Program til slægtstavle m.m
Fra : Jane Holm

Dato : 20-02-05 20:11

Hej

Jeg har overhovedet ikke selv dyrket slægtsforskning men har lovet min mor
at vi skal igang med at registrere alle hendes mange notater, billeder og en
lang, lang slægtstavle.

Jeg har været rundt og kigge lidt, men syntes det er meget svært at vælge. -
Jeg ved at der er noget om en bestemt standard som programmet skal overholde
hvis det skal kunne udgives og samsøge med andre slægtsforskningsprogrammer
på Internet, men jeg ved ikke hvilken standard det er og hvilke programmer
der gør det ?

Umiddelbart ville jeg nok vælge Winfamily, men som sagt føler jeg mig meget
usikker og ville derfor være glad for at få nogle holdninger og meninger om
mulighederne.

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Jane Holm

Fra : Ole Munk

Dato : 20-02-05 20:40

"Jane Holm" <janehg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> usikker og ville derfor være glad for at få nogle holdninger og meninger

Spørgsmål som ovenstående har tidligere startet konflikter i gruppen, der få
konflikten i Mellemøsten til at blegne. Årsagen er selvfølgelig, at alle
slægtsforskere bedst kan lide deres eget program. Når jeg alligevel vover
pelsen og svarer skyldes det, at du nok bør kigge på alle andre programmer
end Winfamily. Programmet kan ikke de basale ting, man kan forvente af at
standard slægtsforskningsprogram i dag. Blandt andet er der ikke særlig godt
til at udveksle data med andre slægtsforskningsprogrammer. Denne udveksling
foregår ved hjælp af filformatet gedcom, som de fleste slægtsprogrammer
understøtter i en eller anden grad. Winfamily blot meget ringe.

Du kan evt. kigge på nedenstående side, der kan give lidt inspiration til
hvilke programmer, der kan komme på tale:

http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp

mvh Ole Munk

Fra : Erik Thisted

Dato : 20-02-05 20:48

Jane Holm wrote:
> [...]
> usikker og ville derfor være glad for at få nogle holdninger og meninger om

Hej Jane.

Prøv at se på DIS-Danmarks hjemmeside.
Der er gennemgang af flere programmer til slægtsforskning samt noget om
hvad de kan hver især.

God fornøjelse!

"Hvis du begynder med slægtsforskning er du selv ude om det."
Noget i den retning sagde en forsker til mig.
Det var i 1994,og det er stadigvæk utroligt spændende.
(Og tidsrøvende.)

venlig hilsen
Erik Thisted.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 20-02-05 22:40

Prøv at kigge her.

http://www.dis-norge.no

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bjarne Møller

Dato : 21-02-05 18:56

Hej Jane
Jeg bruger Winfamily og syntes det er et program der opfylder mine behov.
Det kan udmærket bruges til at lægge ud på internettet. Der kommer samtidig
forhåbentlig snart en opdatering, som må være fantastisk da det har taget
snart 5 år at udvikle den !!!!

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 23-02-05 19:32

Hej Jane,

Jeg kan stærkt anbefale PAF 5.2 - det kan alt hvad du har brug for nu og i
fremtiden - og så er det GRATIS. Der findes ingen dansk sprogmodul til
programmmer (engelsk, tysk, kinesisk, svensk), men hvis du kan leve med det
får du efter min mening ikke bedre program. Inden jeg valgte PAF havde jeg
prøvet en hel del forskellige programmer, men ingen kan efter min mening slå
PAF.

Skulle du på et senere tidspunkt beslutte at anvende et andet program, kan
alle data fra PAF eksporteres til en GEDCOM fil, som så kan importeres i det
andet program (inden der nu starter en hæftig debat om de forskellige
programmers overholdes af GEDCOM standarden, så vil jeg bare nævne, at jeg
ikke har oplevet problemer med at importere en GEDCOM fra PAF i noget andet
program)

Du kan downloade det her:
http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/stores/servlet/lds/PAF5Instructions.jsp?catalogId=10001&storeId=10001&langId-1

Hvis du vil ofre nogle få $, 8 tror jeg det var, kan du tilkøbe et program
som hedder PAF Companion som kan mange nyttige ting, bl.a. er der suverænt
til at lave slægtstavler som PDF filer. Du kan se nogle eksempler på min
hjemmeside: http://www.piilgaard.org/ under Slægtstavler.

vh
Erik