Netforbindelsen ryger, router skal genstar~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-02-05 13:10

Er der andre, der oplever problemer hos TDC med at forbindelsen ryger?

Jeg har problemet på to forskellige forbindelser, den ene har en D-link
trådløs router og den anden en Trendnet-router. Indtil for et par uger
siden var problemet kun på D-linken, men efter Trendnet'en også er
blevet skiftet over til en DHCP-forbindelse er problemet også her.
Trendnet'en kørte tidligere på en PPOE, og det har kørt upåklageligt i
flere år.

Der er ikke noget mønster i, hvornår forbindelsen ryger. Der kan gå
flere dage, eller det kan ske et par gange på en time. Der er stadig fin
forbindelse på lokalnetværket, og ifølge TDC har forbindelsen ikke været
nede mellem TDC og adsl-modemmet, så problemet må næsten opstå mellem
modem og router.

Forbindelsen til nettet kommer først igen, efter jeg har slukket og
tændt strømmen til routeren.

Krydspostet til dk.edb.internet.udbydere.xdsl og dk.edb.netvaerk.
Opfølgning sat til dk.edb.netvaerk, da jeg mistænker at det er et
teknisk problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-02-05 13:34

Kim Ludvigsen skrev:

> Er der andre, der oplever problemer hos TDC med at forbindelsen ryger?

Jeg har samme problem, dog med en Topcom BR 104.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 14:35

Kim Ludvigsen wrote:
> Er der andre, der oplever problemer hos TDC med at forbindelsen ryger?

Jeg oplevede det med min tidligere Netgear router - men efter skift til en
Unex router forsvandt problemet - om det har noget med router skiftet at
gøre er jeg ikke sikker på - men hjalp gjorde det......

> [...]
> fin forbindelse på lokalnetværket, og ifølge TDC har forbindelsen
> ikke været nede mellem TDC og adsl-modemmet, så problemet må næsten

Sådan var det også her.

> Forbindelsen til nettet kommer først igen, efter jeg har slukket og
> tændt strømmen til routeren.

Jeps - det var også løsningen her.

> Krydspostet til dk.edb.internet.udbydere.xdsl og dk.edb.netvaerk.
> Opfølgning sat til dk.edb.netvaerk, da jeg mistænker at det er et
> teknisk problem.

Ja - formentlig - ellers havde den interne adsl-guppe hos Tdc været et godt
bud.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-02-05 15:06

Den 25-02-05 14.35 skrev Jan Vestergaard følgende:

> Jeg oplevede det med min tidligere Netgear router - men efter skift til en
> Unex router forsvandt problemet - om det har noget med router skiftet at
> gøre er jeg ikke sikker på - men hjalp gjorde det......

Efter dit og Jespers svar ringede jeg atter til TDC, fordi noget tyder
på, at problemet er udbredt, og ikke blot skyldes to fejlbehæftede routere.

Jeg fik fat i en tekniker, og vi var enige i, at problemet lå i
forbindelsen mellem modem og router. Han mente, det sandsynligvis er
routeren, men jeg får tilsendt et nyt modem - jeg har åbenbart en gammel
model - og virker det ikke, er næste skridt at udskifte routeren.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-02-05 22:47

Kim Ludvigsen skrev:

> Han mente, det sandsynligvis er routeren, men jeg får tilsendt
> et nyt modem - jeg har åbenbart en gammel model - og virker
> det ikke, er næste skridt at udskifte routeren.

Hmm, jeg er spændt på om min router har det samme problem når
der engang kommer en ombytter med posten, for jeg har faktisk
sendt en Linksys-router retur for nogle uger siden pga. samme
problem (se evt.: news:ctg0fn.31k.1@tgm.dyndns.dk ).

Hvis den nye gør det samme, skulle man måske prøve at få byttet
modemet (jeg har også TDC bredbånd) eller prøve det som Jens
foreslår med tidszonen, selvom jeg nu ikke mindes at der kan
stilles på den i opsætningsmenuen på en Linksys BEFSR41-router,
men jeg er langt fra sikker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-02-05 00:30

Den 25-02-05 22.46 skrev Thomas G. Madsen følgende:

> sendt en Linksys-router retur for nogle uger siden pga. samme
> problem (se evt.: news:ctg0fn.31k.1@tgm.dyndns.dk ).

Det virker som et meget specielt problem, ikke mindst i betragtning af,
at vi nu er oppe på 6 forbindelser med samme problem, og vel og mærke
med 5 forskellige routere.

Jeg skal nok melde tilbage, når jeg har modtaget det nye modem, men med
den slags periodiske fejl er det jo svært at vide, om de er rettet,
eller om der ligger endnu en fejl og lurer i horisonten.

Hvilket modem har I andre? Ligesom Thomas har jeg et Siemens XpressLink.

Har I andre meget trafik på routeren? TDC-manden mente, at for meget
trafik kan få de billige routere (<2000 kr.) til at stå af. Det passer
dog ikke på forbindelsen med D-linken, der er ikke speciel meget trafik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware, og slip for at få mere af skidtet ind på

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-02-05 13:39

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvilket modem har I andre? Ligesom Thomas har jeg et Siemens
> XpressLink.

Samme her.

> Har I andre meget trafik på routeren? TDC-manden mente, at for meget

Jeg har en server der hoster 4 domæner.

> trafik kan få de billige routere (<2000 kr.) til at stå af. Det

Det afhænger af CPU'en i dem. Hvis der sidder en ARM i dem er der intet
at være nervøs for; de kan ikke overophedes ihjel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 13:29

Asbjorn Hojmark skrev:

> Jeg har da flere gange skiftet en router på en TDC-forbindelse
> med DHCP uden problemer what so ever.

Det gik nu også fint her. Det var så godt nok samme fabrikat og
model af router, men det var ikke nødvendigt at frigive adressen
inden skiftet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 02:31

Kim Ludvigsen skrev:

> Det virker som et meget specielt problem, ikke mindst i
> betragtning af, at vi nu er oppe på 6 forbindelser med samme
> problem, og vel og mærke med 5 forskellige routere.

Ja, det ser efterhånden ret mystisk ud.

> Jeg skal nok melde tilbage, når jeg har modtaget det nye
> modem, men med den slags periodiske fejl er det jo svært at
> vide, om de er rettet, eller om der ligger endnu en fejl og
> lurer i horisonten.

Det kan nok snildt gå hen og blive en af den slags fejl, som
er svær at spore sig ind på, men jeg skal også nok melde tilbage
når der engang kommer en anden router.

Min router tabte heller ikke forbindelsen med samme antal timer
eller minutter hver gang. Nogle gange gik der et par dage eller
tre, før den gik kold, og andre gange blev man nødt til at slukke
og tænde den flere gange om dagen.

> Har I andre meget trafik på routeren? TDC-manden mente, at for
> meget trafik kan få de billige routere (<2000 kr.) til at stå af.

Bare der ikke er noget om den snak, for jeg har ret meget trafik
på routeren og Linksys'en kostede et godt stykke under 2.000 kr.
Hvis man skal op på over 2.000 for at få noget der fungerer, så
er det da surt show.

Min router kunne dog godt finde på at gå kold selvom der ikke var
trafik overhovedet, så jeg tvivler nu på at trafikken er årsagen,
men man skal jo nok aldrig sige aldrig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-02-05 13:41

Thomas G. Madsen skrev:

> tre, før den gik kold, og andre gange blev man nødt til at slukke
> og tænde den flere gange om dagen.

Samme problem her...

> Min router kunne dog godt finde på at gå kold selvom der ikke var
> trafik overhovedet, så jeg tvivler nu på at trafikken er årsagen,

Samme problem her...

Jeg overvejer selv at udskifte routeren.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-03-05 23:07

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg skal nok melde tilbage, når jeg har modtaget det nye modem [..]

Har du ikke fået det nye modem endnu, Kim?

Jeg venter stadig på den router. Er ved at blive godt og grundig
gal i skralden på den rådne forhandler, som ikke engang gider at
svare på ens mails, så nu bliver jeg vist nødt til at ringe til
ham i stedet, for jeg aner ikke engang om der kommer en ny router,
eller hvad hulen der sker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-05 01:10

Den 07-03-05 23.06 skrev Thomas G. Madsen følgende:

> Har du ikke fået det nye modem endnu, Kim?

Jo. Faktisk har jeg fået to! Jeg har fået en Speedstream 5100 og en
Speedstream 4100, men ingen af dem virker. Supporten forstår lige så
lidt som undertegnede, hvorfor jeg har fået to forskellige modemmer, og
mente, jeg måske skulle have haft et nyt skillefilter til afløsning af
min oldsag i stedet for det ene modem.

Jeg har fået en tid hos en mere teknisk kyndig support, der ringer til
mig i eftermiddag (tirsdag), så må vi se, om vi kan få det til at virke.

Problemet efterfølgende bliver at finde ud af, om det gør nogen forskel.
Jeg har ikke haft udfald på linjen, siden jeg skrev det oprindelige
indlæg i tråden den 25/2.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-03-05 13:59

Kim Ludvigsen skrev:

> Jo. Faktisk har jeg fået to! Jeg har fået en Speedstream 5100
> og en Speedstream 4100, men ingen af dem virker.

Det var da underligt.

> Jeg har ikke haft udfald på linjen, siden jeg skrev det
> oprindelige indlæg i tråden den 25/2.

Hmm. Jeg er meget spændt på hvad der sker, når jeg engang får en
ny router.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-05 19:02

Den 08-03-05 13.58 skrev Thomas G. Madsen følgende:
> [...]

Lidt mere nyt. Teknikeren, jeg talte med i dag, mente, at det kunne være
fordi, routeren ikke kan finde ud af at hente ip'en via DHCP, og at den
derfor nogle gange går kold. Han havde selv oplevet det med forskellige
routere, herunder en Cisco - så det hjælper nok ikke bare at købe en ny
og dyrere router.

Hans løsningsforslag er at skifte til et erhvervsabonnement, hvor
DHCP'en ikke tildeler ip på samme måde. Han har ikke hørt om
erhvervs-abonnenter med problemet, ligesom problemet heller ikke opstår
på PPOE-forbindelser.

Så der er nok ingen vej uden om et skift, og en kortere eller længere
lukning af serverne i forbindelse med abonnement og ip-skift. Øv!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-03-05 21:35

Kim Ludvigsen skrev:

> Han havde selv oplevet det med forskellige routere, herunder
> en Cisco - så det hjælper nok ikke bare at købe en ny og
> dyrere router.

Næ, det gør det muligvis ikke så.

> [...]
> hvor DHCP'en ikke tildeler ip på samme måde. Han har ikke hørt
> om erhvervs-abonnenter med problemet, ligesom problemet heller

Hvad nu hvis man skifter til et abonnement med fast IP.
Behøver man så i det hele taget at køre med DHCP, eller det
ændrer måske ikke på noget?

> Så der er nok ingen vej uden om et skift, og en kortere eller
> længere lukning af serverne i forbindelse med abonnement og
> ip-skift. Øv!

Det vil jeg nu godt nok helst undgå.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-05 22:16

Den 08-03-05 21.35 skrev Thomas G. Madsen følgende:

> Hvad nu hvis man skifter til et abonnement med fast IP.
> Behøver man så i det hele taget at køre med DHCP, eller det
> ændrer måske ikke på noget?

Så vidt jeg kunne forstå, kører det stadig med DHCP, men på en anden
måde. Jeg tør dog ikke lægge hovedet på blokken, jeg sad med en
presserende deadline, da han ringede, så noget af den tekniske
forklaring gik hen over hovedet på mig.

> Det vil jeg nu godt nok helst undgå.

Ditto. Jeg blev udsat for et tvunget og ikke planlagt skift fra PPOE til
DHCP, hvilket betød, at der ikke var hul igennem til serveren det meste
af en dag.

Havde jeg fået lov til at forberede mig, havde jeg nok opdaget
muligheden for at begrænse nedetiden. Hvis du bruger GratisDNS kan du
benytte dynamisk DNS, så nedetiden kommer ned på omkring 5 minutter. Det
er til at leve med - især når man så slipper for at få nerver på, om
forbindelsen går ned, hver gang man går ud ad døren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 09:40

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvad nu hvis man skifter til et abonnement med fast IP.
> Behøver man så i det hele taget at køre med DHCP, eller det
> ændrer måske ikke på noget?

Det ændrer intet. Fast IP bliver tildelt vha. DHCP og IP-adressen
bliver låst til routerens MAC-adresse (det gør de ikke-faste iøvrigt
også).

Iøvrigt - jeg har ikke haft problemer med routeren længe...

Fra : Rune Christiansen

Dato : 04-04-05 10:55

Jesper G. Poulsen wrote:

[klip]

> Det ændrer intet. Fast IP bliver tildelt vha. DHCP og IP-adressen
> bliver låst til routerens MAC-adresse (det gør de ikke-faste iøvrigt
> også).

Hvad betaler man så ekstra for? En (ligegyldig?) garanti for, at
adressen ikke bliver ændret?

Mvh.

--
Rune

Fra : Calle.

Dato : 04-04-05 12:24

Rune Christiansen wrote:
> Jesper G. Poulsen wrote:
>
> [klip]

> Hvad betaler man så ekstra for? En (ligegyldig?) garanti for, at
> adressen ikke bliver ændret?

Nej, der er jo nogen der ikke har router på, så vil den løse IP blive
frigivet til DHCPen, som så evt. tildeler den til en anden. Men hvis folk
har en router på, frigives den jo aldrig, da man normalt ikke slukker for
routeren
--
Calle.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 12:43

On Mon, 4 Apr 2005 13:24:05 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

> [...]
> har en router på, frigives den jo aldrig, da man normalt ikke slukker for

Jeg har nu oplevet, at de skiftede adresse på steder, hvor der var
routere på. De kan jo NACK'e DHCP RENEW, hvis de ikke vil have, man
skal fortsætte med samme adresse.

-A

Fra : Rune Christiansen

Dato : 04-04-05 12:58

Calle. wrote:

> [...]
> har en router på, frigives den jo aldrig, da man normalt ikke slukker for

Men det er DHCP-serveren, som bestemmer om adressen bliver fornyet eller ej.

Hvor stor er risikoen for, at en fornyelse bliver nægtet?
Hvor stor er risikoen for, at en adresse bliver ændret pga. flytning af
udstyr (hos udbyderen)?

Der er vel ingen grund til at betale ekstra for en fast IP-adresse, hvis
en dynamisk reelt også er fast :)

Mvh.

--
Rune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 13:11

On Mon, 04 Apr 2005 13:58:04 +0200, Rune Christiansen
<vovse@hundekiks.dk> wrote:

> Hvor stor er risikoen for, at en fornyelse bliver nægtet?

Det sker.

Det sker måske ikke så tit, men hvis man fx definerer en masses
statisk VPN vil man se det ind imellem.

> Hvor stor er risikoen for, at en adresse bliver ændret pga. flytning
> af udstyr (hos udbyderen)?

Det sker, og formentlig ikke alene pga. udskiftning af udstyr. Der kan
være forskellige andre omlægninger, der gør det interessant for dem at
ændre på adresserne.

Der er også udbydere, der af princip skifter folks adresser ind
imellem for at gøre det mere interessant for kunderne at købe sig til
faste adresser[1].

-A
[1] Yes, really. I'm not making this up.

Fra : Calle.

Dato : 05-04-05 00:22

Rune Christiansen wrote:

> [...]
> af udstyr (hos udbyderen)?
>
> Der er vel ingen grund til at betale ekstra for en fast IP-adresse,

Bare et strøm udfald kan gøre udslaget, og har du en masse IP fikseret
kørende skal du til at ændre det hvergang. Så hellere betale den 10er ekstra
--
Calle.

Fra : Rune Christiansen

Dato : 05-04-05 21:41

Calle. wrote:

[klip]

> Bare et strøm udfald kan gøre udslaget, og har du en masse IP fikseret
> kørende skal du til at ændre det hvergang. Så hellere betale den 10er ekstra

Eller vente til IPv6 bliver hvermandseje, så selve problemet
(adressemangel) bliver løst.

Mvh.

--
Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 09:42

Rune Christiansen skrev:

> Der er vel ingen grund til at betale ekstra for en fast IP-adresse,
> hvis en dynamisk reelt også er fast :)

Den dynamiske er ikke fast. Jeg har set et eksempel på en router har
fået ny adresse flere gange om ugen (routeren skulle jævnligt
genstartes).

Fra : Rune Christiansen

Dato : 05-04-05 21:43

Jesper G. Poulsen wrote:

> Den dynamiske er ikke fast. Jeg har set et eksempel på en router har
> fået ny adresse flere gange om ugen (routeren skulle jævnligt
> genstartes).

Genstartes pga. et alm. DHCP-adresseskift?

Mvh.

--
Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-06-05 12:48

Rune Christiansen skrev:

> Genstartes pga. et alm. DHCP-adresseskift?

Nej, genstartes af andre årsager, men fik en ny IP-adresse hver gang.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-04-05 13:30

Rune Christiansen <vovse@hundekiks.dk> writes:

> Hvad betaler man så ekstra for? En (ligegyldig?) garanti for, at
> adressen ikke bliver ændret?

Det er før set at IP-segmenter er blevet lagt om.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Rune Christiansen

Dato : 04-04-05 14:12

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det er før set at IP-segmenter er blevet lagt om.

Også de, som udbyderne har afsat til faste IP-adresser?

Mvh.

--
Rune

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-04-05 15:40

> Også de, som udbyderne har afsat til faste IP-adresser?

Det ved jeg ikke, men det ville jeg betvivle. Jeg har hjemme set at
IP-numrene har hoppet fra 63.x.y.z til 80.x.y.z på et tidspunkt, så
der er man ikke garanteret noget.

Hvis det er et problem, kan man jo registrere sig hos dyndns.dk eller
tilsvarende.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 18:46

On Mon, 04 Apr 2005 15:12:26 +0200, Rune Christiansen
<vovse@hundekiks.dk> wrote:

> Også de, som udbyderne har afsat til faste IP-adresser?

Det bør jo i hvert fald være *meget* sjældent, i praksis selvfølgelig
helst "aldirg", hvis det er solgt som "fast". Ellers er det da en
totalt crappy udbyder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 12:34

On 04 Apr 2005 08:39:38 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Fast IP bliver tildelt vha. DHCP og IP-adressen bliver låst til
> routerens MAC-adresse

Er du helt sikker på, de ikke låser den til den fysiske port, man
kommer ind på? Det ville jeg gøre, hvis jeg lavede sådan et setup.

-A

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 12:55

Asbjorn Hojmark skrev:

> Er du helt sikker på, de ikke låser den til den fysiske port, man
> kommer ind på?

Ja. Ved skift af router er der nul hul. Hvis man frigiver sin
IP-adresse inden man skifter udstyr er der ingen problemer...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 13:14

On 04 Apr 2005 11:54:32 GMT, "Jesper G. Poulsen"

> Ja. Ved skift af router er der nul hul. Hvis man frigiver sin
> IP-adresse inden man skifter udstyr er der ingen problemer...

Hmm, hvor skod-agtigt.

.... Og sært. Vi snakker om TDC, ikke? Jeg har da flere gange skiftet
en router på en TDC-forbindelse med DHCP uden problemer what so ever.
(Og jeg fik den samme adresse). Måske gør de det forskellige på for-
skellige produkter og/eller steder.

-A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-04-05 14:16

> [...]
> en router på en TDC-forbindelse med DHCP uden problemer what so ever.
> (Og jeg fik den samme adresse). Måske gør de det forskellige på for-

Jeg oplevede det så sent som i går, hvor jeg skiftede router. Havde ellers
udtrykkeligt sent en RELEASE til dhcp serveren, men det virkede heller
ikke

Jeg måtte pænt vente en ca. ~30 min før det nye udstyr blev samlet op af
DHCP serveren og fik tildelt det IP# jeg har.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 18:48

On 04 Apr 2005 13:16:23 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg måtte pænt vente en ca. ~30 min før det nye udstyr blev samlet op
> af DHCP serveren og fik tildelt det IP# jeg har.

Hmm, hvis du har lavet en RELEASE før, så tyder det da også netop på,
at det går på den fysiske port og ikke på MAC-adressen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-04-05 21:28

> Hmm, hvis du har lavet en RELEASE før, så tyder det da også netop på,
> at det går på den fysiske port og ikke på MAC-adressen.

Hvordan skelnes der?

Min opsætning:

---- ADSL linie ---> ADSL modem ---> Router

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-05 22:04

On 04 Apr 2005 20:28:21 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Hvordan skelnes der?

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Mellem hvad og hvad?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-04-05 22:34

> Jeg forstår ikke spørgsmålet. Mellem hvad og hvad?

Hvis det går på den fysiske port, hvordan skelnes der så mellem disse?

Jeg har oplevet flere gange, at:

1. Jeg sender en release
2. Jeg hiver stikket ud.
3. Jeg stopper ny router på
4. DHCP requests bliver ignoreret.
5. Jeg hiver stikket ud.
6. Stopper den gamle router på
7. DHCP requests bliver besveret med IP

Hvis jeg istedet for 5 ringer til TDC og får fat i en der ved hvad han/hun
gør, så kan de lave noget magi (jeg troede de releasede IP# manuelt, hvad
laver de hvis det er portbaseret?) så min nye routers DHCP requests bliver
besvaret med det samme og jeg ikke behøver at vente på timeout.

Jeg vil bare gerne forstå mekansimen bag det her.

THomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 09:44

Thomas S. Iversen skrev:

> Hvis jeg istedet for 5 ringer til TDC og får fat i en der ved hvad
> han/hun gør, så kan de lave noget magi (jeg troede de releasede IP#

De resetter linien.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-05 09:55

> De resetter linien.

Som gør hvad?

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-06-05 12:49

Thomas S. Iversen skrev:

> Som gør hvad?

Nulstiller MAC-adresse/leasetid.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 09:47

Thomas S. Iversen skrev:

> Jeg oplevede det så sent som i går, hvor jeg skiftede router. Havde
> ellers udtrykkeligt sent en RELEASE til dhcp serveren, men det
> virkede heller ikke

Er du sikker på at din router nåede at sende en release?

Jeg har altid kunnet release min IP og bytte router. Det er bare ikke
altid at jeg har siddet med en router der har kunnet release IP (jeg
har bla. en lrp-router der ikke kan logges ind på).

> Jeg måtte pænt vente en ca. ~30 min før det nye udstyr blev samlet op
> af DHCP serveren og fik tildelt det IP# jeg har.

Jeg plejer at ringe til hotline. De kan resette forbindelsen.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-05 09:54

> Er du sikker på at din router nåede at sende en release?

Nja. Jeg sendte en SIGHUP til dhcpcd (IPCop) før jeg lukkede ned. Fra man
dhcpcd:

"If dhcpcd receives SIGHUP it will send DCHP_RELEASE message to the server
and destroy dhcpcd cache. If dhcpcd receives SIGTERM which is normally used
by shutdown(8) when rebooting the system dhcpcd will not send DHCP_RELEASE
and will not destroy cache."

For at være helt sikker kørte jeg lige dhcpcd -k bagefter:

"-k
Sends SIGHUP signal to the dhcpcd process that is currently running"

Og fik at vide at ingen dhcpcd processer kørte mere. Derefter røg stikket
ud, og den nye router på (openwrt på en linksys wrt54g hvis du er
interesseret. Det skal prøves --- endelig en router efter min smag!!).

Men ak, jeg måtte pænt vente ~30 minutter.

> Jeg plejer at ringe til hotline. De kan resette forbindelsen.

50% kan er min erfaring. Den anden halvdel af folk derinde kunne ligeså godt
have været hotline for brug af blomstergødning eller lign :-/ Og nej, det er
ikke kønsbestemt!

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 10:33

> Er du helt sikker på, de ikke låser den til den fysiske port, man
> kommer ind på? Det ville jeg gøre, hvis jeg lavede sådan et setup.

Det kommer helt an på udbyder. Hos Arrownet bliver den faste IP-adresse låst
til MAC-adressen. Hvis denne MAC-adresse er en router er det den som
IP-adressen bliver låst til. Hos Arrownet skal man så rette kontakt til dem
hver gang man ændrer hardware som er knyttet til den faste IP-adresse. Dette
er et irriterende moment, så derfor kan det godt betale sig at lade en
router være denne MAC-adresse, da man normalt sjældent vil skifte den.
Grunden til at det kan betale sig at have en fast IP-adresse hos Arrownet
er, at den dynamiske IP-adresse er sat i forbindelse med en intern router
hos Arrownet med NAT-server (inklusive firewall) og den går ind og blokerer
visse porte og dette kan man som bruger ikke gøre noget ved og dermed er man
låst som kunde hvis man ikke får en fast IP-adresse uden om denne router hos
Arrownet.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Calle.

Dato : 09-04-05 11:03

Kim Larsen wrote:
> [...]
> porte og dette kan man som bruger ikke gøre noget ved og dermed er
> man låst som kunde hvis man ikke får en fast IP-adresse uden om denne
Det er vel bare at clone MAC på de PCere man tilslutter, så vil arrownet da
ikke se forskel
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 14:56

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Det er vel bare at clone MAC på de PCere man tilslutter, så vil arrownet
> da ikke se forskel

Begge maskinerne skal kunne køre samtidig.

Fra : Calle.

Dato : 09-04-05 15:29

Kim Larsen wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
>
> Begge maskinerne skal kunne køre samtidig.
Ja okey, så skal der en router imellem, så det kun er den nettet ser udefra.
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 11:50

> Ja okey, så skal der en router imellem, så det kun er den nettet ser
> udefra.

Ja det er rigtigt men der er et kommunikationsprogram som jeg anvender og
som Arrownets NAT-server (med firewall) blokerer portene for og derfor er
der betalt for en direkte IP-adresse til den ene PC (til dens MAC-adresse).
Den anden PC bruger ikke dette program og kører over Arrownets NAT-server.
Senere kommer der flere maskiner på og så vil der komme en router på i
stedet for den Switch som sidder på nu og så vil alle maskinerne komme til
at køre over den faste IP-adresse.

Fra : Calle.

Dato : 10-04-05 12:25

Kim Larsen wrote:
> [...]
> og så vil der komme en router på i stedet for den Switch som sidder
> på nu og så vil alle maskinerne komme til at køre over den faste
ok, er det så ikke billigere allerede nu at sætte en router på den faste IP
og så kun have den?

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 14:09

> ok, er det så ikke billigere allerede nu at sætte en router på den faste
> IP og så kun have den?

Nej den faste IP-adresse er et tilkøb. Den dynamiske IP-adresse (via
NAT-server) vil under alle omstændigheder være der, den betales der ikke
yderligere for og denne adresse skal der ikke konfigureres (MAC-Adresse)
til. Købet af routeren vil være af den årsag, at der ikke skal købes
yderligere faste IP-adresser ved udbygningen af det interne netværk her (med
computere som kræver ubegrænset adgang til bestemte porte).

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-03-05 23:47

Thomas G. Madsen skrev:

> Hmm. Jeg er meget spændt på hvad der sker, når jeg engang får en
> ny router.

Nu har den nye router kørt i fem dage uden at skulle genstartes,
så det ser indtil videre lyst ud. Jeg fik en ny Linksys BEFSR41
fra forhandleren i mandags.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-03-05 00:12

Den 18-03-05 23.46 skrev Thomas G. Madsen følgende:

> Nu har den nye router kørt i fem dage uden at skulle genstartes,
> så det ser indtil videre lyst ud. Jeg fik en ny Linksys BEFSR41
> fra forhandleren i mandags.

Hvor lang tid plejer du at kunne køre uden genstart af routeren?
Jeg har ikke haft afbrydelser i nogle uger nu, så jeg satser og venter
med at skifte til Erhverv til når tilbuddet med den ekstra hastighed
ophører.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-03-05 01:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvor lang tid plejer du at kunne køre uden genstart af routeren?

Der gik sjældent mere end to dage imellem og højest tre, så jeg har allerede
slået rekorden med den nye router. Den sidste uges tid med den gamle router,
skete det flere gange om dagen.

> Jeg har ikke haft afbrydelser i nogle uger nu, så jeg satser og venter
> med at skifte til Erhverv til når tilbuddet med den ekstra hastighed
> ophører.

Det lyder da trods alt lovende, at du ikke har haft afbrydelser i så lang
tid.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 10:12

Jesper G. Poulsen skrev:

> Det ændrer intet. Fast IP bliver tildelt vha. DHCP og
> IP-adressen bliver låst til routerens MAC-adresse (det gør de
> ikke-faste iøvrigt også).

Okay.

> Iøvrigt - jeg har ikke haft problemer med routeren længe...

Heller ikke her. Har ikke haft behov for at resette den nye
router endnu, så nu har den kørt i ca. 3 uger uden stop.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens

Dato : 25-02-05 22:16

Stil uret i routeren til den rig´tige tidszone.......

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-02-05 00:14

Den 25-02-05 22.15 skrev Jens følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Stil uret i routeren til den rig´tige tidszone.......

Den står korrekt på dem begge to. Men jeg er nysgerrig, hvorfor skulle
det gøre en forskel?

Fra : Jens

Dato : 26-02-05 00:50

> Den står korrekt på dem begge to. Men jeg er nysgerrig, hvorfor skulle
> det gøre en forskel?

Jeg har oplevet samme problem, men det forsvandt da routeren fik stillet
uret rigtigt.
Vel fordi den får dhcp leasen til et angivet klokkeslet, og holder øje med
svartiderne fra iverse webserver...

Mvh Jens

Fra : Jacob E.

Dato : 26-02-05 15:36

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> opstå mellem modem og router.
>
> Forbindelsen til nettet kommer først igen, efter jeg har slukket og

Jeps, har jeg også oplevet. Er dog ikke TDC-kunde mere, og var det ikke
længe nok til at finde ud af, hvad/hvor fejlen var.

Mvh Jacob

Fra : Tony

Dato : 27-02-05 16:03

> [...]
> skiftet over til en DHCP-forbindelse er problemet også her. Trendnet'en
> kørte tidligere på en PPOE, og det har kørt upåklageligt i flere år.

Da jeg i sin tid oplevede at forbindelsen blev smidt med mellemrum, fik jeg
skiftet routeren. det gav ingen forskel. Efter en tid med hyppige genstarter
valgte modemet endelig helt at give op.

Vær sikker på at dit modem virker ok.

Tony

Fra : Steffen Andersen

Dato : 01-03-05 14:42

Har samme problem med helt ny WG624 NEtgear Trådløs 108 router!
Så jeg følger spændt jeres forslag til løsninger på DET problem!?!

Jeg har et ældre "Ericcsson" adsl "modem" fra TDC, som HAR svigtet hos en
kammerat! Han fik sit byttet og melder, at der nu ingen problemer er hos
ham! ..Såeeh, måske skal man gå lidt hårdere til TDC, og få dem til at
udskifte det skidt!??

Ud fra hvad der skrives hér, lyder det som det mest sansynlige bud!?

mvh. Tak for jeres indlæg!?!
De er gode at bli' klog af! ;0))
Steff

Fra : Fastfred

Dato : 09-03-05 11:43

Jeg har PPPoE og har stadig problemet.

Fra : Steffen Hjalmar Ande~

Dato : 04-04-05 23:18

Ja, det er præcist det samme med en Netgear WGT624v2 108Mbps trådløs
router og TDC med fast IP! ...
Beskrivelsen passer også til punkt og prikke!

En aanelse bedring fik jeg dog ved at forsøge at placere routeren VÆK
fra min trådløse mus-modtager og TFTskærm ...nu går der temmeligt
meget længere tid imellem at forbindelsen falder væk!...!
Såeeh... måske er der tale om "Interferens" fra andre
hardwareenheder?
....Prøv i så fald ANDRE placereinger, VÆK fra elektriske
enheder...!??
mvh.-!