Så fik jeg endelig hentet skrummelet
Fra : Martin Bak

Dato : 21-02-05 19:10

Jeg er lige kommet hjem med mit nye mega akvarium. Det er godt nok stort, og
det fylder pænt op i stuen. Jeg havde allieret mig med 2 brødre og en
svoger, og det var vist meget klogt. Det er jo _monster-tungt_ . Jeg tror
ikke vi havde klaret det, hvis vi kun havde været 2 mand. Nå men hjem gik
det, og med tanken ragende en halv meters penge bagud af min 626
stationcar...

Med i handelen er en Eheim 2017. Der udover har jeg en 2213. Skal jeg mon
regne med, at skulle bruge begge pumper? Og i så fald, er det så smartest at
have dem "ved siden af hinanden", eller kunne der være fordele ved, at have
en pumpe i hver ende af akv.?

Det har jo desværre været snevejr siden jeg fandt ud af, at jeg skulle have
tanken, så jeg har ikke kunne hente bundlaget endnu. Øv Jeg er næsten så
utålmodig efter at komme igang, som da jeg fik min første lille balje.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Propellen

Dato : 21-02-05 20:42

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev
<cvd86d$14uq$1@news.cybercity.dk> i dk.fritid.dyr.akvarium:

> [...]
>have dem "ved siden af hinanden", eller kunne der være fordele ved, at have

Jeg har 2 pumper i mit 530L. En JBL og en rigtigt lorte Fluval. De 2
fulgte med da jeg købte det.
Så bare smid en pumpe i hver ende af tanken. Et powerhead ville nok
være en idé. Tvivler på de 2 pumper kan lave nok cirkulation i så stor
en tank. Mine kan ihvertfald ikke i mit lille 530...

--
"if you´re a lame brain, then you´re a lame brain. I can't help that"
- Tori Amos

/Prop

Fra : Mikkel Munk

Dato : 21-02-05 21:13

Hvor stor er baljen...???

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-05 21:25

<news:cuo3th$pce$1@news.cybercity.dk> formoder jeg (?).

--
Hilsen
Madsen

Fra : christian

Dato : 21-02-05 23:52

"Martin Bak" skrev d. 21-02-05 19:10 dette indlæg :
> [...]
> tanken, så jeg har ikke kunne hente bundlaget endnu. Øv Jeg er næsten

> utålmodig efter at komme igang, som da jeg fik min første lille balje.

Christian

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 22-02-05 00:41

"christian" <christian.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Christian

Undskyld.. Min fejl. Kassen rummer omkring 830 liter.

Martin

Fra : Christian Larsen

Dato : 22-02-05 14:51

> "christian" <christian.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>>>

> Undskyld.. Min fejl. Kassen rummer omkring 830 liter.
>
> Martin
>Var der dobbelthaner med med filteret. Jeg tænger på at det kan volde en
>del besvær når mand skal rense filterne
hvis man ikke har dobbelthaner. Stort set alle nye modeller af filter har
indbygget haner bare ikke Eheim classic.
Jeg har lige købt det nye Eheim 2080 professionel 3. Og er meget glad for
det.
hvis lommepengene slår til. Vil jeg klar anbefale det.
http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?cat=Eksternt%20filter&pg=4
http://www.akvarieforretningen.dk/shop/EHEIM2080.html
http://www.akvariebutikken.synonym.dk/
hilsen Christian

Fra : Martin Bak

Dato : 22-02-05 23:45

"Christian Larsen" <chr12@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det.
> hvis lommepengene slår til. Vil jeg klar anbefale det.

Jeg vil nu nok ikke bruge penge på nye pumper lige nu, jeg har de to, og dem
vil jeg se om jeg kan få til at køre godt i det nye bassin. Der var
dobbelthaner på den store der fulgte med, men den lille classic jeg har, må
jeg nok investere i haner til. Jeg kunne også godt tænke mig, at slippe for
lidt af alt det der slangevæsen. Jeg vil forsøge, at lave en mere fast
installation, hvor det meste af slangerne er erstattet af faste rør, der kan
monteres fast til stellet med rørbæringer. Måske har nogen erfaringer? Det
ville være fristende at bruge kobberrør, men det er nok ikke nogen god ide?
Det er klart, at alt inde i tanken skal være det grønne udstyr, men hvad kan
man bruge til en fast og stabil rørføring "udentanks"?

Martin

Fra : Christian Larsen

Dato : 23-02-05 11:00

http://www.akvarieudstyr.dk/database/saltvandspvc.asp

Fra : Christian

Dato : 23-02-05 23:35

> [...]
> ville være fristende at bruge kobberrør, men det er nok ikke nogen god ide?

Jeg har haft problemer med at jeg fik noget brunligt alge/planterester
stads i mine plastslanger til gulvpumpen. Jeg var nødt til at tage hele
slangen ud på badeværelset for at få ren. Så når du snakker om fast
installation undrer jeg mig hvordan du undgår det stads jeg har, får det
har du da tilsyneladene ikke haft problemer med.

Jeg læste noget om at jeg skulle dække mine slanger til, så de ikke fik
lys??

Plastslangerne får vel lidt sol gennem akvariet og lys fra lampen om
aftenen, men de er jo mørkegrå så der kommer da ikke lys ind?

/Christian

Fra : Kasper Friis

Dato : 24-02-05 12:15

> [...]
>
> Plastslangerne får vel lidt sol gennem akvariet og lys fra lampen om
> aftenen, men de er jo mørkegrå så der kommer da ikke lys ind?

Tjaa alger kan jo kun gro hvis det får lys.. så mørke eller grå PVC rør
burde der vel ikke være nogen problemer med.. planterester burde meget gerne
blive taget i indsugnings filteret, eller er det så smår at det ryger
igennem og sætter sig i spand filteret.. har også noget bundfilter med et
plastrør i mit akvarie og der groet også alger i starten, har renset det en
gang og siden har der ikke været noget.. men som sagt.. det kan kun gro hvis
det får lys.. :)

Kasper friis