Gammel kat der nægter at spise
Fra : Lene Hjeresen

Dato : 21-02-05 09:08

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe os.
Vores dejlige kat, som netop er blevet 16 år, er blevet mege gammel og
meget tynd.
Hun har nu gennem en uge ikke ville spise. Hun vil gerne drikke og
elsker at få en smule tun i vandet (smager måske af mere). Men vi kan
ikke få hende til at spise.
Vi har selvfølgelig prøvet med alm. tørkost, dåsefodder og alle andre
livretter, men intet hjælper. Det betyder så også at hun nu kun er skind
og ben.
Hun er stadig rimelig aktiv, og piver ikke, men vi kan ikke lide at se
hende sygne hen.
Er der nogen der har et godt råd til hvad vi kan give hende, så ikke hun
taber sig mere, men gerne begynder at tage på igen???

Med venlig hilsen
Lene Hjeresen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 21-02-05 09:26

> [...]
> Er der nogen der har et godt råd til hvad vi kan give hende, så ikke hun
> taber sig mere, men gerne begynder at tage på igen???

Har i overvejet at tage hende en tur med til dr.dyr,og måske få vurderet
om hun burde få fred?
en kat i den alder der begynder at tabe sig,kunne jo tyde på manglende
livslyst hvis alle ting er i orden!!Bare en tanke!!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hjeresen

Dato : 21-02-05 15:32

> [...]
> en kat i den alder der begynder at tabe sig,kunne jo tyde på manglende
> livslyst hvis alle ting er i orden!!Bare en tanke!!

Selvfølgelig har vi overvejet at tage til dyrelægen, men da hun
umiddelbart ikke virker til at der ellers er noget galt (ud over
alderen), ville vi lige se tiden lidt an. Hun er selvfølgelig ikke lige
så meget i vigør som en killing, men hun kan stadig finde på at fise
rundt gennem hele hytten.
Så umiddelbart var vores tanke at det er fordi hun er blevet gammel, og
da hun ike umiddelbart ser/lyder til at der er noget galt, ville vi lige
se om vi kunne gøre noget for at ændre situationen og ellers tage til
dyelægen.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-02-05 10:16

Hej Lene

Du skriver ikke noget om at hun er blevet checket af en dyrlæge, her tænker
jeg specielt om hun har fået taget en blodprøve hvor dyrlægen har checket
for de ting der oftes viser sig hos en ældre kat. Hvis I ikke allerede har
været hos dyrlægen kan jeg kun anmode jer om at gøre det snarest, måske er
det bare hendes tid nu, og så bør hun komme herfra på en hurtig omsorgsfuld
måde, og måske er det et problem der rimelig hurtigt kan findes en
løsning på, hvis I reagere nu.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lene Hjeresen

Dato : 21-02-05 15:35

> [...]
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>

> can be judged by how its animals are treated

Tak for svaret.
Vi har ikke fået hende tjekket hos en dyrelæge. Dette fordi hun
umiddelbart ikke virker til at der er noget galt, men er som hun plejer.
Så derfor har vi bare lige ville se tiden lidt an, men det er klart at
sker der ikkeen positiv ændring inde for få dag, så er det dyrelægen vi
tager til.

Fra : maz

Dato : 21-02-05 14:28

Lene Hjeresen wrote:
> Er der nogen der har et godt råd til hvad vi kan give hende, så ikke
> hun taber sig mere, men gerne begynder at tage på igen???

Hvad har dyrlægen sagt?

/M

Fra : Lene Hjeresen

Dato : 21-02-05 15:27

> maz skrev:
>
> Hvad har dyrlægen sagt?
>
> /M

Umiddelbart har vi ikke været til dyrelægen i de sidste måneder, men
selvfølgelig er det noget vi vil gøre.
Men hun virker ikke som om der er noget galt, hun er som hun plejer og
piver overhovedet ikke.

Fra : maz

Dato : 21-02-05 16:08

Lene Hjeresen wrote:
> Umiddelbart har vi ikke været til dyrelægen i de sidste måneder, men
> selvfølgelig er det noget vi vil gøre.
> Men hun virker ikke som om der er noget galt, hun er som hun plejer og
> piver overhovedet ikke.

Appetitløshed, manglende appetit er altid et tegn på at der er noget galt.
Hvad det kan være er svært at sige. Men det er helt klart en dyrlæges
vurdering du har brug for her. Muligvis er din kat "bare" gammel og træt,
men under alle omstændigheder er du nødt til at tage hende til dyrlægen asap
og udelukke evt. sygdomme.

Indtil da må du håndfodre hende uopfordret - prøv hver anden time f.eks..

/M

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-02-05 15:46

In article <421996e4c31a9@nerdgirl.dk>, Lene Hjeresen
<lene.kimKATTE@BAKKEdalbynet.dk> wrote:

> Hun har nu gennem en uge ikke ville spise. Hun vil gerne drikke og
> elsker at få en smule tun i vandet (smager måske af mere). Men vi kan
> ikke få hende til at spise.

Få hende til dyrlægen snarest. Katte kan _ikke_ tåle at faste i mere
end få dage, før deres indre organer tager skade. Nærmere betegnet
tænker jeg på en tilstand der hedder fedtlever. Det er farligt, og
redningen er simpelthen MAD - sondefodring, f.eks. Det er muligt at
jeres kat "bare" er gammel og træt, men det er også muligt at den er
havnet i en ond cirkel og kan hjælpes - men det skal nok ske hurtigt.
Uanset - kontakt dyrlægen, please..

--
Knus fra Ann R

Fra : Ragna

Dato : 21-02-05 16:03

Det lyder som om der kunne være problemer med nyrer eller lever, så jeg vil
også råde jer til at komme til dyrlæge hurtigst muligt.Der findes diætkost,
der kan hjælpe, før det er for sent.
I skal ikke regne med, at katten har det godt, fordi den ikke piber eller
giver udtryk for at have ondt.
Katte er meget "seje" på det punkt.
En gammel kat, der ikke spiser, trænger til dyrlægehjælp omgående og ikke om
nogle dage.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jacob E.

Dato : 21-02-05 17:26

Lene Hjeresen wrote:
> [...]
> Hun har nu gennem en uge ikke ville spise. Hun vil gerne drikke og
> elsker at få en smule tun i vandet (smager måske af mere). Men vi kan

En 16-årig kat som holder op med at spise i et par dage, skal bare til
dyrlæge - med det samme. Fandme ikke efter en uge, eller længere!
Afsted med jer!

Jacob E.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-02-05 22:49

Hej Lene

Appetitløshed er altid tegn på at der er et eller andet galt - måske blot
alder, men det kan også være problemer med tænder, mund, svælg, nyrer og
ikke mindst lever (samt en mængde andre lidelser + almen utilpashed, hvor
appetitten bliver påvirket).

Det største problem med manglende appetit er, at selv ganske få dage (2-4
dage) uden mad eller med nedsat ædelyst, kan give alvorlige skader på
leveren, en lidelse kaldet fedtlever, som kan få fatale følger for katten
hvis den ikke behandles omgående.

Katte er meget gode til at håndtere smerte og i øvrigt gode til at skjule,
at der er noget galt med dem - det er faktisk meget normalt, at selv
alvorligt syge katte virker friske! Når en kat for alvor virker syg, så er
det desværre ofte for sent at gøre noget...

Jeg synes at I skal få dyrlægen til at kigge på jeres kat og fortælle jer om
hun fejler noget - og hvis ikke, om der er noget specielt kost I skal
tilbyde hende, som kan hjælpe hende igennem sin manglende ædelyst og videre
frem nu hvor hun er godt oppe i årene.

Med venlig hilsen
Camilla
Camischa's burmesere & abyssiniere
http://www.burmese.dk

Fra : Lene Hjeresen

Dato : 22-02-05 09:14

> [...]
> hun fejler noget - og hvis ikke, om der er noget specielt kost I skal
> tilbyde hende, som kan hjælpe hende igennem sin manglende ædelyst og videre

Tak Camilla, vi går til dyrelægen.

Fra : Jacob E.

Dato : 24-02-05 01:08

Lene Hjeresen wrote:
> Tak Camilla, vi går til dyrelægen.

Hej Lene,

jeg tror vi er mange, som gerne vil høre, hvad det endte med... håber du
giver en tilbagemelding, og forhåbentlig positiv.

Mvh Jacob

Fra : Lene Hjeresen

Dato : 24-02-05 16:54

Ja, så er det desværre sket med vores dejlige Pelle.
Den rullende dyrelæge var her og afsagde sin dom.

Umiddelbart var hendes hjerte i fin stand, men hun var gammel og det
ville ikke nytte meget at give hende div. former for tilskud, blot
forlænge hende leve tid med en lille måned.

Så derfor besluttede vi (for hendes skyld), at hun skulle have fred,
inden hun fik smerter.

Så Peller er her ikke mere, ære være hendes minde.

En ked og trist Pellemor.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-02-05 18:39

> [...]
> inden hun fik smerter.
>
> Så Peller er her ikke mere, ære være hendes minde.

Hej Lene,
Det var en meget trist ende på det hele - også selvom Pelle var en ældre
dame. Jeg synes alligevel, at det var godt I kunne tage beslutningen,
når dyrlægen ikke mente, at der var noget at gøre. Det var kærligt af
jer ikke at beholde hende for enhver pris. Men det gør jo ondt på jer
lige nu, og det er svært at finde på noget at sige, som kan trøste

Jeg håber, at I - med tiden - vil kunne trøste jer med, at I har gjort
det bedste I kunne for jeres gamle mis.

Trøsteknus fra Betina
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jacob E.

Dato : 24-02-05 23:54

Fra : Kate

Dato : 26-02-05 09:01

Lene Hjeresen <lene.kimKATTE@BAKKEdalbynet.dk> wrote in

> Så derfor besluttede vi (for hendes skyld), at hun skulle have fred,
> inden hun fik smerter.

Det er dejligt at i kunne tage beslutningen omend den er hård at tage.

Jeg føler med jer, ved godt hvor trist man bliver når man mister et
kæledyr man har levet sammen med i mange år.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.