Spørgsmål til hajerne i Summasumarum
Fra : Benny

Dato : 22-02-05 20:47

Hejsa

Nu er jeg desværre ikke selv nogen regnskabshaj, men måske der er en af jer
som kan oplyse mig om dette er "normal" kotume i et regnskabsprogram.

Spørgsmål 1:
Opdagede her idag at ordrenummeret i vores webshop og Summasumarum ikke
stemte overens. Tænkte det var undligt for jeg havde ikke lavet nogle nye
ordre i Summasumarum, men kom så i tanke om at jeg havde lavet 3
kreditnotaer. Og det stemte overens med den forskel der var på de 2
ordrenumre.
Kan det passe? For man kan jo ikke se at der er noget ordrenummer tilknyttet
en kreditnota i Summasumarum?

Spørgsmål 2:
Engang imellem når jeg arbejder i klassekladden og glemmer at vælge en
afstemningskonto og trykker "tjek klassekladde" (hvilket jeg altid gør) så
fejler den naturligvis og jeg retter så fejlen. Det underlige er så at
bilagsnummeret ikke bliver talt en op? Hvorfor? Er det noget
regnskabsteknisk?

Hilsen

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 23:01

> Nu er jeg desværre ikke selv nogen regnskabshaj, men måske der er en af
> jer som kan oplyse mig om dette er "normal" kotume i et regnskabsprogram.

Det kan jeg desværre ikke svare på, men til gengæld

> Spørgsmål 1:
> Kan det passe? For man kan jo ikke se at der er noget ordrenummer
> tilknyttet en kreditnota i Summasumarum?

Jo, der er et ordrenummer tilknyttet til en kreditnota, du kan bare ikke
bruge det til noget, endsige se det, også alligevel lidt ved en ikke bogført
kreditnota.

> [...]
> fejler den naturligvis og jeg retter så fejlen. Det underlige er så at
> bilagsnummeret ikke bliver talt en op? Hvorfor? Er det noget

Så længe du ikke har en afstemningskonto på en linie formoder SummaSummarum
at du fortsætter på samme bilag og derfor sætter den samme bilagsnummer på
næste linie. Det du ikke anfører en afstemningskonto på linien betyder jo
netop at du vil modpostere på efterfølgende linie - altså på samme bilag.

mvh
Karsten Madsen
Als IT

Fra : Benny

Dato : 23-02-05 23:54

Hej Karsten

Tusinde tak for hjælpen

Med hensyn til kassekladde og bilagsnummeret så er det ikke helt det som er
tilfældet.

Jeg prøver at skitsere et eksempel her:

Går i kassekladde og skriver noget ind i felterne, men glemmer
bankafstemning.
Laver "tjek kassekladde", her oplyser den mig om fejlen og jeg retter det
efterfølgende.
Laver påny "tjek kassekladde" og der findes ikke nogen fejl.
Vælger "bogfør" og det går også fint.
Men herefter er bilagsnummeret ikke automatisk blevet talt en op, som ellers
normalt sker?

Med venlig hilsen

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 07:45

> [...]
> Vælger "bogfør" og det går også fint.
> Men herefter er bilagsnummeret ikke automatisk blevet talt en op, som

Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan genskabe problemet. Jeg har forsøgt at
gøre ovenstående, men bilagsnr tæller videre. Bruger du den seneste version
2.5.4 ? (ja, der står 2.5.3 på hjemmesiden), men det er 2.5.4 der kommer
ned.

Et andet hint - Der kan være flueben i Funktioner / Indstillinger /
Kassekladde / Gentag samme bilagsnummer ved ny linie

mvh
Karsten Madsen
www.alsit.dk

Fra : Benny

Dato : 24-02-05 22:17

Hej Karsten

Anvender version 2.4.8, jeg prøver at opdatere og se om det afhjælper
problemet.

Indtil videre så tak for hjælpen!