En gå tur
Fra : Zirfelt

Dato : 23-02-05 10:21

Da jeg var i grisestalden i morges, ringede en af vores naboer. Vores 3
heste gik altså over ved deres læbælte. Så mig hurtigt ud af stalden og
fordi den ene hest er panisk rad for griselugt, måtte jeg lige bruge ekstra
tid på et grundigt bad. Og så gik det ellers ud over markerne, i mens jeg
prøvede at forstille mig hvor langt jeg nu skulle gå i det her møg vejr.
Heldigvis fik jeg øje på dem allerede efter 15 minutter. Jeg fik hurtig
grime på den ene, og så gik vi stille og roligt hjem alle sammen.
Det er heldigvis første gang jeg prøver at alle hestene er på tur. Men er
der nogle af jer andre der har prøvet det? Hvor langt væk løber de hvis de
får lov? Søger de selv tilbage på et tidspunkt?
Nu er jeg da ved at få varmen igen.

--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Anet

Dato : 23-02-05 10:42

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der nogle af jer andre der har prøvet det? Hvor langt væk løber de hvis de
> får lov? Søger de selv tilbage på et tidspunkt?

Hej Irene

Det er så skøøønt at være hesteejer og skal ud og fange heste i dette
herrens vejr. Vores arabervallak er lidt klogere end andre heste. Han havde
fundet ud at tage i håndtaget på leddet og så simpelthen åbne folden. Smart
hest.....at bruge det håndtag der er beregnet for mennesker. Vi opdagede
straks at alle tre heste var gået ud i bygmarken og tog for sig af retterne,
da de fyldte ret meget lige som udsigt fra vores stuevindue.... Men vi kunne
gå lige ned og tage dem og gå tilbage til folden igen.

--
Hilsen

Annette

Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 24-02-05 16:49

Hej Irene

Jeg havde selv heste for en del år siden, og en aften blev jeg ringet op at
begge mine heste og en del andre som også gik på folden var stukket af.

Vi kørte ud til folden og ledte i en time, før vi måtte opgive at finde dem
da det var blevet mørkt. Næste morgen stod de alle igen på folden, som om
intet var hændt.

Det eneste spor efter natten gå tur, var et væltet hegn.

Hilsen Vibeke

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-02-05 10:26

Zirfelt wrote:
> Men er
> der nogle af jer andre der har prøvet det? Hvor langt væk løber de hvis de
> får lov? Søger de selv tilbage på et tidspunkt?
> Nu er jeg da ved at få varmen igen.

Den seneste nytårsaften nåede vi kun lige at se 10 minutter af
fyrværkeriet før vi blev ringet op om at en masse af vores heste løb
rundt på hovedvejen i nærheden.

Så vi kørte derud, og begyndte at lede. Heldigvis viste det sig at det
ikke var vores heste. Kl. 3 opgav vi for natten.

Hestene blev næste dag fundet i nærheden af vores gård ca. 10 km i
luftlinie fra deres egen gård.

Interessant oplevelse :)

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 26-02-05 12:05

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke var vores heste. Kl. 3 opgav vi for natten.
>
> Hestene blev næste dag fundet i nærheden af vores gård ca. 10 km i

Har du nogen forklaring på, hvorfor de pågældende heste søgte hen til jer i
stedet for hjem? Jeg går ud fra at det drejer sig om isbasser, som jo
normalt går ude -selv på en kold nytårsaften. Og lidt fyrværkeri plejer
(vores ihvertfald) ikke at tage så højtideligt.

mvh
Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-02-05 09:03

Malene P wrote:
> Har du nogen forklaring på, hvorfor de pågældende heste søgte hen til jer i
> stedet for hjem?

Ved lidt af et tilfælde tror jeg. De blev bange, og løb op på
hovedvejen. Der er heldigvis ikke så meget trafik nytårsaften ved
midnatstid :)

Derefter løb de under en motorvejsbro og over marker og gennem skov op i
vores område. Vi bor ved et større åben areal, og de havde parkeret i
det ene hjørne af det.

> Jeg går ud fra at det drejer sig om isbasser, som jo
> normalt går ude -selv på en kold nytårsaften. Og lidt fyrværkeri plejer
> (vores ihvertfald) ikke at tage så højtideligt.

I dette tilfælde var det vist nogle unge knægte der fyrede kraftigt
bang-fyrværkeri af lige ved siden af hestene. Så jeg tror det er
rimeligt nok at løbe for hestene.

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 01-03-05 20:06

> [...]
>
> I dette tilfælde var det vist nogle unge knægte der fyrede kraftigt
> bang-fyrværkeri af lige ved siden af hestene. Så jeg tror det er

Ja. Jeg tænkte bare sådan generelt bangbang og lys oppe i luften. Kommer der
møgunger og smider fyrværkeri, stikker selv vores 110% stabile Skjona af -og
hvis hun stikker af, løber de andre med.

mvh
Malene P

Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 10:14

Malene P wrote:
> Ja. Jeg tænkte bare sådan generelt bangbang og lys oppe i luften. Kommer der
> møgunger og smider fyrværkeri, stikker selv vores 110% stabile Skjona af -og
> hvis hun stikker af, løber de andre med.

Ja, det der er værre, er når man ikke kan gennemskue hvorfor hestene er
stukket af.

Jeg kom hjem til 12 fritløbende heste igår. Vi fangede dem i ro og mag,
uden stress, og trak dem hjem på gården.

Men hegnet var intakt, og jeg kan ikke se nogen grund til at hestene er
løbet ud. Slet ikke 12 ud af 15...

Og hvorfor stikker hestene i øvrigt altid af når der er skidt vejr
og/eller mørkt...? :/

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 02-03-05 12:31

> [...]
> løbet ud. Slet ikke 12 ud af 15...
>
> Og hvorfor stikker hestene i øvrigt altid af når der er skidt vejr

Det sidste kan jeg ikke svare dig på -måske har de humor? Men med det vejr,
der var i går, burde det da være til at se, hvilken vej hestene er kommet
ud?

mvh
Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 12:51

Malene P wrote:
> Det sidste kan jeg ikke svare dig på -måske har de humor? Men med det vejr,
> der var i går, burde det da være til at se, hvilken vej hestene er kommet
> ud?

Det føg enormt meget. Vi kørte igennem meterhøje snedriver for at finde
hestene. På vej hjem en halvtimestid senere kunne man ikke se at der
havde været en bil.

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 02-03-05 17:16

> Det føg enormt meget. Vi kørte igennem meterhøje snedriver for at finde
> hestene. På vej hjem en halvtimestid senere kunne man ikke se at der
> havde været en bil.

OK, jeg forstår -og ingen af basserne sladrer vel?

mvh
Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-03-05 08:58

Malene P wrote:

> OK, jeg forstår -og ingen af basserne sladrer vel?

Øh?

Det tror jeg ikke, men der var én der i bar befippelse hoppede over en
trælåge der er ca. 160 cm. høj. Ret godt for en islænder, men lågen
holdt heller ikke helt til det.

Lidt spøjst idet der er et led lige ved siden af lågen, og det er ca. 90
cm. Men det er der jo nok ikke den samme udfordring i :)

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 03-03-05 12:30

> Øh?

Jeg gætter på, at du mener at sporene var slettede af fygesneen -og
bemærkede så, at du nok ikke får nogen af hestene til at sladre om, hvordan
de slap ud

mvh
Malene P

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-03-05 21:46

Dennis Thrysøe <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote:

>Ret godt for en islænder, men lågen
>holdt heller ikke helt til det.

Hæ! Men så kom den jo heller ikke over, men gennem

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-03-05 12:54

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Hæ! Men så kom den jo heller ikke over, men gennem

Ja, eller også var den nødt til at ændre lågens beskaffenhed for at
kunne komme over :)

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 25-02-05 19:11

> [...]
> der nogle af jer andre der har prøvet det? Hvor langt væk løber de hvis de
> får lov? Søger de selv tilbage på et tidspunkt?

Ja, når først du får den ene til at gå med, følger de andre gerne efter. På
samme måde, hvis den ene stikker af. Er selv et par gange blevet læsset
overbord af min dejlige ishingst. Begge gange er han løbet lige hjem -og har
ventet pænt uden for folden med en overlegen "hvor bliver du af,
Malene?" -attitude. Nuvel, den ene gang blev han bange for en ræv og ville
hjem med eller uden mig -det blev uden. Den anden gang fik han pludselig øje
på folden med hans "veninder" og "børn" og tog lige smutvejen, mens jeg
fortsatte i vanlig retning og i 1,38m's højde over jorden et halvt sekunds
tid. Men jeg ved ikke, hvad der sker, hvis et eller andet skræmmer dem
hjemmefra -om de så også vender hjem igen. Eller hvad der sker, når de
forvilder sig ud i trafikken og bliver forvirrede og desorienterede og evt
ender foran et tog. Heste er flokdyr -og flugtdyr.

mvh
Malene P

Fra : Camilla

Dato : 02-03-05 18:49

Nu der er gang i denne gå tur.
Så valgte alle vores heste at tage på udflugt ud over markerne i dag.
Så 17 heste fordelt på 4 kæmpe store folde, syntes at alt hegn skulle
nedlægges det var værste var dog at en af avls hingste også syntes at den
skulle deltage i legen
De blev dog alle fanget, da de havde rendt krudtet af sig i en time, så i
morgen står den på at lave alle foldene ikke sjovt når der er sne og det
er koldt