Fejl ved update
Fra : kimweltz

Dato : 24-02-05 10:28

Hej,

Nu har jeg siddet og kæmpet med dette i 2 dage, og jeg kan ikke
få min database til at update.

Jeg sidder på en IS på winXP.

Min update kode:

---------------------------
(connect kode)

' SQL sætning opbygges
strSQL = "Update menu set "
strSQL = strSQL & "link= '" & Request.Form("link") & "', "
strSQL = strSQL & "url= '" & Request.Form("url") & "', "
strSQL = strSQL & " Where Id = " & Request.Form("ID") & ""

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

-------------------------

Men jeg får fejlen:

-------------------------

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE
statement.
/h3/test/test2/test3/rediger_ok.asp, line 24

-------------------------

linie 24 er:

Conn.Execute(strSQL)

Hvad gør jeg forkert?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 24-02-05 10:44

kimweltz wrote:

> Hvad gør jeg forkert?

du har et komma til overs i linien:

strSQL = strSQL & "url= '" & Request.Form("url") & "', "

Derudover kan du jo altid prøve at udskrive din SQL med
response.write(strSQL), så er det en hel del nemmere at fejlsøge.

Endelig bør du også escape pling-tegnet med
replace(Request.Form("url"),"'","''")
vel og mærke hvis det kommer fra et input felt der kan redigeres af en
besøgende.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : kimweltz

Dato : 24-02-05 12:54

Du har reddet min uge! Tak Lars

Fra : kimweltz

Dato : 24-02-05 14:27

lars@intercambiodvd.com wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> du har et komma til overs i linien:
>
> strSQL = strSQL & "url= '" & Request.Form("url") & "', "

Jeg forstår stadig ikke helt ideen med hvordan det opsættes. Nu virker
det med 3 linier, men jeg vil have endnu et felt hentet ind, hvad gør jeg
så?

strSQL = strSQL & "Overskrift= '" & Request.Form("overskrift") & "', "
strSQL = strSQL & "Forfatter= '" & Request.Form("forfatter") & "', "
strSQL = strSQL & "Nyhed= '" & Request.Form("nyhed") & "' " <---NY
LINIE!
strSQL = strSQL & " Where Id = '" & Request.Form("ID") & "' "

Jeg fristes jo til at sætte et komma efter nyhedslinien som der står på
de andre linier, men det virker ikke.

Fra : kimweltz

Dato : 24-02-05 14:32

Jeg modtager denne fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E07)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria
expression.
/h3/backend/nyheder/rediger_ok.asp, line 18

Når jeg udskriver linien får jeg:

Update nyheder set Overskrift= 'OVERSKRIFT', Forfatter= 'FORFATTER', Nyhed=
'NYHED' Where Id = '22'

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 24-02-05 14:47

kimweltz wrote:

> Update nyheder set Overskrift= 'OVERSKRIFT', Forfatter= 'FORFATTER',
Nyhed=
> 'NYHED' Where Id = '22'

din "id" er sikkert numerisk, så skal du fjerne de + der er rundt om
tallet.

Fra : kimweltz

Dato : 24-02-05 20:47

perfekt. Tak igen Lars!

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 24-02-05 15:24

lars@intercambiodvd.com wrote:

> din "id" er sikkert numerisk, så skal du fjerne de + der er rundt om
> tallet.

argh, forkert kunfigeret keyboard
De tegn lskal fjerne er natuligvis ' rundt om 22