læse fra COM1
Fra : Kim Emax

Dato : 23-02-05 22:06

Hey

Nogen, der har prøvet at læse output fra skærmen via serial porten? Jeg
ønsker at læse hvad der står på prompten på min router, f.eks.

"login:"
"password:"
"operation successfull"

osv.

Alle input er velkomne

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-02-05 22:32

On 23/02/05 22:05, Kim Emax wrote:

> Nogen, der har prøvet at læse output fra skærmen via serial porten? Jeg
> ønsker at læse hvad der står på prompten på min router, f.eks.

> [...]

Du er sikker på at PHP er det bedste valg til den opgave?

Jeg ville nok sætte en lille box op og forbinde den med konsol på
routeren. Så kan du jo ssh'e til box'en hoppe videre til routeren.

Tonni Aagesen

Fra : Kim Emax

Dato : 24-02-05 07:25

Tonni Aagesen wrote:

> Du er sikker på at PHP er det bedste valg til den opgave?

måske ikke, men resten af flowet jeg arbejder på er i PHP, så det ville
være at foretrække Jeg fandt et script, der kunne snakke med COM1 og
få baudrate mv ud på den switch jeg tester med, kan bare ikke fange
"login:", er kommet frem til at jeg nok lige skal starte med at fyre en
[enter] efter den, sådan kommer jeg til login prompten via hyperterminal.

> Jeg ville nok sætte en lille box op og forbinde den med konsol på
> routeren. Så kan du jo ssh'e til box'en hoppe videre til routeren.

det ville ikke ændre at jeg stadig skulle kunne læse at der på skærmen
står "login" og jeg så ved at jeg skal fyre usename af, står der
"password" osv

Fra : Kim Emax

Dato : 24-02-05 21:37

Kim Emax wrote:

> [...]
> "login:", er kommet frem til at jeg nok lige skal starte med at fyre en
> [enter] efter den, sådan kommer jeg til login prompten via hyperterminal.

Må lige rette mig selv, det var faktisk selve COM porten man
konfigurerede. Jeg kan sagtens konfigurere routere og switche med simple
kommandoer:

$fp = fopen("COM1", "rwb");
fwrite($fp, $username);
fwrite($fp, $password);

Efterfølgende kan jeg med hyperterminal konstatere at jeg er logget ind.
Det ville bare være rart at få outputtet retur, så jeg ikke skyder i
blinde

Har bl.a. prøvet med
$stdout = fopen("CON", "rwb"); // har også skrevet til fil

$char = fgetc($fp);
while(false !== ($char = fgetc($fp))) {
fwrite($stdout, $char);
fflush($stdout);
}

desuden har jeg prøvet med
fread($stdout, 4096);
passthru($fp);
passthru($stdout);
fseek() og rewind() for at resette pointeren og meget andet sjov, men
det er sguette lykkedes at få et output til skærmen fra switch eller
router. Har du en ide, så kom endelig frem

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 24-02-05 04:35

Kim Emax wrote:
> Hey
>
> Nogen, der har prøvet at læse output fra skærmen via serial porten? Jeg
> ønsker at læse hvad der står på prompten på min router, f.eks.

Hvilket OS snakker vi om, jeg tror det bliver ret svært at komme til at
snakke direkte med com-porten på linux og venner, mens det på windows
burde være lidt mere til at gøre via COM/win32.

Alternativt bør du måske undersøge om din router ikke er tilgængelig via
telnet, i så fald kan du bruge socket funktionerne.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 24-02-05 07:21

Nezar Nielsen wrote:

> Hvilket OS snakker vi om, jeg tror det bliver ret svært at komme til at
> snakke direkte med com-porten på linux og venner, mens det på windows
> burde være lidt mere til at gøre via COM/win32.

Jeg kan enten sidde på en windows (primært) eller måske en linux

> Alternativt bør du måske undersøge om din router ikke er tilgængelig via
> telnet, i så fald kan du bruge socket funktionerne.

Sagen er den at den switch type jeg også planlægger at ville tilgå ikke
har telnet adgang som default, altså fra ny.

Fra : Kim Emax

Dato : 02-03-05 22:22

Nezar Nielsen wrote:

> Hvilket OS snakker vi om, jeg tror det bliver ret svært at komme til at
> snakke direkte med com-porten på linux og venner, mens det på windows
> burde være lidt mere til at gøre via COM/win32.

Har du et eksempel på COM/win32?