Beroligende fisk til ciklideakvarium?
Fra : SteenR

Dato : 24-02-05 23:35

Hej Jeg har 3 Tropheus Duboisi og 5 Labidochromis Caeruleus i et 112 liters.
De er desværre lidt efter hinanden og temmlige sky, så jeg har tænkt på at
sætte nogle små rolige fisk ned til dem for at se om det kan give et
roligere akvarie - er det helt tosset? - hvis ikke hvad skal jeg vælge? Jeg
ved at 112 liter er i underkanten, men det er altså sådan. Hvad med en flok
tetraer af en slags? Det skal helst være fisk til den øverste del af
akvariet, da de nuværende beboere holder til nederst. Råd modtages med
taknemlighed
Steen

Fra : Mikkel Munk

Dato : 25-02-05 08:29

"SteenR" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tetraer af en slags? Det skal helst være fisk til den øverste del af
> akvariet, da de nuværende beboere holder til nederst. Råd modtages med

Tropheus er en aggressive flok fisk ( mindst 15 stykker ) og bør efter min
mening ikke holdes i noget mindre end 530 liter. De hører i hvert fald ikke
hjemme i et 112 liters.

Med al respekt, synes jeg måske, at det var værd at overveje, om din
besætning skulle skiftes ud, til noget der passer bedre til et 112 liters
akvarium. Der findes masser af mindre dværgcichlider ( fra Sydamerika og
Afrika ) der fint ville kunne gå i et akvarium af den størrelse du omtaler.
Ydermere vil der således være mulighed for, at sætte dem sammen med nogle
maller eller tetraer...

vh
Mikkel

Fra : SteenR

Dato : 25-02-05 09:45

Hej Mikkel
Desværre er mine Tropheus købt hos forhandler da jeg ville ha "nogle
ciklider til mit 112 liters med 6 Caeruleus" og det var på hans anbefaling

Der var 6 men de 3 er allerede døde (pludselig og uforklarligt een ad
gangen).
Ifølge forhandleren skulle netop Duboisi kunne gå i et mindre akvarium, da
den skulle være "den fredeligste Tropheus"
Jeg ville gerne holde mig til Hårdvands ciklider, men er også ved at være
træt af døde, stridbare og sky fisk (har prøvet flere forskellige med dårlig
resultat).
Hvis jeg skifter til Syd/Mellem amerikanske (blødt vand) kan de så
trives/yngle i mit hårde vand ?
Forslag til hvilke fisk jeg kan holde i mit 112 liters modtages med
taknemlighed- helst en flot og spændende sammensætning med mulighed for
yngel

Steen

Fra : Mikkel Munk

Dato : 25-02-05 10:22

> [...]
> Forslag til hvilke fisk jeg kan holde i mit 112 liters modtages med
> taknemlighed- helst en flot og spændende sammensætning med mulighed for

Hej Steen

Ja, råd hos akvarieforetningerne skal man altid tage med et gram salt - de
skal jo også tjene penge og desværre lider deres "gode råd" nogle gange
under det

At Dubosien skulle være den fredeligste Tropheus er sådan set også rigtigt
nok - set i forhold til de andre Tropheus'er - men bestemt ikke i forhold
til andre fisk. Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt, skille mig af
med de Duboisi'er...

I et 112 liters akvarium kunne du nemt holde 1,2 eller 1,3 af en given
Apistogramma art ( www.apistogramma.com ) sammen med en flok stimefisk og
nogle panser maller. Sådan et akvarium skal selvfølgelig indrettes med
rødder og planter. Kribensis ( Pelvicachromis pulcher ) kunne også være et
forslag - den yngler forresten nemt i alm. dansk postevand...

Der findes masser af smukke dværgcichlider der passer til et akvarium på din
størrelse. Du kan læse mere om dværgcichlider på www.thekrib.com eller også
er det bare med, at søge løs på google...

Vh
Mikkel

Fra : Steenr

Dato : 25-02-05 13:11

Tak for dit konstruktive svar - det får man jo desværre ikke altid.
Jeg vil nok følge dit råd og opgive tanganyika og malawi - kan jo tage det
op igen hvis jeg får et større akvarie. (beholder nu nok mit lille 54 L med
multifaciatus - de ser ud til at trives
MHT google så har jeg søgt meget og fundet meget, men det er utrolig sværet
at få entydige svar, så det var mit håb at der måske var een derude, der sad
med det perfekte 112 liter cichlideakvarie.

Forslag modtages stadig med stor taknemlighed.

vh

Fra : Mikkel Munk

Dato : 25-02-05 13:51

> [...]
sad
> med det perfekte 112 liter cichlideakvarie.
>
> Forslag modtages stadig med stor taknemlighed.

Du kunne evt. også kigge på www.cichlids.dk ( kræver at du opretter en
profil - det er ganske gratis... er selv oprettet derpå ) hvor du ligeledes
kan finde megen god information omkring diverse dværgcichlider samt masser
af links til andre sider.

vh
Mikkel

Fra : Mikael

Dato : 17-03-05 22:52

> Jeg vil nok følge dit råd og opgive tanganyika og malawi -

Det er nu ikke nødvendigvis... hmmm... nødvendigt!
Jeg ville f.eks. ikke mene at det skulle være noget problem at holde en trio
af Neolamprologus brichardi i et 112 l.
Og jeg ville heller ikke betænke mig på at holde en trio af Pseudotropheus
saulosi i det.
Men kun én art, vel at mærke!
Der er givetvist også andre små arter fra de afrikanske rift valley lakes
som kunne gå fint i et artsakvarie af den størrelse.

Mvh Mikael

(Knop på www.cichlids.dk)