[FreeBSD] Analyse af /var/log/security?
Fra : Anders Jensen

Dato : 23-02-05 11:29

Jeg kigger desværre for sjældent i min /var/log/security logfil, selv om
man jo dagligt burde kontrollere hvad der sker op imod éns firewall. Jeg
synes, at det er lidt besværligt at kigge så mange linier igennem og se
efter mønstre m.v. men findes der ét eller andet program der kan
analysere logfilen (hvis ikke til unix så evt. et Windows program)?

Anders.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-02-05 12:13

On 2005-02-23, Anders Jensen <aj56176258@hotmail.com> wrote:
> [...]
> efter mønstre m.v. men findes der ét eller andet program der kan
> analysere logfilen (hvis ikke til unix så evt. et Windows program)?

`logsurfer' kan bruges til at udvaelge enkelte beskeder baseret paa
regulaere udtryk. Koer det i et natligt cronjob, og saa faar du mail med
resultatet.

Hvis du oensker noget i retning af et program, der kan fortaelle dig, at
``det ser ud som om 212.10.10.4 angriber dig fra 53/udp'', skal du bruge
et NIDS (som du saa kan bruge logsurfer til at filtrere loggen med).

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.