Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
bank og rk?
Fra : as

Dato : 20-02-05 00:15

Hej NG.
Jeg er lidt grøn i det med hus og lån. Jeg skal til at skifte bank og har
overvejet at skifte til basisbank, det lyder som en god bank især hvis man
er interesseret i en bank med høj indlånsrente (1.9%). Men om få år (måske 1
år) skal jeg muligvis købe et hus. Jeg har til at betale de 20% så jeg skal
ikke tage et banklån. Mit spørgsmål er hvem der varetager boliglån
(realkreditlån), er det bankerne eller er det realkreditforeninger, eller
ordner bankerne det for en igennem en rkforening. Og vil det ikke blive mere
dyrt hvis banken skal ordne det igennem rk sammenlignet med hvis man selv
gjorde det igennem et rk institut?
Tak for hjælpen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 20-02-05 07:03

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mere
> dyrt hvis banken skal ordne det igennem rk sammenlignet med hvis man selv

Realkreditlån er realkrediti9nstitutternes domæne og boliglån bankernes.
Bankerne kan sagtens formidle et realkreditlån og gør det også i de fleste
tilfælde. Det koster ikke ekstra medmindre banken har sin egen specielle
gebyrpolitik. Den skal du bare huske at spørge til og sørge for at et evt.
særligt lånesagsgebyr til banken bliver slettet.

Knud

Fra : Devilicious

Dato : 20-02-05 09:21

> [...]
> ordner bankerne det for en igennem en rkforening. Og vil det ikke blive
> mere dyrt hvis banken skal ordne det igennem rk sammenlignet med hvis man

Mit klare råd er at gøre det gennem banken. De fleste banker kan formidle et
realkreditlån, men samtidig får du en meget bredere rådgivning om
forskellige forhold både før, under og efter en hushandel, som
realkreditinstitutterne traditionelt ikke går ind i.

MK

Fra : Per Pedersen

Dato : 20-02-05 13:08

> [...]
> ordner bankerne det for en igennem en rkforening. Og vil det ikke blive
> mere dyrt hvis banken skal ordne det igennem rk sammenlignet med hvis man

Du skal huske at en netbank er ikke det samme som personlig betjening !
Vi bruger netbank til daglig betaling af regninger og værdipapirpleje, men
aldrig
til personlig rådgivning, vi har dertil en konto i Danske Bank og selvom
saldoen er 8 øre,
får vi altid svar når vi har spørgsmål, dvs mellem 4 øjne, den får du ikke i
Netbanken !

vh Per

Fra : Anders

Dato : 20-02-05 21:21

> [...]
> saldoen er 8 øre,
> får vi altid svar når vi har spørgsmål, dvs mellem 4 øjne, den får du ikke

Synes jeg er noget svineri. Du burde betale 2-300 kr i timen når du så får
rådgivning.

Fra : Peter

Dato : 21-02-05 00:37

"Anders" <vipberg@hotmail.com> skrev i

"Per Pedersen" <per@pedersen.dk> skrev

> Synes jeg er noget svineri. Du burde betale
> 2-300 kr i timen når du så får rådgivning.

Hvis din harme skyldes, at du har en forkvaklet
opfattelse af banken som en kollektiv forening, hvor
du føler dig snydt fordi andre kunder i *dine* øjne er
"nassere", så må du enten finde dig en anden bank,
eller få en mere realistisk opfattelse af virkeligheden.

Danske Bank vælger selv, om banken vil yde "rådgivning"
til kunder med 8 øre på kontoen. Danske Bank vælger
ligeledes selv - gennem bankens priser - om den ønsker
intelligente forbrugere som kunder. Efter som Danske
Bank på en række områder har valgt ikke at være
konkurrencedygtig, er det da indlysende, at intelligente
forbrugere lægger hovedparten af deres bankforretninger
andetsteds.

Fra : as

Dato : 20-02-05 21:59

"Per Pedersen" <per@pedersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> saldoen er 8 øre,
> får vi altid svar når vi har spørgsmål, dvs mellem 4 øjne, den får du ikke

Tak for svar, alle sammen.
Med hensyn til rådgivning, så står der på hjemmesiden at basisbank også
giver rådgivning både telefonisk og elektronisk, og mit alternativ er en
bank i den anden ende af landet (hvor jeg aldrig ville komme alligevel) - så
jeg er vel ligeså godt tjent med en netbank.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-05 10:26

> [...]
> bank i den anden ende af landet (hvor jeg aldrig ville komme alligevel) -
> så jeg er vel ligeså godt tjent med en netbank.

Jeg har aldrig oplevet problemer med Basisbank - ej heller når det gælder
rådgivning.

M.v.h.