Om bukserne
Fra : x Vuf x

Dato : 25-02-05 13:15

Hej Nana...
Har du fundet ud af bukserne?

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-02-05 15:07

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Nana...
> Har du fundet ud af bukserne?
>

> --
> Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

Jeg kan ikke helt genneskue systemet med elastikken på kanten? Gys...

Ved d i øvrigt hvoran man kan se/føle om en hund er i løbetid? Jeg har læst
og hørt noget om at kønsdelene hæver. Og hunden bløder selvfølgelig også og
opfører sig løbsk. Men er det kun når de er højløbske? Der re godt nok mange
modstridende oplysninger på nettet, er helt forvirret.

Mvh. Nana

Fra : Anne Marie

Dato : 25-02-05 17:16

Hej.

> Ved d i øvrigt hvoran man kan se/føle om en hund er i løbetid? Jeg har
læst
> og hørt noget om at kønsdelene hæver.

Jeg har ikke haft en tæve før, så var også lidt i tvivl mht. løbetid.
Kønsdelene hævede på Java (labrador) så der slet ikke var noget at være i
tvivl om! De blev næsten på størrelse med min knyttede hånd. Hun peb lidt,
men opførte sig ellers ikke så anderledes. Efterhånden holdt hun op med at
bløde, dryppede lidt gennemsigtigt slim i stedet, og jeg troede det var
overstået, men faldt heldigvis over noget på nettet om, at det netop var på
det tidspunkt tæven var klar til parring......

Jeg ved, Javas opdrætter hver morgen tørrer sine tæver bagi for at se om de
er gået i løbetid. Hun har flere hanner også. På trods af dette daglige
tjek, nåede den ene at parre sig, så helt sikker bliver man nok aldrig.

Mange hilsener fra Anne Marie

Fra : x Vuf x

Dato : 25-02-05 21:31

On Fri, 25 Feb 2005 15:07:18 +0100, "Nana Sørensen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Jeg kan ikke helt genneskue systemet med elastikken på kanten? Gys...

Jamen..?... Efter weekenden får jeg én til at hjælpe mig med
at lave en fotoserie, så der ikke er flere tvivl tilbage!

> [...]
>opfører sig løbsk. Men er det kun når de er højløbske? Der re godt nok mange
>modstridende oplysninger på nettet, er helt forvirret.

Hmmm...

1. HUSK at føre kalender over tævens løbetider.
2. Tæven bløder og holder sig måske så ren, at du har svært
ved at opdage, at hun er gået i løb. (Derfor kalenderen)
3. Tisseren hæver mere og mere, og på det højeste kommer der
klar kødsaft i stedet for blod. På dette stadie, der indtræder
10-12 dage efter blødningens start, er tæven HØJLØBSK!
Hun kan nu blive drægtig i de næste 5-10 dage.

Har man skrevet op, hvornår tæven var løbsk, kan man begynde efter
6 mdr. at duppe hendes tisser med et papirslommetørklæde for at se,
om der er blod.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-02-05 23:56

> Jamen..?... Efter weekenden får jeg én til at hjælpe mig med
> at lave en fotoserie, så der ikke er flere tvivl tilbage!

Jeg vil bare ikke lave dem forkert, så det går galt. Har hørt mange fæle
historier om hunde, der har fået hvalpe for tidligt osv. Og Peanut er som
sagt Houdini reinkarneret, så bare een fejl, så er jeg sikker på at han er
ude af dem.

> Hmmm...
>
> 1. HUSK at føre kalender over tævens løbetider.

Det vil jeg helt sikkert gøre. Kan man regne med at de er regelmæssige, så
de går i løb hver halve år? Baby er jo slet ikke gammel nok til løbetider
endnu, så jeg kan ikke helt kende hendes cyklus. Hun er ikke engang fem
mdr, så jeg er bare igang med at forberede mig.

> 2. Tæven bløder og holder sig måske så ren, at du har svært
> ved at opdage, at hun er gået i løb. (Derfor kalenderen)

Hehe, ja. Skal lige have gang i den første løbetid, så jeg overhovedet
kan skrive noget ned. Men kalender lyder supersmart. Jeg går ud fra at de
fleste hunde holder sig meget rene, så de ikke går rundt og drypper osv? Har
nemlig altid syntes det var lidt synd for hunde med løbetidsbukser på. Men
er de ikke også kun til hunde, som ikke har helt styr på renligheden og løb?

> [...]
> 10-12 dage efter blødningens start, er tæven HØJLØBSK!
> Hun kan nu blive drægtig i de næste 5-10 dage.

Så hun kan slet ikke blive gravid, mens hun bløder? Eller der er måske en
minimal risiko, ligesom hos mennesker under menstruation eller?

> Har man skrevet op, hvornår tæven var løbsk, kan man begynde efter
> 6 mdr. at duppe hendes tisser med et papirslommetørklæde for at se,
> om der er blod.

Ja, jeg vil skrive det ned. Men de er regelmæssige fra starten? Er der nogen
forskel på hvor længe der er mellem løbetider, her tænkerjeg på små og store
hunde? Jeg har nemlig læst noget om, at små hunde kommer tidligere i løbetid
end store. (Hvornår er det?)

Tusind tak for gode og konkrete svar. Sætter virkelig pris på det.

Mvh. Nana (Glad for at have et hold kompentene hunde-supportere. )