4-takt eller Optimax eller Ficht???
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 08:41

Jeg går og kigger lidt efter en ny påhængsmotor som skal være en 70-115
hk. - det har jeg ikke rigtig fundet ud af endnu, da jeg heller ikke har
valgt båden endnu!

Spørgsmålet er så om det skal være en 4-takt, Optimax eller Ficht???

Jeg har været i kontakt med en forhandler som sælger Suzuki, Mercury og
Honda og han anbefaler udelukkende Mercury Optimax når vi snakker motorere
større end 75 hk. uanset om båden skal bruges til tursejllads, fiskeri eller
vandsport.

Hvad anbefaler folk her, hvis lavt støjniveau og lavt brændstofforbrug er de
vigtigste nøgleord?

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 26-02-05 09:39

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller vandsport.
>
> Hvad anbefaler folk her, hvis lavt støjniveau og lavt brændstofforbrug er

Hej Mikkel

Umiddelbart ville jeg nok anbefale 4-takteren, som har bevist sin duelighed,
driftsikkerhed samt ikke mindst deres lave forbrug af brændstof. Spørg en
trollingfisker hvad han ville vælge, 9 ud af 10 vil helt sikkert tage
4-takteren (ikke dokumenteret).
Hvis jeg selv stod for at skulle skifte motor (har 4-takt), ville jeg nok se
lidt nærmere på Evinrudes nye E-Tec, efter reklamerne ser den ud til at være
næsten vedligeholdelsesfri, hvilket man ikke kan sige om 4-takteren. Se
E-Tec her http://www.evinrude.com/en/
Personligt ville jeg nok først finde båden, og derefter vælge motor.

Hilsen
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 10:59

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Se E-Tec her http://www.evinrude.com/en/
> Personligt ville jeg nok først finde båden, og derefter vælge motor.

Men lige netop Evinrude's E-Tec er jo netop en speciel 2-takt teknologi som
skulle have alle 4-takterens fordele og mer til, ligesom Mercury/Mariner
Optimax...

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 26-02-05 11:11

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse

> Men lige netop Evinrude's E-Tec er jo netop en speciel 2-takt teknologi
> som skulle have alle 4-takterens fordele og mer til, ligesom
> Mercury/Mariner Optimax...

Hej igen

Prøv at gå ind på http://www.smaabaadsklub.dk/ under forum, kan du søge på
f.eks. Optimax, se hvad der bliver skrevet her!

Hilsen
Henning

Fra : rochy

Dato : 27-02-05 12:00

> [...]
>
> Prøv at gå ind på http://www.smaabaadsklub.dk/ under forum, kan du søge på
> f.eks. Optimax, se hvad der bliver skrevet her!

Evinrude E-Tec er helt klart den mest moderne økonomiske og letteste motor
på marked
er også den motor der forurener mindst

Mvh Alstrup

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 13:23

> Evinrude E-Tec er helt klart den mest moderne økonomiske og letteste
> motor
> på marked
> er også den motor der forurener mindst

Men hvis det er så klart at det er det, hvorfor sælges der så så meget
4-takt? Og nu er Evinrude ikke lige der er det største udbud af i DK, ja jeg
vil faktisk mene det er dem man ser sjællendt sammenlignet med
Mercury/Mariner, Suzuki, Yamaha, Honda som man næsten kan finde på hvert
gadehjørne, hvor Johnson/Evinrude er noget man skal lede efter for at
finde...

Hvis vi tager en Evinrude E-Tec 90 hk. så vejer den 138 kg. hvor en Tohatsu
TLDI 90 hk. kun vejer 129 kg., så der findes altså lettere motorere...

Der kan være nok så mange meninger om hvad der er mest økonomisk, har bedst
acceleration og topfart og har det laveste støjnivaeu, men nogle reele tests
ville være bedre at vurdere dette udfra...

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 27-02-05 15:18

En test af forskellige 115 hk motorer kan ses her
http://www.popularmechanics.com/outdoors/boating/1276841.html?page=1&c=y

Hilsen Henning

Fra : Søren Lund

Dato : 28-02-05 14:50

> [...]
> Se E-Tec her http://www.evinrude.com/en/
> Personligt ville jeg nok først finde båden, og derefter vælge motor.

Jeg må indrømme at jeg sværger til 4-taktere, og mine meninger er da også
farvet deraf.

E-Tecén er (i mine øjne) endnu en 2-takter der er optimeret så den "ligner"
4-takts ydelse. målingerne i testen på http://www.evinrude.com/en/ er lavet
ud fra tophastighed og W.O.T. (Wide Open Throttle) på en Bass boat (en lav
og meget fladbundet båd).
De fleste af os sejler i moderate til dybe V-skrogs både da fladbundede både
ikke hører til på havet. Det kræver et større moment at trække den ud af
vandet og holde den i plan. Det er også sjældent at man kan sejle 60-70 mph
i danske farvande med mindre man har nyrebælte på og deltager i kapsejlads.
2-Takt er godt til lette både og høj fart (stort moment ved høje omdr.)
4-takt er godt til almindelige cruisere og både der bliver lastet hårdt
(p.gr.a et større moment ved lavere omdr.)
Det er da billigere/sjovere at kunne holde motoren nede i omdr. og alligevel
holde den planende ???

Jeg har sejlet dykkerbåde (meget tungt lastede moderate V-skrogs både) med
både 2- takt og 4-takt, og min egen erfaring (fuldstændig uvidenskabelig og
uden beviser) er at du kan nøjes med en mindre motor i 4-takt og dermed også
spare vægt, få mindre støj og lugt samt en bedre motorgang når du ligger og
troller/søger vrag e.lign. ved lave omdr. Brændstof forbruget er
proportionalt med antallet af omdr. og dermed lavere på en 4-takt.

Ser man lidt ud over de naturligt forekomne olieskift (som tager ½ time og
når garantiperioden er udløbet kan udføres af dig selv) er der mindre
vedligehold af en 4-takter da den yder momentet ved lavere omdr. og dermed
ikke "sejler lige så mange sm". Det er lidt som at sammenligne en
hårdtpumpet sportsvogn med en familiebil. Familiebilen køre måske ikke så
stærkt, men du kommer til italien og tilbage igen uden problemer, og det vel
og mærket selv om bilen er fuldt lastet. Racerbilen bringer dig hurtigere
til italien, men det er ikke sikkert den holder hele vejen hjem igen, og så
er den ikke beregnet til at køre langsomt.

Puha nu fik jeg alligevel rodet mig ud i en længere redegørelse.

Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 16:03

"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev

> Jeg har sejlet dykkerbåde (meget tungt lastede moderate V-skrogs både) med
> både 2- takt og 4-takt, og min egen erfaring (fuldstændig uvidenskabelig
og

Det er lidt uden for emnet, men forleden dag så jeg sådan een i lynetten. En
RIB med to gange 250hk!

Har du en ide om, hvad det koster i brændstofforbrug, og hvor gør de
egentlig af brændstoffet?

Der må da være en forholdsvis kort rækkevidde på sådan en båd, når den ikke
er proppet til med tanke...

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-02-05 16:29

> [...]
> egentlig af brændstoffet?
>
> Der må da være en forholdsvis kort rækkevidde på sådan en båd, når den

http://www.actionboat.dk/

Jeg ved faktisk ikke om de har ekstra tanke med på den tur, men i vores
lille RIB med en 90 hk motor på så har vi stadig en 150 L tank i skroget.
Jeg tror vi kan sejle mindst 30 sømil på sådan en tank. Selvfølgelig
afhængig af vejr og folk ombord.

mvh
Jonas

Fra : Søren Lund

Dato : 28-02-05 21:46

En 225 hk Suzuki 2-takt på en båd læsset så totalvægten er ca 3 ton bruger
ca 50 ltr/time ved march hastighed (22 knob). Det er svært at sige hvad to
bruger men jeg mener at ham der har actionboat.dk (jan jørgensen) siger de
bruger omkring 120ltr/time,- men så går de jo også 118 km/t !!!

Søren