locales
Fra : René Iversen

Dato : 24-02-05 18:11

Hej NG!

Jeg har en applikation lavet i Java, som giver lidt problemer på debian. Den
kan ikke rigtig håndtere æøå (bliver omsat til ?). Det virker fint i
windows, og virkede også på en Debian, som jeg dog ikke har adgang til
længere. Nu har jeg adgang til en anden Debian, hvor problemet altså er på.
Jeg har prøvet dpkg-reconfigure locales hvor jeg har valgt da_dk eller
en_dk, hvor ingen af dem hjælper, selvom jeg kan skrive æøå i shell'en.

Håber nogen kan komme med løsningen.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-02-05 18:30

On Thu, 24 Feb 2005 18:10:30 +0100, René Iversen wrote:

> [...]
> Jeg har prøvet dpkg-reconfigure locales hvor jeg har valgt da_dk eller
> en_dk, hvor ingen af dem hjælper, selvom jeg kan skrive æøå i shell'en.

Hej René.

Prøv min opsætning:

$ locale
LANG=da_DK
LC_CTYPE="da_DK"
LC_NUMERIC="da_DK"
LC_TIME="da_DK"
LC_COLLATE="da_DK"
LC_MONETARY="da_DK"
LC_MESSAGES=en_DK
LC_PAPER="da_DK"
LC_NAME="da_DK"
LC_ADDRESS="da_DK"
LC_TELEPHONE="da_DK"
LC_MEASUREMENT="da_DK"
LC_IDENTIFICATION="da_DK"
LC_ALL=

$ cat /etc/environment
LANGUAGE=en_GB
LANG=da_DK
LC_MESSAGES="en_DK"

Jeg havde for nylig også problemer med tal og æøå i en Java
applikation men efter at have sat locale korrekt op virker det perfekt.

Mvh
Stig Sørensen

--
http://ListoForum.dyndns.dk
Et lille debatforum for Listo 45 scooter ejere

Fra : René Iversen

Dato : 24-02-05 18:43

"Stig Sørensen" <no@mail.nospam> skrev i en meddelelse
> Prøv min opsætning:

kan jeg lige få den direkte sti til filen det skal stå i?

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-02-05 19:12

On Thu, 24 Feb 2005 18:42:34 +0100, René Iversen wrote:

> kan jeg lige få den direkte sti til filen det skal stå i?

Jeg vil mene det kan klares med dpkg-reconfigure locales
Der vælger du først da_DK som en locale og efterfølgende sætter den
som standard.
Derefter kan du selv tjekke ved at køre 'locale' i en terminal.

Her su'er du til root og retter manuelt i /etc/environment:

Mvh
Stig Sørensen

Fra : René Iversen

Dato : 24-02-05 19:58

> Jeg vil mene det kan klares med dpkg-reconfigure locales
> Der vælger du først da_DK som en locale og efterfølgende sætter den
> som standard.

locale giver følgende:
LANG=da_DK
LC_CTYPE="da_DK"
LC_NUMERIC="da_DK"
LC_TIME="da_DK"
LC_COLLATE="da_DK"
LC_MONETARY="da_DK"
LC_MESSAGES="da_DK"
LC_PAPER="da_DK"
LC_NAME="da_DK"
LC_ADDRESS="da_DK"
LC_TELEPHONE="da_DK"
LC_MEASUREMENT="da_DK"
LC_IDENTIFICATION="da_DK"
LC_ALL=da_DK

/etc/environment ser sådan ud:
LANGUAGE=da_DK
LC_MESSAGES="da_DK"
LC_ALL="da_DK"
LANG=da_DK

problemet er der stadig...

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-02-05 20:10

On Thu, 24 Feb 2005 19:57:53 +0100, René Iversen wrote:

> locale giver følgende:
> [...]

Hmm.. Har du husket at logge din bruger _helt_ af systemet efter
ændringen?

Fra : René Iversen

Dato : 24-02-05 21:09

> Hmm.. Har du husket at logge din bruger _helt_ af systemet efter
> ændringen?

Jeg har faktisk genstartet