Hvilken linux på dedikeret server ?
Fra : J.K.Arning

Dato : 21-02-05 15:19

Jeg er ikke nogen haj til linux overhovedet men overvejer nu at udskifte
min windows server med en linux istedet.

Jeg lejer lige nu og vil også fremover leje en dedikeret server hvor jeg
altså "kun" har remote access i form af f.eks. vnc.

Ved det aktuelle tilbud jeg ser på kan jeg vælge imellem Debian, Suse og
noget der hedder Gentoo.

Hvis vi som udgangspunkt antager at jeg intet ved om linux men er
generelt begavet hvad computere angår og at jeg VIL have en grafisk
brugergrænseflade at arbejde i når jeg skal konfigurere serveren .. hvad
er så det bedste valg for mig set i forhold til de overfornævnte 3 linux
distributioner ?

--
Regards J.K.Arning :: 21-02-2005 15:13:50 :: http://arning.dk
Og husk nu "Din tisser er dit tempel - Pas godt på den"

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-02-05 15:21

I dk.edb.system.unix, skrev J.K.Arning:
> [...]
> brugergrænseflade at arbejde i når jeg skal konfigurere serveren .. hvad
> er så det bedste valg for mig set i forhold til de overfornævnte 3 linux

_vil_ du have grafiske værktøjer til at konfigurere programmerne, eller
vil du kun have en grafisk grænseflade at kigge på mens du har 7
xterm'er åbent?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-02-05 15:27

On Mon, 21 Feb 2005 14:21:09 +0000 (UTC), Jesper Krogh in newsgroup
dk.edb.system.unix wrote:

> _vil_ du have grafiske værktøjer til at konfigurere programmerne, eller
> vil du kun have en grafisk grænseflade at kigge på mens du har 7
> xterm'er åbent?

Til en start tror jeg at jeg vil stå fast på det første. Eller er der
tutorials derude som ville gøre det andet valg interessant ?

Jo mere jeg tænker over det tror jeg at jeg efter 20+ år som windows
bruger ville elske at kunne foretage alt konfiguration i et grafisk
miljø!

--
Regards J.K.Arning :: 21-02-2005 15:24:22 :: http://arning.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-02-05 15:32

On 2005-02-21, J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:
> Jo mere jeg tænker over det tror jeg at jeg efter 20+ år som windows
> bruger ville elske at kunne foretage alt konfiguration i et grafisk
> miljø!

Hvorfor vil du gerne bruge linux, hvis du har saa meget erfaring med det
andet?

Jeg kan forstaa det, hvis det er for at laere noget andet, men det lyder
som om, du har et eller andet system, du skal saette i produktion.

--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-02-05 15:36

On 21 Feb 2005 14:32:26 GMT, Michael Knudsen in newsgroup
dk.edb.system.unix wrote:

> [...]
>
> Jeg kan forstaa det, hvis det er for at laere noget andet, men det lyder
> som om, du har et eller andet system, du skal saette i produktion.

Det er legetøj .. en af de få luksus ting jeg tillader mig selv er at
have en dedikeret server som jeg leger med .. selvfølgeligt kører der en
webside og noget mail på boksen men jeg har backup mailhotel til de
tilfælde hvor jeg roder for meget .. så ja det er for at lære .. i
luksus udgaven.

Der er derfor heller ingen grænser for hvad der kan komme til at køre på
den nye linux boks.

--
Regards J.K.Arning :: 21-02-2005 15:33:26 :: http://arning.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-02-05 16:13

On 2005-02-21, J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:

> [...]
> webside og noget mail på boksen men jeg har backup mailhotel til de
> tilfælde hvor jeg roder for meget .. så ja det er for at lære .. i

Hvis du vil laere noget nyt, boer du laere at bruge unix fra
kommandolinien. Grafiske brugergraenseflader er meget fine og nemme at
bruge, men de er i bund og grund det samme med forskellig indpakning.
Det vil nok vaere ret sparsomt, hvad du laerer af nye ting paa den
maade.

Mht. valg af linuxdistribution vil jeg sige, at det er fuldstaendigt
ligegyldigt, for de er alle i bund og grund ens. Den store forskel er
vist valg af system til pakkehaandtering og tilhaengernes fanatisme.
Derudover kan der vaere nogle smaa forskelle i standardindstillingerne
og i placering af konfigurationsfiler og opstartsscripts. Indholdet er
basalt set det samme, men gavepapiret er forskelligt.[1]

Hvis du skal vaelge en distribution fremfor en anden, vil jeg anbefale
dig at tage et kig paa dokumentationen til kandidaterne. Derudover vil
jeg anbefale, at du faar fat i noget begynderdokumentation til basal
brug af unix. Jeg havde selv stor glaede af `Alt om Data' fra september
1998, der havde en glimrende sektion om linux (samt RedHat 5.1 paa CD).
Af dansk dokumentation findes blandt andet foelgende:

   http://www.linuxbog.dk/
   http://debianguiden.dk/

Jeg har aldrig selv brugt nogen af dem, men de er efter sigende gode.

[1] Der er helt sikkert mange, der er dybt uenige med mig i dette.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-02-05 17:06

Michael Knudsen wrote:

> Derudover kan der vaere nogle smaa forskelle i standardindstillingerne
> og i placering af konfigurationsfiler og opstartsscripts. Indholdet er
> basalt set det samme, men gavepapiret er forskelligt.[1]

Enig, og kvalitet af den færdigpakkede løsning bør også være en parameter.
Jeg bruger selv SuSE, og har ikke rigtig nogle klager over den.
Og - til J.K. Arning - det er meget sjældent[2] man (læs jeg) har behov for
at rette i konfigurationsfiler frem for den grafiske flade.

> [1] Der er helt sikkert mange, der er dybt uenige med mig i dette.

Sikkert - men ikke mig.

[2] Ok - måske fordi jeg ikke rigtig har haft behov for at rette noget de
sidste 4 års tid.

Stig Johansen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-02-05 15:32

I dk.edb.system.unix, skrev J.K.Arning:

> Til en start tror jeg at jeg vil stå fast på det første. Eller er der
> tutorials derude som ville gøre det andet valg interessant ?

Det er SVJV en _ikke_ normal måde at gøre tingene på. Stort set alle
guides der findes arbejder med at konfigurer ved at skrive i
tekstfilerne. Normalt er der heller ikke store problemer. En anden
fordel er at det er meget nemmere at få hjælp til, da det er svært at
forklare hvad fluebenet på menupunkt 7 i 3 faneblad er sat til..

> Jo mere jeg tænker over det tror jeg at jeg efter 20+ år som windows
> bruger ville elske at kunne foretage alt konfiguration i et grafisk
> miljø!

Så skal du lede efter en distribution der har værktøjer til dette. SuSE
er nok noget af det der kommer nærmest.. Mandrake er også meget godt
med, men som sagt, så er det ikke "hvad folk normalt gør".

Jesper

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-02-05 15:54

Jesper Krogh wrote:

> [...]
> er nok noget af det der kommer nærmest.. Mandrake er også meget godt
> med, men som sagt, så er det ikke "hvad folk normalt gør".

Det kunne være at JKA kunne bruge WebMin (konfigurering via en browser).

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-02-05 16:01

On Mon, 21 Feb 2005 15:54:09 +0100, Niels Elgaard Larsen in newsgroup
dk.edb.system.unix wrote:

> WebMin
Det ser rigtigt interessant ud det der .. tak for tippet.

--
Regards J.K.Arning :: 21-02-2005 16:01:04 :: http://arning.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-02-05 09:28

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Det kunne være at JKA kunne bruge WebMin (konfigurering via en
> browser).

Det bliver det ikke bedre af. Bestemt ikke.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-02-05 12:53

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det bliver det ikke bedre af. Bestemt ikke.

Ikke i sig selv, men jeg synes faktisk WebMin er blevet ret godt.
På en dedikeret server som måske endda står nede i kælderen uden skærm,
vil man helst ikke bruge videokortet. Så kan man køre X i en ssh-tunnel,
men det er stadig en masse grafiske programmer og biblioteker, der skal
installeres.

WebMin er et letvægtssystem da det kun skal sende HTML-filer over nettet.
Desuden er det godt fordi det har en ensartet grænseflade til alle
serverne, så man ikke skal kende 117 forskellige
konfigurationsprogrammer, der fungerer forskelligt.

Jeg bruger mest ssh, men til nogle ting foretrækker jeg WebMin.
Fx Samba. DHCP-modulet har også en glimrende oversigt over leases.

Desuden er det de samme konfigurationsfiler, så man kan udmærket blande
kommandolinieinterface og Webmin. Fx er Databaserne stadig ikke fuldt
understøttet i WebMin, men WebMin er fint til at oprette nogle
databaser, man senere kan arbejde videre med på andre måder.

--
Niels

Fra : claus

Dato : 21-02-05 18:48

J.K.Arning wrote:

> Til en start tror jeg at jeg vil stå fast på det første. Eller er der
> tutorials derude som ville gøre det andet valg interessant ?

Måske du bare vil køre en SME?

Du finder ikke noget windows der er lettere end den.

www.contribs.org

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-02-05 09:27

J.K.Arning skrev:

> Til en start tror jeg at jeg vil stå fast på det første. Eller er der

Jeg startede frisk ud med konfiguration af min server vis et grafisk
miljø, men jeg blev hurtigt irriteret over de manglende muligheder.

Jeg konfigurerer via ssh, nu.

> Jo mere jeg tænker over det tror jeg at jeg efter 20+ år som windows
> bruger ville elske at kunne foretage alt konfiguration i et grafisk

Hvordan har du kunne bruge Windows i 20+ år

Hvis du vidste hvor ineffektivt grafisk konfiguration er. Jeg kender
mange der er startet op med grafisk konfiguration (jeg er én af dem)
for derefter at forbande det langt væk. Der er så meget man ikke kan
klikke sig til, i en config-fil der består af tekst

Det var bare mine erfaringer...

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-02-05 15:35

"J.K.Arning" <spam_remove_@arning.dk> writes:

> Jo mere jeg tænker over det tror jeg at jeg efter 20+ år som windows
> bruger ville elske at kunne foretage alt konfiguration i et grafisk
> miljø!

Du er begyndt med en betaversion af Windows 1.0 - Imponerende.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-02-05 15:38

On Mon, 21 Feb 2005 15:34:34 +0100, Peter Makholm in newsgroup
dk.edb.system.unix wrote:

> Du er begyndt med en betaversion af Windows 1.0 - Imponerende.

Du er nørd .. du må have fedtet hår.
undskyld den sløsede tidsangivelse men nu har du da noget at fortælle
over aftensmaden derhjemme .. hvis de andre da ellers interesserer sig
for det.

--
Regards J.K.Arning :: 21-02-2005 15:36:30 :: http://arning.dk

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 21-02-05 21:46

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Du er begyndt med en betaversion af Windows 1.0 - Imponerende.

.... Minder mig om alle de jobannoncer, hvor man skal have mindst 5 aars
erfaring i C# platformen...

--
jlouis

Fra : Sune Christesen

Dato : 21-02-05 22:48

> Du er begyndt med en betaversion af Windows 1.0 - Imponerende.
Kom den ikke først ud sidst på året omkring november i 1985? :) dvs. den
faktisk er under 20 år gammel.
Men jeg tror nu heller ikke at J.K.Arning skriver det med det formål at det
skal opfattes ordret, blot som at han er en garvet windows bruger og er vant
til udelukkende at arbejde med grafisk brugerflade og har gjort dette gennem
lang tid.
Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-02-05 08:28

Sune Christesen <sune@activewebs.NOSPAMdk> writes:

> Kom den ikke først ud sidst på året omkring november i 1985? :) dvs. den
> faktisk er under 20 år gammel.

Jo, i hvert fald ifølge Éric Lévénez. Altså må det være en betaversion
eller endda en alfaversion der har været i brug for 20 år siden.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-03-05 04:43

Peter Makholm wrote:

<snip>

> Jo, i hvert fald ifølge Éric Lévénez. Altså må det være en betaversion
> eller endda en alfaversion der har været i brug for 20 år siden.
Øeh er det ikke stadig en beta-version ?

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-02-05 16:20

On Mon, 21 Feb 2005 15:37:52 +0100, J.K.Arning wrote:

> Du er nørd .. du må have fedtet hår. undskyld den sløsede
> tidsangivelse men nu har du da noget at fortælle over aftensmaden
> derhjemme .. hvis de andre da ellers interesserer sig for det.

Ingen humor er et rigtigt dårligt udgangspunkt for at deltage i
diskussioner, også på nettet.

Mvh.

--
"if your city has enough people, we will visit. if Adam Sjøgren
your city is a piss drop in a lake we will not visit." asjo@koldfront.dk

Fra : Sune Christesen

Dato : 21-02-05 15:59

> Ved det aktuelle tilbud jeg ser på kan jeg vælge imellem Debian, Suse
> og noget der hedder Gentoo.
Jeg ville umiddelbart anbefale dig Linux Debian, jeg ved bare ikke hvor godt
det er at kaste sig ud i hvis du er helt uerfaren jo mindre du har nogen
der kan vejlede og hjælpe dig godt i gang. Må samtidig sige at jeg ingen
erfaring har med grafisk brugerflade her til, men jeg ved at der eksisterer
nogle muligheder.

Som modspil har jeg dog meget gode erfaringer med Linux Debian til servere
med forskellige formål, og at styre serveren uden grafisk brugerflade er
ikke så uoverskueligt som det måske virker, du lærer hurtigt de ting du har
mest brug for og en debian maskine er forholdsvis nem at holde opdateret.

> [...]
> luksus udgaven.
>
> Der er derfor heller ingen grænser for hvad der kan komme til at køre
Så synes jeg du skulle tage chancen, du lærer helt sikkert en masse af det,
og hvem ved - måske ender det med at du ligefrem kan lide det ;)
Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-02-05 18:09

Sune Christesen wrote:

> [...]
> nogen der kan vejlede og hjælpe dig godt i gang. Må samtidig sige at jeg
> ingen erfaring har med grafisk brugerflade her til, men jeg ved at der

Det kan jeg godt tilslutte mig. Ang. grafisk brugerflade, så er både KDE
og Gnome tilgængelige.

> [...]
> brugerflade er ikke så uoverskueligt som det måske virker, du lærer
> hurtigt de ting du har mest brug for og en debian maskine er forholdsvis

Nemlig. apt er vanedannende.

> Så synes jeg du skulle tage chancen, du lærer helt sikkert en masse af
> det, og hvem ved - måske ender det med at du ligefrem kan lide det ;)

At rode med tekstfiler til konfiguration er efter min mening helt klart
den bedste måde at lære de indre dele af Linux at kende på.

Da jeg startede med Linux, startede jeg med en RedHat CD, der var med et
blad på et tidspunkt. RedHat er en grafisk orienteret distro, og det
meste af konfigurationen foregik da også grafisk. Problemet med de
grafiske værktøjer er, at de typisk er distro specifikke, og det betyder
så at det bliver sværere at finde information til hjælp på nettet.

Dengang holdt den dille ikke så længe, mest pga. tid, men da jeg så
senere kom i gang igen, valgte jeg Debian netop fordi jeg gerne ville
lære lidt mere om detaljerne i systemet. Og det har jeg ikke fortrudt.
Efter min mening er det en af de mere gennemførte distributioner der er.
Rent ideologisk er den også tiltalende, da det er en fri distribution
fri for kommercielle interesser.

/Jacob

Fra : andy

Dato : 22-02-05 00:03

Jacob Larsen skrev:

> [...]
> Efter min mening er det en af de mere gennemførte distributioner der er.
> Rent ideologisk er den også tiltalende, da det er en fri distribution

Inden du vælger destro til dign server skal du nok førdst tænke på hvad
& hvordan du vil bruge den.
Jeg komer selv fra windows, og bruger det af og til de der er et par
ting som man ikke kan få pogrammer til under linux enu.
Jeg vil ikke specielt anbefale nogen destro, ud over at hvis du kender
nogen der bruger linux, så hør hvad de bruger og kør med det. Da det så
er lette at få suport.
Jeg har selv kørt med de 3 destroer men aldrig brugt suse som server.
Jeg blev aldrig 100% fortrolig med den. Men der er mange der er glade
for den.
Hvis jeg var dig vil jeg nok køre alt med komandoer uden x.
Du får så også ikke så meget "spil plads"
Men det gode ved både Debian & gentoo er at du kun instalere det du
behøver, og kan altid instalere flere ting. Men jeg vil nok sige at de
bedst egner sig hvis du har adsl eller lignene.
Og hvis det er gentoo er det et must, da det ellers bliver for dyrt.
Debian skal du ikke være så bange for at springe ud i.
Mange mener at det er en meget svær destro, men med alle de steder hvor
du kan få hjælp. der er også IRC kanaler på dansk med debian, hvis du
mangler hjælp her og nu.
Det er der selfølig også til gentoo.
Men gentoo vil jeg ikke anbefale dig p.t. det er læt at gå til, men jeg
syntes selv at det har nogne fordele når man lære at bruge den. Den køre
p.t på mign egen server, men du skal beregen 2-3 dage om at sætte alt op
på den. Da alt bliver instaleret ud fra sources koden, og det tager tid.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-02-05 00:07

andy <andy@mail.dk> writes:

> hvad jeg ikke kan få til linux? så er det et billed redigerings
> pogram som kan måle sig med photoshp

Photoshop kan vist køres gennem Codeweavers' Crossover Office, der er
afledt af wine. Alternativt gennem Vmware eller lignende.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 13:30

Jes Vestervang wrote:
> Photoshop kan vist køres gennem Codeweavers' Crossover Office, der er
> afledt af wine. Alternativt gennem Vmware eller lignende.

Hvis man vil skifte fra Windows til Linux, og derefter rode med at få
sine windows programmer til at køre Linux, hvor er så pointen ?

Automatisering af billed-behandling kan måske gøre via netpbm ? Ved ikke
om det opfylder dit behov, men det har en del mulighedder.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-02-05 15:27

Svend-Erik Kjær Madsen <sv-erik@fjernstofanet.dk> writes:

> Hvis man vil skifte fra Windows til Linux, og derefter rode med at få
> sine windows programmer til at køre Linux, hvor er så pointen ?

At slippe for Windows kan være meget rart IMO.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-02-05 23:08

On Mon, 21 Feb 2005 23:03:25 +0000, andy wrote:

> [...]
> hvad & hvordan du vil bruge den. Jeg komer selv fra windows, og
> bruger det af og til de der er et par ting som man ikke kan få

Hvad, for eksempel?

Mvh.

--
"frøen æder internet adressen" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : andy

Dato : 22-02-05 00:58

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad, for eksempel?
>

> Mvh.

hvad jeg ikke kan få til linux? så er det et billed redigerings pogram som
kan måle sig med photoshp, jeg ved godt at mange vil sige at der er gimp.
Og det bruger jeg også selv når det er pileder jeg skal bruge til html. Men
er det til bogform skal det være cmyk, og det findes ikke til gimp. Og
efter hvad jeg ved ikke til nogen linux pogrammer.

& hvis du tænker på hvad du skal tænk over.
Mener at hvilke ting man vil have den skal kunne, og se om de pogrammer er
med i pakke listen, da det nok er næmest for en nybegynder ikke at selv
skal ud og finde dem.
Og hvilken pakke håndtering man gerne vil have, og hvordan men kan
adminstrerer den, eks webmin, eller man mere er til selv at rette i alle
filerne.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-02-05 00:02

On Mon, 21 Feb 2005 23:58:11 +0000, andy wrote:

> hvad jeg ikke kan få til linux? så er det et billed redigerings
> pogram som kan måle sig med photoshp,
[...]

På en dedikeret server?

Mvh.

--
"I wanted a computer, not a glorified fruit machine." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-05 16:33

Den Tue, 22 Feb 2005 00:02:15 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
> På en dedikeret server?

Script-fu?

Men hvor kommer Photoshop ind i billedet?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.