ny der gerne vil starte et akvarium op
Fra : Peter Caspersen

Dato : 20-02-05 20:54

Hej alle

Jeg har for mange år siden haft akvarium og savner det "lidt" så var det jeg
tænkte at i måske lige kunne hjælpe mig med nogle spørgsmål.

Først er der en god hjemmeside der kan hjælpe mig igang så i ikke behøver at
høre på alle mine dumme spørgsmål ?

Jeg har tænkt på noget i størelsen 200 til 300 l hvad koster et sådan
akvarium og hvor køber man biligt, vil jo gerne have mest muligt for mine
begrænset midler ?

Hvor køber man planter biligt og er der noget man bør have og ikke bør have
?

Bor i Aalborg området men køre gerne efter et godt akvarium.

Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Fra : Thomas

Dato : 20-02-05 21:38

"Peter Caspersen" <pc@caspernet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg har for mange år siden haft akvarium og savner det "lidt" så var det
> jeg
> tænkte at i måske lige kunne hjælpe mig med nogle spørgsmål.

Ja jeg tror en gang akvarie altid akvarie.

> Først er der en god hjemmeside der kan hjælpe mig igang så i ikke behøver
> at
> høre på alle mine dumme spørgsmål ?

Der er mange sider. Det kommer også lidt an på hvad du søger her er 2 link
at starte på.

http://www.planteimporten.dk/service/selskabs.htm
http://akva-net.hjem.orangenet.dk/tips.htm

> Jeg har tænkt på noget i størelsen 200 til 300 l hvad koster et sådan
> akvarium og hvor køber man biligt, vil jo gerne have mest muligt for mine
> begrænset midler ?

jo støre jo bedre. Prisen er svær at sige det kommer helt an på hvad der er
med af udstryr er det det nye eller gammle Akvastabil eller andet mærke. der
er mange ting der spiller ind. se efter brugte akvarier i den blå avis eller
gul og gratis. Der kan man godt være heldig at finde et til den rette pris.

Selve akvariet er det billigste det er alt det andet der kommer ved siden af
der koster.
Jeg gav 2750 kr for et helt nyt 325 l Akvastabil effect-line med lampe 2
lysstofrør. bordet havde jeg selv spandpumpe havde jeg også. Prøv at se lidt
ny priser på akvarie her http://www.callesdyrerige.dk

Det kommer også helt an på hvad man kan lave selv. bord ,baggrund, osv. og
hvad ønsker man sig af akvariet.

> Hvor køber man planter biligt og er der noget man bør have og ikke bør
> have

Alt efter hvad du ønsker af fisk i akvariet.

> Bor i Aalborg området men køre gerne efter et godt akvarium.

Hvis du har tid en tirsdag aften så besøg Aalborg akvarieforening. Klub
aften om trisdagen fra kl 19.00-??. http://www.aalborg-akvarieforening.dk/

Mvh. Thomas

Fra : Peter Caspersen

Dato : 20-02-05 21:59

Tak Thomas så har jeg lidt at kikke på tak for det.

Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Fra : Tommi Jensen

Dato : 21-02-05 08:36

Peter Caspersen wrote:

> Først er der en god hjemmeside der kan hjælpe mig igang så i ikke behøver at
> høre på alle mine dumme spørgsmål ?
Jeg synes http://akva-net.hjem.orangenet.dk/ er god, den er ikke flot,
men har en masse nyttig information, også omkring opstart.

> Jeg har tænkt på noget i størelsen 200 til 300 l hvad koster et sådan
> akvarium og hvor køber man biligt, vil jo gerne have mest muligt for mine
> begrænset midler ?
Køb et brugt, der følger en masse af de skjulte udgifter ofte med, og
det er som regel dem der faktisk koster mest. (pumper, mv).

hvis du kigger dig lidt omkring og er tålmodig, ender du nok med at
kunne finde noget i dit område på 200-300L med udstyr for under 3000 kr.
prisen reflekterer dog ofte hvad man får med, så sæt dig ind i hvad det
er du vil have (f.eks hvilke fisk, planter mv) du gerne vil have, og
find ud af hvad deres krav er, så ved du også helt automatisk (eller
ihvertfald næsten) om et brugtkøb er en god handel - for dig, og det er
jo det vigtigste :)

> Hvor køber man planter biligt og er der noget man bør have og ikke bør have
> ?

det kommer igen an på hvad du vil have, til fisk der foretrækker
alkalisk/hårdt vand, og samtidig er er voldsomme ved planter, er det nok
ikke en god ide at smide sarte planter der foretrækker blødt, surt vand.
det siger måske sig selv, men igen er det en god ide at finde ud af
-hvad- du gerne vil have i det, og indrette det derefter.

> Bor i Aalborg området men køre gerne efter et godt akvarium.
Der er gode muligheder i Aalborg for en aspirerende akvarist ;)

/Tommi