IP-Telefon
Fra : Lars

Dato : 24-02-05 22:51

Hvad er bedst adapter eller IP-telefon? Er der nogen der har nogle erfainger
med Zyxels trådløse IP-Telefon?

Lars

Fra : JMo.

Dato : 25-02-05 17:54

Lars wrote:

> Hvad er bedst adapter eller IP-telefon? Er der nogen der har nogle
> erfainger med Zyxels trådløse IP-Telefon?

For: Du kan ta' den med - brug den f.eks. både hjemme og på arbejdet hvis
der er WiFi begge steder

Imod: Løb hurtigt tør for strøm. Er lidt kluntet rent interface mæssigt.

Irritationsmoment: Opladeren er kun en bordlader. Så hvis man skal have
telefonen med, og udnytte WiFi på f.eks. hoteller, skal man slæbe en stor
klodset base med.

Som primær telefon (alm. hjemme/arbejdsbrug) vil jeg foretrække en adaptor,
og en ordentlig trådløs telefon.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 10:30

In article <421e5e35$0$13732$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Lars wrote:
> Hvad er bedst adapter eller IP-telefon? Er der nogen der har nogle erfainger
> med Zyxels trådløse IP-Telefon?

Grandstream adaptere er ikke specielt gode. Sipura adaptere er bedre
end gammeldags telefoner. Jeg ville nok købe en Siupra Adapter, og
en DECT telefon og spare penge.

Fra : Gio

Dato : 27-02-05 15:38

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Grandstream adaptere er ikke specielt gode. Sipura adaptere er bedre
> end gammeldags telefoner. Jeg ville nok købe en Siupra Adapter, og
> en DECT telefon og spare penge.

Hvad er problemet med Grandstreams adaptere? Min virker forrygende, når
ellers VoIP-serveren er oppe.

--
Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 20:04

In article <38e494F5nv59oU1@individual.net>, Gio wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Hvad er problemet med Grandstreams adaptere? Min virker forrygende, når
> ellers VoIP-serveren er oppe.

Dårligere lydkvalitet, mere skrat, ingen skandinavisk vis nummer,
ingen skandinaviske ringetoner/klartoner m.m. Kvaliteten til min
far gik fra at være på grænsen af det acceptable til at være fuldt
på højde med, eller bedre end det han havde med en ISDN adapter før
da han skiftede HT-486 ud med en SPA-2000.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 27-02-05 21:06

Hej Povl

> [...]
> på højde med, eller bedre end det han havde med en ISDN adapter før
> da han skiftede HT-486 ud med en SPA-2000.

Har selv en HT-286, og en Siemens Gigatset 4010 micro. Her virker vis
nummer fint. Korrekt at klartone / ringetone er amerikansk. Det er jeg
egentlig ligeglad med. Jeg ser dog ofte at adaptoren "falder af nettet"
og skal genstartes for at komme på igen. Dette til voldsomt iriitation,
da andre så ikke kan ringe til os. Det kan selvfølgelig også være en
fejl hos udbyderen (telefin), men det undre mig at den ikke selv prøver
at logge på igen, for jeg genstarter blot adaptoren og så virker alt igen.
Jeg har endda åbnet de fornødne porte i min router, så der ikke skulle
være noget NAT problem.

Oplever du din sipura som mere stabil end HT-486? Jeg kan se at sipura
ikke kan køre ilbc codec, som ellers ser ud til at være "det bedste til
båndbreden". Hvilket codec kører du med på sipura?

Mvh
Jesper Rasmussen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 23:10

In article <cvt95n$1nqm$1@news.cybercity.dk>, Jesper Rasmussen wrote:
> Hej Povl

> Har selv en HT-286, og en Siemens Gigatset 4010 micro. Her virker vis
> nummer fint. Korrekt at klartone / ringetone er amerikansk. Det er jeg
> egentlig ligeglad med.

Det øger ellers WAF betragteligt (Wife Acceptance Factor). Mine forældres
kunne ikke drive vis nummer i nogle af de 2 ting min far prøvede, men
en Sipura med svenske settings virkede på det hele.

> Jeg ser dog ofte at adaptoren "falder af nettet"
> og skal genstartes for at komme på igen. Dette til voldsomt iriitation,
> da andre så ikke kan ringe til os.

Er ikke sket på min SPA-2000 og Musimi. Derudover reconnecter SPA-2000
selv ihvertfald en gang i timen. Min SPA-2000 har været genstartet en
eller 2 gange på nogle måneder. Og det var ikke fordi der var problemer
med den, men den ene gang var fordi jeg havde glemt passwordet til den,
den anden var en opgradering af firmware.

> [...]
> ikke kan køre ilbc codec, som ellers ser ud til at være "det bedste til
> båndbreden". Hvilket codec kører du med på sipura?

Jeg (og min far) kører standard G.711 som vist bruger 48 kbit, så de
128kbit upstream skulle være rigeligt. ilbc er vist en af disse med
superlille båndbredde og skulle give noget ringere lyd end G.711.

Sipura understøtter dog også eksempelvis G.726-16 og g.729 (8 kbit)
hvis man vil ned i båndbredde.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 28-02-05 17:18

> Det øger ellers WAF betragteligt (Wife Acceptance Factor). Mine forældres
> kunne ikke drive vis nummer i nogle af de 2 ting min far prøvede, men
> en Sipura med svenske settings virkede på det hele.

Min WAF er ganske god hvis blot ikke skidtet skal genstartes i tide og
utide Eller man som nu bliver afbrudt midt i samtaler (Men her er
det helt klart Telefin der er problemet. For dælen hvor de også køre
skod dårligt for tiden)

Nå men jeg kan da så oplyse at man med den nye firmware til HT-286 kan
vælge dansk vis nummer. Om det virker ved jeg ikke, for "Bellcore" som
den hedder den jeg bruger nu, virker som sagt fint nok.

> [...]
> med den, men den ene gang var fordi jeg havde glemt passwordet til den,
> den anden var en opgradering af firmware.

Lyder godt.

> [...]
> superlille båndbredde og skulle give noget ringere lyd end G.711.
>
> Sipura understøtter dog også eksempelvis G.726-16 og g.729 (8 kbit)

Lyder ok.

Fra : Gio

Dato : 01-03-05 02:24

> [...]
> på højde med, eller bedre end det han havde med en ISDN adapter før
> da han skiftede HT-486 ud med en SPA-2000.

Vis-nummer virker fint med en dansk-indkøbt Panasonic DECT-telefon. Og
lydkvaliteten er der intet at udsætte på.
Optaget-toner o.l. er amerikanske - men det er kun et spørgsmål om
tilvænning.

--
Gio

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-03-05 22:33

Lars skrev:

> Hvad er bedst adapter eller IP-telefon?
> Er der nogen der har nogle
> erfainger med Zyxels trådløse IP-Telefon?

Generelt: Adaptor. IP-telefonerne er for dyre endnu. Hvis man kun skal bruge
en skrivebordstelefon til fx et kontor er en IP-telefon til 6-800 ok.

Men hvis man vil have flere telefoner i et hus, eller man vil have en
trådløs telefon er det meget billigere at købe en adapter og sætte 2-3
telefoner på, herunder DECT telefoner.

Zyxels P2000W har gode og dårlige sider. Hvis du kun vil bruge den hjemme,
er du bedre og billigere tjent med en adaptor og en DECT telefon. Hvis du
vil bruge den på flere trådløste netværk er den rigtig smart. Hvis du vil
tage dit hjemmenummer med på arbejde, en cafe i udlandet, eller hos venner,
er det den rigtige telefon.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : JMo.

Dato : 01-03-05 22:53

Niels Elgaard Larsen wrote:

> [...]
> rigtig smart. Hvis du vil tage dit hjemmenummer med på arbejde, en
> cafe i udlandet, eller hos venner, er det den rigtige telefon.

- altså bortset fra at man skal slæbe en stor klodset base med for at kunne
lade den op.

De kunne godt have lavet et ekstra jackstik, så man kunne sætte ac-
adaptoren direkte til telefonen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-05 04:07

JMo. skrev:

> - altså bortset fra at man skal slæbe en stor klodset base med for at
> kunne lade den op.
>
> De kunne godt have lavet et ekstra jackstik, så man kunne sætte ac-
> adaptoren direkte til telefonen

Ja, det er ret usmart. Men den holder trods alt en dags tid på en opladning,
så man behøver ikke at have opladeren i lommen, men kun i kufferten når man
rejser.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard