Indvendige mål på Akvastabil 250 liters
Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-02-05 00:58

Hey!

Hvor'n er det nu med målene på Akvastabils de 'gamle' akvarier med 45
graders kant på rammen? Det er et 250 liters, så det er jo 100x50x50. Men er
det indvendigt? Jeg skal lave en varmeplade til at ligge i bunden (skal
bruges til terrarie), så jeg skal lige passe på ikke at lave den for bred.
Det står hos en veninde, så jeg kan ikke lige måle efter.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : claus nielsen

Dato : 23-02-05 13:22

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges til terrarie), så jeg skal lige passe på ikke at lave den for bred.
> Det står hos en veninde, så jeg kan ikke lige måle efter.

Jeg ville mene at varmepladen ikke skal dække hele bunden så har dyret jo
ingen mulighed for at regulere sin kropstemperatur, så hvis du bare laver en
plade på eks. 40x40 skulle det være rigeligt, jeg går så her ud fra at
terrariet er lukket i toppen og at varmen ikke bare fiser lige ud af kassen.
Jeg har bare brugt pærer til at opvarme mine terrarier med og skabe
varmepladser, du kan også tage spolen fra neonrøret hvis du bruger det til
oplysning og indkapsle den i en trækasse, det virker også meget fint som
varmeplads....
Claus

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-02-05 21:57

claus nielsen wrote:

> [...]
> neonrøret hvis du bruger det til oplysning og indkapsle den i
> en trækasse, det virker også meget fint som varmeplads....

Hej Claus.

Jeg havde netop tænkt mig at lave en kvadratisk plade til at ligge i den ene
ende. Så jeg ville bare vide om den kunne være 50x50, eller jeg skulle ned
på f.eks. 47 på den ene led, eller måske mindre. Det er en lidt midlertidig
løsning fordi det er en alt for stor slange der går i det, og jeg er bange
for at den vil brænde sig på en lampe/pære. Jeg har før lavet varmeplader af
det der have-ståltråd med grøn plastic udenpå. Jeg monterer det på en plade
krydsfiner og sætter strøm til med en transformator. Virker faktisk godt, og
så går varmen ikke ud når man slukker lysstofrørene, som hvis man brugte
ballastspolerne. Men der er ellers amartur med to rør over.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : claus nielsen

Dato : 23-02-05 23:56

> [...]
> så går varmen ikke ud når man slukker lysstofrørene, som hvis man brugte
> ballastspolerne. Men der er ellers amartur med to rør over.

Jamen så må jeg jo hellere svare dig, det glemte jeg vist sidste gang, der
er så vidt jeg kan måle 47 cm fra bagrude til forrude indvendigt, men det
lidt svært at måle da det står med vand og ikke lige er sådan at flytte med,
men 46.5 så er du på den sikre side......tror nu den er 47, det er jeg
temmelig sikker på med lutter kig og sårn.......

MVH
Claus

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-02-05 00:47

claus nielsen wrote:

> [...]
> vand og ikke lige er sådan at flytte med, men 46.5 så er du på
> den sikre side......tror nu den er 47, det er jeg temmelig

Ok, tak skal du ha'. Hvis jeg så laver en plade på 45x45 eller måske 50 på
den ene led, så går det vel ikke helt galt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark