Lukke huller i dam på glasfiberjolle?
Fra : Ronni

Dato : 24-02-05 13:56

Hej

Jeg har en fladbundet glasfiberjolle med dam i. Dammen bruger jeg dog
aldrig og vil derfor gerne lukke den. Jeg håber at det kan give lidt
mere fart.

Men hvordan skal jeg lukke hullerne? I bunden er der ca. 40 stk
aflange åbninger, hver er ca. 10 cm lange og ca. 0,5 cm brede. I hver
side er der ca. 10 runde huller med en diameter på 1 cm.

Min plan er at lukke hullerne i siden med glasfiberspartelmasse. (det
har jeg faktisk allerede gjort).

Så vil jeg lukke hullerne i bunden også med glasfiberspartelmasse og
så lægge et enkelt lag glasfiber på det område hvor hullerne er, dvs.
ca 1 m^2. Hvordan skal jeg gøre det?

Skal jeg slibe det gamle gelcoatlag af så jeg kommer ned til den rå
glasfiber?

Derefter skal jeg vel bruge polyester og glasfibermåtte?

Men hvad så bagefter, skal jeg male et gelcoatlag ovenpå? Eller hvad.

Deter første gang jeg skal arbejde med glasfiber så gode råd er
velkomne

Ronni

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-05 15:07

"Ronni" <jimahaaa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har en fladbundet glasfiberjolle med dam i. Dammen bruger jeg dog
> aldrig og vil derfor gerne lukke den. Jeg håber at det kan give lidt
> mere fart.

Har du mulighed for at tage nogle billede og sende på mail?
(min server har ikke binæregrupper, så jeg kan ikke bruge de grupper)

Det er meget nemmere at hjælpe, når man kan se det.

Er der noget træ, eller er det ren glasfiber?

Claus

Fra : Ronni

Dato : 25-02-05 13:30

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<421ddf21$0$29085$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> Har du mulighed for at tage nogle billede og sende på mail?
> (min server har ikke binæregrupper, så jeg kan ikke bruge de grupper)

Det gør jeg i aften.

Ronni

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-02-05 18:50

"Ronni" <jimahaaa@hotmail.com> skrev

> Det gør jeg i aften.

Ok, hvis du vil have, at andre har adgang til dem, så give besked.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-05 15:37

> [...]

> aflange åbninger, hver er ca. 10 cm lange og ca. 0,5 cm brede. I hver
> side er der ca. 10 runde huller med en diameter på 1 cm.

Jeg har lagt mailen med billeder her, hvis der er andre, som vil komme med
ideer. www.myboat.dk/lukkedam.eml

Det fremgår ikke, hvor tyk bunden/revnerne er, og det er lidt væsentligt.
Men her følger den måde, jeg ville gøre det på. På den måde kan du også
skære dammen væk senere, hvis du bliver træt af den.

Allerførst tager du en grov fil eller rasp og filer al gelcoat af inde i
revnen. Dernæst tager du en vinkelsliber med en papslibeskive og sliber en
fordybning på 5-6 m.m. rundt om hele revnen i en afstand på 12-15 m.m.

Så skal du bruge ren polyester og noget måtte, helst 300gr/kvm samt nogle
microballoner eller noget glasfiberspartel på polyesterbasis. Fyld revnen
godt op, enten med polyester, du selv blander med microballoner eller med
glasfiberspartlen, pres det rigtig godt ned, og gerne til det kommer ud på
den anden side.

Så pensler du det med ren polyester og lægger et passende stykke måtte over
din fordybning og giver det mere polyester. Når det har suget polyesteren,
lægger du endnu et stykke måtte. Pensel igen godt med polyester, og brug
gerne en rulle, så du får presset det godt ned. Du behøver ikke at spare på
polyesteren, det gør ikke noget, at det kommer ud over eller ligger i en
lille bule. Når det er tørt sliber du bare det overskydende polyester/fiber
af med en excentersliber med f.eks. korn 40.

Grunden til, at jeg anbefaler måtte er, at der sikkert ikke er "gods" eller
areal nok til at fiberspartlen kan hænge tilstrækkeligt fast iden i revnen.
Og hvis bunden er bare en lille smule fleksibel, så knækker det af på sigt.

Dernæst skal du lukke revnerne idenfra. Det nytter ikke noget, at der altid
ligger vand i revnerne. Det trænger simpelthen igennem glasfiberspartlen og
polyesteren. Måske er det den idee at fjerne hele dammen, men være opmærksom
på, at der måske kan blive tale om at lave noget forstærkning. Selve dammen
kan være en del af båden og bundens stivhed og styrke, så man kan sikkert
ikke bare fjerne den uden videre.

Husk at det er meget vigigt, når man arbejder med polyester, at man får
slebet ind til den gamle glasfiber, akkurat som din far har gjort. Man skal
kunne se strukturen i fiberen, fordi det er denne fiber, polyesteren hæfter
bedst på. Det duer altså ikke at klistrer noget på gelcoat osv...

I skal altså også få dækket den båd med en pressening, hvis den ligger ude.
Nu hvor I har slebet gelcoaten af, så *suger* den gamle glasfiber vandet som
en svamp, det er bl.a. derfor man kommer gelcoat på. GRP (glasfiber
forstærket polyester) er nemlig ikke vandtæt, som mange tror.

Når du så har lavet alle revnerne, så giver du hele det område, hvor
gelcoaten er blevet slebet af samt indersiden af revnerne, seks gange med
Hempels Lightprimer. Skal båden ligge med bunden opad, så skal den have
noget dækmaling pga. af UV i solyset. Så er din bund godt beskyttet.

Jeg synes, du skal glemme alt om gelcoat, det er for besværligt at arbejde
med, når du ikke kender det, og LP er faktisk meget bedre, fordi det er
langt mere vandtæt. Gelcoat er ikke andet end farvet polyester, hvorimod LP
er epoxybaseret.

Husk i øvrigt af affedte godt med cellulosefortynder eller lignende, hver
gang du skal slibe, glasse eller male.

Du kan sikkert godt bruge den hurtige metode med bare at bruge
glasfiberspartel uden måtte, men jeg ville altså ikke gøre det. Afhængigt
af, hvor stiv din bund er, så falder det af på lang sigt, fordi det får
altså ikke ordentlig fat i den gamle fiber. Det er udelukkende til at fylde
huller og buler ud med.

Claus

Fra : Ronni

Dato : 27-02-05 13:54

Hej igen

Først og fremmest vil jeg sige tak for den kompetente vejledning, det
er jo en fornøjelse at man kan få hjælp på nettet.

"Revnerne" i jollen er knap 1 cm dybe. Jeg har ingen planer om senere
at skære dammen væk. Tværtimod vil jeg gerne have mulighed for at åbne
den igen, hvis jeg finder det nødvendigt.

Det lyder som en rigtig solid løsning du kommer med, som jeg læser det
foreslår du at jeg lægger et stykke glasfibermåtte over hver enkelt
hul i stedet for over hele bunden. Ville det ikke være nemmere at
dække hele området omkring hullerne?

Jeg kan vel også ligeså godt give hele bunden Hempels light primer?

Der er vist noget i vejen med det link du har lagt ud til billederne,
der sker ikke så meget når man klikker.

Tak for hjælpen

Ronni

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-05 14:27

"Ronni" <jimahaaa@hotmail.com> skrev

> "Revnerne" i jollen er knap 1 cm dybe. Jeg har ingen planer om senere
> at skære dammen væk. Tværtimod vil jeg gerne have mulighed for at åbne
> den igen, hvis jeg finder det nødvendigt.

Uanset hvordan du laver arbejdet, så vil det blive et problem. Det er ikke
ligetil at fjerne polyester/fiber, når du først har lukket det.

> [...]
> foreslår du at jeg lægger et stykke glasfibermåtte over hver enkelt
> hul i stedet for over hele bunden. Ville det ikke være nemmere at

Jo, det er nok et spørgsmål om temperament....

Der skal jo bruges en hel del mere polyester, så du må opveje, hvad der er
dyrest, materialer eller din egen tid. Men det det er nu hurtigt gjort med
små stykker, du behøver ikke at fedte længe med det, fordi du bare sliber
det overskydende af. Men det er klart, at hvis du ikke skal give en formue
for polyester, så spartler du bare og lægger et helt lag på fiber på.

> Jeg kan vel også ligeså godt give hele bunden Hempels light primer?

Ja, men husk at slibe den gamle maling først.

> Der er vist noget i vejen med det link du har lagt ud til billederne,
> der sker ikke så meget når man klikker.

Jeg kan se i min log, at folk prøver mange forskellige ting, så det var
måske lidt for avanceret for nogen, men det var langt det hurtigeste for mig

Linket er en helt almindelig standard windows postfil (e-mail) og kan åbnes
med et almindeligt e-mailprogram. Man skal bare højreklikke på linket og
vælge gem som, hvis man ikke kan åbne filen automatisk. Derefter åbnes filen
med dit favorit e-mail program

Claus

Fra : Klaus P

Dato : 27-02-05 12:12

Hej Ronni,

Når du kun lukker de runde huler med glasfiberspartel, så er der en risiko
for, at et eller flere af hullerne ikke bliver helt tætte. Det er derfor en
god ide også at lægge måtte på dem. På ydersiden. I rillerne ville jeg lægge
glasfiberstrimler og igen måtte på ydersiden.
Du behøver ikke slibe ind til den gamle fiber. Du kan sagtens lægge måtten
på gelcoaten, men så vil skroget blive lidt tykkere her. Et lag er i
underkanten. Jeg ville slibe ned, så 3 lag kom til at flugte med fribord.
Til sidst topcoat til det dækker. Slibe og polere.
Mht. fremgangsmåden, så spørg i din lokale "guldsmed". De skal alligevel
sælge dig både værktøj og materialer.
Det er ikke så svært.

Hilsen Klaus P

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-05 13:17

"Klaus P" <spalding@mail.dk> skrev

> Du behøver ikke slibe ind til den gamle fiber. Du kan sagtens lægge måtten
> på gelcoaten, men så vil skroget blive lidt tykkere her. Et lag er i

Kan du garantere manden, at der ikke er brugt topcoat med parafinolie?
Har du solide erfaringer med, hvad der sker, når polyester ikke hæfter
korrekt?
Mener du, at alle bådebyggere tager fejl, når de altid anbefaler at fjerne
top/gelcoat?

Claus