moms på salg af fotoudstyr?
Fra : Søren

Dato : 25-02-05 21:41

Jeg er fotograf. Hvis jeg sælger fotoudstyr til en privatperson, skal jeg så
opkræve/afregne moms?

Og er jeg så skattepligtig af en evt. fortjeneste? (salgspris minus
afskrevet værdi)

Ved køb for 1½ år siden har jeg fratrukket moms og så har jeg afskrevet på
udstyret for 2003 og 2004.

Søren

Fra : Knud Olsen

Dato : 25-02-05 23:57

"Søren" <mail@sorennellemann.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er fotograf. Hvis jeg sælger fotoudstyr til en privatperson, skal jeg
> så
> opkræve/afregne moms?

JA - fordi du er momsregistret, skal du aflevere 20 pct af salgsprisen til
Told&Skat

> Og er jeg så skattepligtig af en evt. fortjeneste? (salgspris minus
> afskrevet værdi)

JA - selvfølgelig

> Ved køb for 1½ år siden har jeg fratrukket moms og så har jeg afskrevet på
> udstyret for 2003 og 2004.

gjort efter bogen

vh KO

Fra : KHJ

Dato : 25-02-05 23:57

Søren wrote:
> Jeg er fotograf. Hvis jeg sælger fotoudstyr til en privatperson, skal
> jeg så opkræve/afregne moms?

Ja. Du har jo også ved køb afløftet moms - uanset om der er tale om inventar
eller vedligeholdelse.

> Og er jeg så skattepligtig af en evt. fortjeneste? (salgspris minus
> afskrevet værdi)

Ja.

> Ved køb for 1½ år siden har jeg fratrukket moms og så har jeg
> afskrevet på udstyret for 2003 og 2004.
>
> Søren

OK. Der vist noget om, at afskrivninger skal være lineære over 3 år, så det
må være den værdi, akivet er nedskrevet til, der gælder. I flere tilfælde
har man i status anlægskonti bl.a. for "køb af maskiner og inventar" og
"salg maskiner og inventar". Ved køb afløftes moms (indgående moms) og ved
salg tillægges salgsmoms (udgående moms).
Karsten HJ

Fra : Poul Christensen

Dato : 26-02-05 12:38

"Søren" <mail@sorennellemann.dk> wrote in

> Jeg er fotograf. Hvis jeg sælger fotoudstyr til en privatperson, skal
> jeg så opkræve/afregne moms?

Som andre har svaret: Ja

> Og er jeg så skattepligtig af en evt. fortjeneste? (salgspris minus
> afskrevet værdi)
> Ved køb for 1½ år siden har jeg fratrukket moms og så har jeg
> afskrevet på udstyret for 2003 og 2004.

Du er skattepligtig af fortjenesten dvs forskellen melem salgssummen og
afskrivningssaldo.

Køber du nyt udstyr skal fortjenesten fragå i afskrivningsgrundlaget uden
beskatning her og nu, men i kraft af det lavere afskrivningsgrundlag
bliver den med tiden beskattet

mvh
Poul Christensen