Hvordan fjernes " -" og alle tegn efter?
Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 22-02-05 22:39

Jeg er ikke nogen ørn til php, så jeg ville blive lykkelig for hjælp.

Hvis jeg har en streng der fx hedder '$sidetitel = "Uge 5 - Dette er blot en
test";' - hvordan definerer jeg så en streng, der kun inderholder "Uge 5"
(således, at alle tegn fra og med første forekomst af " -" [space og
bindestreg] fjernes)

'$sidetitel' kunne fx også indeholde "Uge 51 - Julefest" eller
"Sommerferie - Billeder fra koloni 1 - og 2", hvor de ønskede slutresultater
altså vil være henholdsvis "Uge 51" og "Sommerferie".

Håber en venlig sjæl vil hjælpe...

/Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Jens

Dato : 22-02-05 22:56

"Jakob Højlev Jørgensen" <jakobhjfjerndette@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:421ba689$0$23058$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> en test";' - hvordan definerer jeg så en streng, der kun inderholder "Uge
> 5" (således, at alle tegn fra og med første forekomst af " -" [space og

Brug:
$resultater = explode(" -", $sidetitel);
$resultat = $resultater[0];

Læs mere på http://dk2.php.net/manual/da/function.explode.php

/Jens

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 22-02-05 23:45

"Jens" <ny@tornoe.net> skrev i en meddelelse

> Brug:
> $resultater = explode(" -", $sidetitel);
> $resultat = $resultater[0];

Tusind tak for hjælpen. Det var hurtigt - og det virker efter hensigten.
Tak.

/Jakob Højlev Jørgensen