Giver snart op! sygdom!
Fra : Alexia

Dato : 20-02-05 16:55

Jeg harfor myligt købt et nyt akvarie, og da jeg så puttede fiskene over i
det nye, kom der samme aften hvide pletter på 2 af mine slørhaler... Dagen
efter skyndte jeg mig ned til dyrehandleren og fik mig noget Costapur...

jeg bahandlede deem, men absolut intet hjalp. så gik der lidt tid, og en 3.
af mine slørhaler fik en plet.. jeg behandlede så med salt, og den nye plet
forsvandt, men ingen af de gamle pletter...

derefter tog jeg igen til dyrehandleren, og fik mig noget fauna mor, igår
endte behandlingen... og pletterne er der stadig...

der er ingen fiskedød, men fiskene ligger tit på bunden... der er ingen tegn
på at de klør sig op af noget eller holder sig på bunden... jeg har ingen
anelse af hvad de kan fejle efterhånden... har mest lyst til at give op og
bare lade pletterne være.. men får bare ondt af fisken når den ligger på
bunden...

Billeder kan ses her:
http://super-alex.dk/pletter.jpg
http://super-alex.dk/plet.JPG
http://super-alex.dk/plethale.jpg

Fra : Alexia

Dato : 20-02-05 17:06

"der er ingen tegn på at de klør sig op af noget eller holder sig på
bunden... "

Der mente jeg, der er ingen tegn på de klør sig op af noget, eller holder
sig ovre ved varmelegemet...

Fra : Kasper Friis

Dato : 20-02-05 17:23

> [...]
> bunden... "
>
> Der mente jeg, der er ingen tegn på de klør sig op af noget, eller holder

hvorfor har du varmelegeme i akvariet?, slørhaler en en koldt vands fisk,
dvs det skal helst ikke for langt over de 20 grader, de kan nok klare noget
højere men da jeg havde dem, virkede de som om de hyggede sig gevaldigt ved
de ca 20 grader.. husk også at lysstofrør kan opvarme vandet meget i løbet
af dagen, og stuetemp.. hvis din stuetemp er på 23 grader, og der er godt
med lys i akvariet er temp i akvariet, uden varmelegeme sikkert omkring de
24 grader, som jeg vil sige er for meget..

men det er bare min meninge

Fra : Alexia

Dato : 20-02-05 17:42

jeg har også to frøer, to sugemaller og 4 gyppyer :) ... derfor har jeg sat
varmelegemet i..så den holder sig omkring de 23 grader...

har taget filteret ud af pumpen under behandling med medicin... så det er
ikke der fejlen ligger... har også prøvet at skifte vand... heller intet
held!

Fra : Hobi

Dato : 20-02-05 18:21

> [...]
> ikke der fejlen ligger... har også prøvet at skifte vand... heller intet

Hvis du har 23 grader er det længe rigeligt.
Du bør - som Kasper er inde på - overveje, om det er rigtigt, at holde så
forskellige fisk sammen. Jeg troede kun der var slørhaler.

MVH
Hobi

Fra : Frank zx636r

Dato : 23-02-05 14:20

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du bør - som Kasper er inde på - overveje, om det er rigtigt, at holde så
> forskellige fisk sammen. Jeg troede kun der var slørhaler.

Nu har jeg haft slørhaler i mange år, sammen med mange forskellige fisk
(Neon, Platty, Pansermaller, Sugemaller, Sværddrager o.s.v) i 24grader varmt
vand, uden de store problemer, som død og sygdom.. Men da jeg fik Guppyer i
tanken, opdagede jeg at de jagtede slørhalerne og nappede dem i sløret, så
derfor fik jeg et akvarie mere, kun til slørhaler og to pansermaller, så
prøv at holde øje med hvad dine Guppyer gør ved slørhalerne, ik fordi jeg
mener det er årsagen til sygdommen, men det er da synd at slørhalerne skal
stresses sådan, nu da de er sådan nogle søde fisk. c,")

V.H.
Frank

Fra : Alexia

Dato : 23-02-05 14:50

Guppyerne har jeg bare først fået efter de blev syge.. jeg troede nemlig de
var helbredte.. men det kan være du kender noget til sygdommen de har nu så?
.... i mit nye indlæg slørhaler, farveskift?

men tak... det vil jeg da helt sikkert kigge på.. :)

Fra : Frank zx636r

Dato : 23-02-05 15:09

> [...]
> nu så? ... i mit nye indlæg slørhaler, farveskift?
>
> men tak... det vil jeg da helt sikkert kigge på.. :)

Hej..
Nej desværre, tør jeg ikke give noget bud på sygdommen, har selv kun oplevet
et såkaldt fiskedræber angreb, hvor de fik hvide pletter, det behandlede jeg
med Fauna Mor, med stor succes, som jeg også har foreslået dig tidligere,
men det har du jo allerede prøvet uden succes desværre, så jeg er blank! Men
hvis du finder ud af problemet og får dem helbredt, håber jeg da du vender
tilbage til gruppen med et svar, for nu er jeg da blevet nysgerrig!

V.H.
Frank

Fra : Hobi

Dato : 20-02-05 17:19

Har du kul i dit filter ?? Hvis du har det, skal det fjernes før du kan
behandle, da kullet fjerner medicinen.
Hvor varmt er akvariet ?

Det hjælper ofte, at sætte temperaturen lidt op, og samtidigt skifte en god
del af vandet ( ½-delen )

Håber dine fisk får det bedre.

MVH
Hobi