steder hvor man kan få medicinen og så selv give hunden det?

Det overvejer du vel ikke seriøst at gøre?? Har kun et ord for det...
Uansvarligt!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : karsten & Pia

Dato : 26-02-05 12:21

> Det overvejer du vel ikke seriøst at gøre?? Har kun et ord for det...
> Uansvarligt!

Undskyld jeg blander mig og spørger hvori ligger det uansvarlige. Så
vanskeligt er det altså heller ikke at vaccinere.

Og til den oprindelige spørger så tror jeg desværre ikke man kan købe
sådanne produkter lovligt nogen steder.

MVH Pia

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 12:52

karsten & Pia skrev:

> [...]
> vanskeligt er det altså heller ikke at vaccinere.
>
> Og til den oprindelige spørger så tror jeg desværre ikke man kan købe

Nej Det tror jeg heller ikke man kan i Danmark, men måske i udlandet.
Men er der ikke noget om , at landmanden kan få penicillin til grisene
og så selv sprøjte, og derved spare dyrlægen?

Tråden er lige så meget skrevet for at få en debat i gang om det det jeg
vil kalde uanstændige høje priser, og dyrlægerne måde at springe over,
hvor gærdet er lavest
Mvh
Jørgen

Fra : karsten & Pia

Dato : 26-02-05 18:11

> Men er der ikke noget om , at landmanden kan få penicillin til grisene
> og så selv sprøjte, og derved spare dyrlægen?

jeg ved ikke med penicillin det kan jeg ikke huske om man sprøjter selv som
landmand, men man sprøjter med jern selv og kasterer smågrise selv.

MVH Pia

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 18:31

karsten & Pia skrev:

> jeg ved ikke med penicillin det kan jeg ikke huske om man sprøjter selv som
> landmand, men man sprøjter med jern selv og kasterer smågrise selv.
>
> MVH Pia

Jeg mener der har været noget med penicillin, hvor man mente at de fik
for meget og var fare for ar menneske kunne blive overfølsom over for
pi., men et er også underordnet

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 12:44

> Det overvejer du vel ikke seriøst at gøre?? Har kun et ord for det...
> Uansvarligt!

Jo det overvejer jeg seriøs.
Når man drager omsorg for sin hund opdager man om der er noget i vejen .
Dk regler for vaccination er jo 3 år interval, er det også uforsvarlig?

Hvad med dyrlæge, nu har jeg i 30 år haft hund, og kan kun huske at
dyrlægerne har undersøgt hunden, hvis jeg har fortalt at der er noget
som jeg gerne vil have ham/hende til at se på.

Hunden er ved dyrlæge hver 5 mdr.

Hilsen
Jørgen

Fra : Christina Kausmally

Dato : 26-02-05 12:36

"Jørgen" <js0@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal man betale for en konsultation, for at få medicin?

Hej Jørgen,

alle dyrlæger er underlagt skrappe regler(fra de veterinære myndigheder),
der siger at dyrlægen faktisk ikke må udlevere receptpligtig medicin uden at
have set dyret først.

Med venlig hilsen
Christina

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 12:55

> [...]
> der siger at dyrlægen faktisk ikke må udlevere receptpligtig medicin uden at

Ja men dyrlægen ser også hunden, men undersøger ikke, uden man skal bede
dem om at gøre det, de tager sig betalt for

Mvh
Jørgen

Fra : Christina K

Dato : 26-02-05 13:25

> Ja men dyrlægen ser også hunden, men undersøger ikke, uden man skal bede
> dem om at gøre det, de tager sig betalt for
>
> Mvh
> Jørgen

Så vil jeg vove den påstand, at du burde finde dig en ordentlig dyrlæge.

Har aldrig selv været hos dyrlæge med mine dyr, hvor der ikke(uanset af
hvilken årsag jeg kom)blev følt og lyttet på dyret. Ikke så grundigt som ved
det årlige sundhedstjek, men alligevel for at give dyrlægen et billede af
det generelle tilstand.

Hvis jeg følte at jeg betalte penge for en vare jeg ikke har fået.... Så
ville jeg(lige såvel som i enhver anden forretning)finde et andet sted at
handle.

MVH
Christina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 26-02-05 15:19

"Christina K" <thamissletdette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Ja, jeg ville nok også overveje at skifte dyrlæg hvis ikke der blev følt og
lyttet. Som Christina også skriver, bliver der altid kigget og lyttet på
Nicki hver gang vi er hos dyrlægen ( og det har desværre været lidt for tit
med dårlig mave ).

Jeg synes nu heller ikke om idéen om selv at skulle udføre vaccinationer,
der er jo nok en grund til at dyrlæge uddannelsen tager mange år.

Som Rinnie også skriver havde du vel sat dig ind i at det koster kroner at
ha' hund. Men du har jo haft hund i 30 år, så helt bag på dig kan det vel
ikek komme på dig

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 17:07

Bolette Nielsen skrev:
> [...]
> ha' hund. Men du har jo haft hund i 30 år, så helt bag på dig kan det vel

Nej det kommer ikke bag på mig at det koster mange penge at have hund,
bare foder 500 -600 kr pr mdr for en hund. det er heller ikke det jeg er
imod.

Men jeg kan ikke se hvad dyrlægen kan som jeg ikke kan, når de bare
sprøjter og evt. spørger, fejler hunden noget.
Jeg har før skiftet dyrlæge, fordi jeg ikke var tilfreds med ham jeg
brugte. Den nuværende er jeg i store træk udmærket tilfreds med , men
vil gerne have prisen sat ned

jørgen

Fra : Pwh

Dato : 26-02-05 17:28

> Nej det kommer ikke bag på mig at det koster mange penge at have hund,
> bare foder 500 -600 kr pr mdr for en hund. det er heller ikke det jeg
> er imod.

Det må da værer en seriøs hund du har der spiser for 5-600kr/mnd,
det koster mine 2 Labblandinger mig da tilsammen i foder (Olivers)

> [...]
> Jeg har før skiftet dyrlæge, fordi jeg ikke var tilfreds med ham jeg
> brugte. Den nuværende er jeg i store træk udmærket tilfreds med , men

Nu koster selve vaccinationen jo kun ca 200kr, resten af prisen er for
et check af hunden. Så selvom du kunne skaffe vaccinationen selv til
måske 50-100kr for et skud så havde du jo ikke sparet ret meget.
Jeg har det da personligt bedst med at mine hunde bliver chekket af
en proffesionel mindst en gang om året, man kan ikke regne med at
hunden selv siger til hvis der er noget galt.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 17:52

> Det må da værer en seriøs hund du har der spiser for 5-600kr/mnd,
> det koster mine 2 Labblandinger mig da tilsammen i foder (Olivers)

En god kvalitetfoder "Nubo" til en 70 kg. hund løber op, men ok der er
den daglige dosis af piller for elegi med i prisen, det er selvfølgelig
ikke oder, selv om den få det sammen med maden

jørgen

Fra : Pwh

Dato : 26-02-05 18:06

> [...]
> den daglige dosis af piller for elegi med i prisen, det er
> selvfølgelig ikke oder, selv om den få det sammen med maden

Hvad er det for en race du har, 70kg hund kan sikker godt lange til fadet
Jeg har heller ikke medregnet tyggepinde, lækkerbidskner og hvad der ellers falder
af ind imellem, godt man bor i en ende af verdenen hvor man har råd til den slags

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 18:28

> [...]
> af ind imellem, godt man bor i en ende af verdenen hvor man har råd til den slags

Det er en Newfoundland
Jørgen

Fra : Anette

Dato : 26-02-05 13:56

Jørgen wrote:
> Er der nogle steder hvor man kan få medicinen og så selv give hunden
> det?

Tror det ikke, men giver dig ret: det er en dyr omgang, især når det er
regelmæssigt tilbagevendende medicin til det samme dyr.

Jeg tror der er meget stor forskel fra dyrlæge til dyrlæge, både pris,
grundighed og øøøh kan man kalde det moral?.

Vores 3 musespisende katte får regelmæssige ormekure.
Vi har forsøgt at få en recept på ormepiller for et år ad gangen, men nej.
Vi skal troligt derned og hente 3 x 1 ormekur ca hver 3. måned.
Det er træls.- også selvom vi ikke tager kattene med derned, men bare skal
ned og hente pillerne.
Første gang betalte vi for en konsultation ( selvom kattene ikke var med)
men siden da har vi kun betalt for medicinen.

/ Anette

Fra : Jørgen

Dato : 26-02-05 17:12

Anette skrev:

> Tror det ikke, men giver dig ret: det er en dyr omgang, især når det er
> regelmæssigt tilbagevendende medicin til det samme dyr.

Når jeg får tilbagevendende medicin til mig selv, får jeg bare recepten
og henter medicinen på apoteket, Det burde man også kunne få til hunde..
En sukkersyge patient tager selv sit blodsukker og tager
indsprøjtninger, men en hund går ikke. Det er kun for at dyrlæge skal
tjene penge

Jørgen

Fra : Winther

Dato : 26-02-05 23:58

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Første gang betalte vi for en konsultation ( selvom kattene ikke var med)
> men siden da har vi kun betalt for medicinen.

Min dyrlæge ville godt give til 3 afhentninger, men jeg synes det er dyrt.
Ca. 80 kr bare for recepten, så kommer ormemidlet oveni.

Jeg bestilte Drontal over nettet sidste gang. Købte 20 tabletter. Det er
billigere, ingen receptgebyr og gratis forsendelse.
- og min samvittighed er god, både dyrlægen, jeg og katten ved de skal have
hver 3. måned, så jeg synes det er ude af proportion at skulle smide 80 kr
oveni hver gang bare til receptgebyr.

Vh. Winther

Fra : qfha

Dato : 27-02-05 08:44

Jørgen <js0@c.dk> wrote in message news:<422048ff$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> så ud af vagten.
>
> Er der nogle steder hvor man kan få medicinen og så selv give hunden det?

----------------------

Jeg er ganske enig med dig i, at det som oftest er horrible priser hos
dyrlægen.
Især når man har mange hunde mærker man det, og hos de store
bydyrlæger skal man bestemt ikke forvente mængderabat eller lign. På
et tidspunkt sammenlignede jeg og en anden opdrætter priserne på
vaccinationer, hvilket var nøjagtigt det samme produkt og antal hunde.
Her betalte jeg ca. 1200,- mere end den anden, som brugte en
landdyrlæge. Af det kan man jo blive klog og indhente priser på
medicin og behandling før man besøger en dyrlæge.
Når man har mange hunde og har haft det i en menneskealder, er der
bestemt heller ikke behov for en nybegynder dyrlæges famlende
undersøgelse af ens hund eller klipning af negle. Det kan og gør man
faktisk selv. Ang. at give vaccination selv, selvfølgelig kan mange
det, men som aktiv med sine hunde behøver man dyrlægens klo på et
stykke papir, så det er udelukket at gøre selv.

Det vi kan gøre ved det, er at være bevidst om priserne, spørge til
dem før besøg. Kræve at dyrlægerne oplyser om prisene, så vi kan
sammenligne. Evt opfordre vores organisation DKK til at lave pristest
så vi kan shoppe det rigtige sted. Vi skal ikke glemme, at dyrlæger
blot er selvstændige erhvervsdrivende, som enhver anden købmand.
mvh
qfha

Fra : Jørgen

Dato : 27-02-05 09:43

Det kan og gør man
> [...]
> så vi kan shoppe det rigtige sted. Vi skal ikke glemme, at dyrlæger
> blot er selvstændige erhvervsdrivende, som enhver anden købmand.

Ja men nu kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har skulle vise vac.
attest ved indgangskontrollen, men nu er jeg også et kendt ansigt, om
det spiller ind vides ikke, men att. må jo godt være 3 år gammel, og man
udgår nok næppe helt dyrlægen og så kan man jo lade den vac. når man
alligevel er der, men løbetid er jo inden for 5 mdr., så det er mere end
2 gange om året

mvh Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 27-02-05 10:41

> man alligevel er der, men løbetid er jo inden for 5 mdr., så det er
> mere end 2 gange om året
>

> mvh Jørgen

Hvorfor vælger du at give din hund hormonindsprøjtninger mod løbetid,
det synes jeg efterhånden jeg har læst/hørt så meget dårligt om,
kan det "problem" ikke løses på en anden måde.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 27-02-05 11:28

> Hvorfor vælger du at give din hund hormonindsprøjtninger mod løbetid,
> det synes jeg efterhånden jeg har læst/hørt så meget dårligt om,
> kan det "problem" ikke løses på en anden måde.
>
> /Jens

Ethvert operativ indgreb, er der en risiko ved.

Problemet med disse sprøjter skulle være, at der er en forhøjet risiko
ved livmoder betændelse, men der er ingen der siger den får det.

Min gamle Newf blev 15 år, og en var aktiv konkurrence hund på topplan
til den var 14 år., den fik sin første sprøjte da den var over 1.
løbetid, den har aldrig haft problemer, min nuværende hund overtog jeg
da den var 2 år og den har fået sprøjter siden, her har der heller ikke
været problemer.
Men risikoen er der da, men behandlingen er den samme som hvis jeg
vælger at gøre noget nu, nemlig at fjerne livmoderen

Hilsen
Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 27-02-05 12:33

Jørgen wrote:

> Ethvert operativ indgreb, er der en risiko ved.

Den er vist ret minemal nu om dage. Jeg er faktisk selv med til
at producerer de narcoseapperater som mange dyrelæger bruger

> Problemet med disse sprøjter skulle være, at der er en forhøjet risiko
> ved livmoder betændelse, men der er ingen der siger den får det.

Der er vist også lige denne her.
http://www.hunde-info.dk/svulst.shtml

> Men risikoen er der da, men behandlingen er den samme som hvis jeg
> vælger at gøre noget nu, nemlig at fjerne livmoderen

Der skulle jo også værer øget risiko for mælkekirtelkræft, en risiko der netop
bliver nedsat ved rigtig sterelication.
Så ved man med sig selv at tæven aldrig skal have hvalpe så synes jeg da det er
bedre at sterelicerer hende en gang for alle, min Angel skal da stereliceres snart.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 27-02-05 13:32

> [...]
> bedre at sterelicerer hende en gang for alle, min Angel skal da stereliceres snart.

Ja min gamle tæve blev også steriliseret efter det 7 år.
Nu er et sådan at gennemsnit levealderen for Newfér er godt 7 år, så
skulle jeg nok have gjort det da jeg fik hende.
Men nu snakker man om promiller i den artikel du henviser til, såå...

Hvad med kvinder der får P piller , de er så sandelig heller ikke risiko
fri, uha uha,
så, sålænge man kan bruge det til mennesker, kan man vel også bruge
det på et dyr

Mvh
Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 27-02-05 13:45

Jørgen wrote:

> [...]
> skulle jeg nok have gjort det da jeg fik hende.
> Men nu snakker man om promiller i den artikel du henviser til, såå...

Promiller, det står da klart i %, om man så tror på tallene er en anden snak.

> Hvad med kvinder der får P piller , de er så sandelig heller ikke
> risiko fri, uha uha,

Sikkert ikke, det er ligesom ikke rigtigt mit problem

> så, sålænge man kan bruge det til mennesker, kan man vel også
> bruge det på et dyr

Det var da en besynderlig logik at lægge for dagen, jeg kan da forstille
mig at mange piger tager p-piller netop for at have muligheden for at få børn
på et eller andet tidspunkt i deres liv,
og skal din tæve evnt også det skal du da ikke sterelicerer hende.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 27-02-05 14:03

> [...]
> på et eller andet tidspunkt i deres liv,
> og skal din tæve evnt også det skal du da ikke sterelicerer hende.

Mon ikke det er for ikke at blive gravide i 12 14 års alderen eller
tidligere at det andet også spiller ind tænkes der nok ikke så meget over.

Mvh

Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 27-02-05 14:23

Jørgen wrote:

> Mon ikke det er for ikke at blive gravide i 12 14 års alderen eller
> tidligere at det andet også spiller ind tænkes der nok ikke så meget
> [...]

Meget muligt, men nok en smule OT

/Jens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-02-05 13:12

> [...]
> udgår nok næppe helt dyrlægen og så kan man jo lade den vac. når man
> alligevel er der, men løbetid er jo inden for 5 mdr., så det er mere end

Jeg har heller aldrig vist ved DKK men du kan være nok så kendt et ansigt
hvis du udstiller i specielt Sverige, men også andre lande!

--
Rinnie Ilsøe
Flatcoat Litter planned Summer 2005

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 11:34

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Især når man har mange hunde mærker man det, og hos de store
> bydyrlæger skal man bestemt ikke forvente mængderabat eller lign. På

Jeg boede i byen til at starte med, og kom hos en "bydyrlæge". Her kostede
en vaccination og tjeck ca 5-600,- Så fik jeg en hund til, og tænkte at nu
skulle jeg kun betale for 2 gange medicin og 1 konsultation. Men nej, også
for 2 gange konsultation...

> [...]
> Her betalte jeg ca. 1200,- mere end den anden, som brugte en
> landdyrlæge. Af det kan man jo blive klog og indhente priser på

Så begundte jeg at bruge min kærestes landdyrlæge. En flink gut, som jeg har
fuld tillid til. Her skulle jeg betale 2 gange medicin, og 1 gang
konsultation. Og da vi slog det sammen med noget andet, fik vi ordnet 3
hunde og 3 heste, på én konsultation plus kørsel. Det er altså noget der kan
mærkes!!

Jeg har delt tingene op:

- Almindelige ting, såsom vaccinationer, sår, hotspots, evt.
kastration/sterilisation, aflivning mv, det klarer min landdyrlæge.

- Undersøgelse af knogler og diverse "underlige" ting, det tager jeg til en
dydyrlæge med. Simpelthen fordi, de ser flere husdyr end den anden gør.

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 11:52

dydyrlæge = bydyrlæge

Men kunne jo selvfølgelig også omskrives til en "dyr dyrlæge"

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 01-03-05 04:45

> [...]
> så ud af vagten.
>
> Er der nogle steder hvor man kan få medicinen og så selv give hunden det?

Det skyldes nok mest, at dyrlæger i byen, pr automatik, opkræver for en
konsultation, og for de penge udfører de så et standard helbreds check.
Vil du undgå dette, må du nok henvende dig til en landdyrlæge.
Hvis din dyrlæge ikke udførte dette check, og alligevel tog for
konsultationen, så er der kun tilbage at klage, for det er vel nærmest
obligatorisk i dag, så snart man er inden for bygrænsen. Hvorfor det er
blevet sådan, kan jeg jo kun gætte på, men det er nok en masse klager
o.s.v.... Så det tjener som beskyttelse, for både dyr & dyrlæge.

Generelt ser jeg ingen problemer i, at folk selv vaccinerer deres hunde, men
jeg tror ikke, at det skal gælde de obligatoriske vaccinationer.
Det begrunder jeg med, at attesterne skal jo udfyldes, og det ser ikke
tillidsvækkende ud, hvis de er udfyldt af ejeren selv. Men jeg går ind for
kollektiv vaccination i F.eks hundeklubberne, og jeg så da gerne, at de
nødvendige vaccinationer, blev en del af medlemskontingentet, så det på den
måde, også kontant, blev en fordel at være medlem i en hundeklub. Det kunne
måske lokke lidt flere ud i klubberne.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jørgen

Dato : 01-03-05 16:28

Men jeg går ind for
> [...]
> måde, også kontant, blev en fordel at være medlem i en hundeklub. Det kunne

Lyder fornuftig, men det lader sig næppe gennemføre.
DKK synes det er nok at vac. hver 3. år, og hvordan får man det passet ind.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-03-05 13:19

> [...]
> >

> Lyder fornuftig, men det lader sig næppe gennemføre.
> DKK synes det er nok at vac. hver 3. år, og hvordan får man det passet

Let nok... For DCH forlanger årlig vaccination... Hvert tredie år, burde vel
også være tilstrækkeligt, men DCH vælger at gå med både livrem og seler, og
det er måske godt nok.... Min egen dyrlæge, mener at hvert andet år, er mere
end tilstrækkeligt... Så hvert tredie er sikkert det rigtige....Så hvert år,
må vel kaldes en helgardering ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Løkke Lindkvist Niel~

Dato : 01-03-05 10:01

Hej Jørgen
jeg ved at mange kennler har en aftale med deres dyrlæge om at de
køber det af ham/hende og så selv gør det hjemme, de har
naturligvis først fået et lille "kursus" hos dyrlægen i hvordan
man gør og alle jeg kender der gør det selv siger det ikke er så
svært, personligt kan jeg ikke lide at stikke selv men min dyrlæge
har da spurgt mig om jeg vil lære at gøre det selv da jeg har 6
Grand Danois der minimum er til dyrlægen 1 gang om året og det
forslår desværre sjældent. så få en snak med din dyrlæge det mit
råd, de er ikke så slemme allesammen
hilsen Løkke

Fra : Jørgen

Dato : 01-03-05 16:26

så få en snak med din dyrlæge det mit
> råd, de er ikke så slemme allesammen
> hilsen Løkke

Nej min dyrlæge er heller ikke slem, men general er priserne for høje,
men det gælder jo både tandlæger og så meget andet.
Jeg faldt bare over det det, da jeg havde glemt pillerne over ved
dyrlægen. Jeg kom tilbage og fandt ud af at de heller ikke var betalt,
så jeg brokkede mig lidt over den store pris de skulle have, når man
ikke havde lavet noget særlig. Hun må formentlig mene det samme for jeg
fik pillerne gratis.
En af de ting man nok burde gøre når hunden får hormon indsprøjtninger
er tjekke livmoderen, men de mener nok jeg selv er i stand til at
vurdere hundens sundheds tilstand, men så skal de ikke have betaling for det

Mvh

Jørgen