Firefox
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-02-05 13:11

Hej

Jeg har nu installeret Firefox.

To ting savner jeg meget.

ctrl + enter til fuldførelse af dk-adresser. Så man slipper for at skrive
præfiks (www) og suffiks (dk). Som standard bruger Firefox .com og det
bruger jeg sjældent.

Jeg savner også at kunne gøre Google dansk, det vil sige, den søger danske
sider som udgangspunkt.

Er der nogle fornuftige løsninger på ovenstående?

Mark

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-05 13:57

Den 21-02-05 13.10 skrev Mark Thomas Gazel følgende:

> [...]
>
> ctrl + enter til fuldførelse af dk-adresser. Så man slipper for at
> skrive præfiks (www) og suffiks (dk). Som standard bruger Firefox .com

I Firefox er funktionen bedre, end den du er vant til, det er nemlig nok
at trykke på Enter. Desværre er der en fejl i Firefox 1.0, så den ikke
virker her. Fejlen skulle være rettet i prøveversionerne (nightly
builds), og bliver også rettet i version 1.1, der kommer til sommer.

> Jeg savner også at kunne gøre Google dansk, det vil sige, den søger
> danske sider som udgangspunkt.

Hvilken søgemetode?
Ved markering af søgeord på siden og højreklik? (se 1)
Ved søgning i søgefeltet? (se 2)
Der er faktisk flere muligheder, men jeg går ud fra, at det er en af
ovenstående, du tænker på.

1)
I adressefeltet skriver du:
about:config

I feltet ud for Filter skriver du:
defaulturl

Dobbeltklik på den viste linje, og udskift adressen i boksen. For at
søge på sider på dansk:
http://www.google.com/search?lr=lang_da&q=
For at søge på danske hjemmesider (***.dk):
http://www.google.dk/search?hl=da&q=

2)
Det er muligt at skifte mellem forskellige søgemaskiner i søgefeltet, og
man kan installere mange flere maskiner fra nettet - heriblandt en
Google, der søger på danske sider.

Klik på pilen i søgefeltet, og vælg Tilføj søgemaskiner. Klik på linket
"Find lots of other search engines..." nederst på siden. Klik på linket
"Google".

Ovenstående er egentlig blot for, at du også kan se de andre muligheder.
Du kan skippe afsnittet ved at klikke her:
http://mycroft.mozdev.org/quick/google.html

På listen over søgemaskiner finder du linket "Google DK" og klikker på
det (det er markeret med et dansk flag). Klik på OK i den efterfølgende
dialogboks.

Klik på pilen i søgefeltet og vælg Google DK.

Du kan desuden finde en række Tips & tricks til Firefox på
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox.html og de
underliggende trin for trin-guider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få has på spywaren og undgå at få mere afskidtet ind på computeren

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-02-05 15:28

> [...]
>
> I feltet ud for Filter skriver du:
> defaulturl
>
> Dobbeltklik på den viste linje, og udskift adressen i boksen. For at

Jeg tror, jeg har rettet det til. Vi får se.

Hvis så jeg enten kunne flytte Google søgefeltet ned under adresselinien
eller gøre feltet bredere, så vil jeg være en lykkelig Firefox-bruger.

Mark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-05 15:38

Mark Thomas Gazel skrev:

>Hvis så jeg enten kunne flytte Google søgefeltet ned under adresselinien
>eller gøre feltet bredere, så vil jeg være en lykkelig Firefox-bruger.

Højreklik på bjælen lige over Googlekassen så du får "Customize"
nederst på en menu. Tilføj en ny bjælke - kald den f.eks.
"Search". Løft nu Googleboksen op, træk den ned på den nye
bjælke, og slip den.

Desværre bliver den ikke bredere derved.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-05 16:54

Den 22-02-05 15.37 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Højreklik på bjælen lige over Googlekassen så du får "Customize"
>
> Desværre bliver den ikke bredere derved.

Det kan til gengæld klares med en udvidelse:
http://dragtotab.mozdev.org/resizesearchbox/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-05 14:04

Mark Thomas Gazel skrev:

>To ting savner jeg meget.

>ctrl + enter til fuldførelse af dk-adresser.

Jeg kan desværre ikke huske eller finde hvor jeg har stillet det,
men min Firefox bruger .dk og evt. www automatisk når jeg bare
trykker Enter.

>Jeg savner også at kunne gøre Google dansk, det vil sige, den søger danske
>sider som udgangspunkt.

Sæt det sådan op i Google via preferences (og husk "Save
preferences").

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-05 14:10

Den 21-02-05 14.04 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Jeg kan desværre ikke huske eller finde hvor jeg har stillet det,

Sikkert i about:config

> men min Firefox bruger .dk og evt. www automatisk når jeg bare
> trykker Enter.

Hvilken Firefox bruger du? Det virker ikke i version 1.0

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-05 15:44

Kim Ludvigsen skrev:

>Sikkert i about:config

Det siger mig ikke noget.

>Hvilken Firefox bruger du? Det virker ikke i version 1.0

Jeg bruger 1.0 - men det kan være at den henter den rigtige
adresse fra en tidligere session? Det ser ud til at TDC giver en
eller anden com-side der ikke har spor med TDC at gøre.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-05 17:05

Den 21-02-05 15.44 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Jeg bruger 1.0 - men det kan være at den henter den rigtige
> adresse fra en tidligere session? Det ser ud til at TDC giver en
> eller anden com-side der ikke har spor med TDC at gøre.

Det er sikkert noget med, at den husker adressen. Normalt kan man ændre
en indstilling via about:config, og det får man da også fint lov til i
Firefox 1.0, problemet er bare, at i modsætning til tidligere og
efterfølgende versioner, så gør det ikke nogen forskel.

Fra : Steen Suder

Dato : 21-02-05 18:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det siger mig ikke noget.

Skriv about:config i adresselinien og tryk enter.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 21-02-05 18:02

Steen Suder wrote:

> Skriv about:config i adresselinien og tryk enter.

- Hvor .com ændres til .dk i nøglen "browser.fixup.alternate.suffix".

--
Steen Suder

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-05 18:31

Den 21-02-05 18.02 skrev Steen Suder følgende:

> - Hvor .com ændres til .dk i nøglen "browser.fixup.alternate.suffix".

Men som nævnt tidligere i tråden, det gør ingen forskel i Firefox 1.0.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd musik og spil musik med det gratis program iTunes

Fra : Per

Dato : 21-02-05 19:10

Kim Ludvigsen < usenet@kimludvigsen.dk > skrev følgende:

> Men som nævnt tidligere i tråden, det gør ingen forskel i Firefox 1.0.

Man kan også bare hente udvidelsesmodulet "Canonical URL 0.1.2"
Så kan man selv anføre suffix for f.eks. .dk/

Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-05 21:31

Kim Ludvigsen skrev:

>Men som nævnt tidligere i tråden, det gør ingen forskel i Firefox 1.0.

Nej, det hjalp ikke på mit forsøg med "tdc".

--
Bertel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-02-05 15:24

> - Hvor .com ændres til .dk i nøglen "browser.fixup.alternate.suffix".

Jeg tror det virker. Hvis der kommer et indlæg med emnet "fordømt!" om et
par dage virker det ikke.

Mark