|
| Garmin 12 /Autohelm st1000 Fra : Arne Holm |
Dato : 19-02-05 22:52 |
|
Er der nogen som kan fortælle mig hvorledes de 2 dataledninger skal
forbindes mellem gps og rorpindspilot. Det der forvirrer mig er at der på
rorpindspilotens 2 ledninger står henholdsvis + og - På gps ledningerne er
betegnelsen out og in. Jeg tror faktisk ikke der sker noget ved at prøve sig
frem, men hvis du ved det så-
Arne
| |
Søren (20-02-2005)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 20-02-05 08:20 |
|
Såvidt jeg ved og det ville jeg nok prøve:
1. føres GPS'ens out til + på piloten
2. pilotens - føres til batteriets minus (ground)
og så fungerer det vistnok, idet GPS'en jo også er grounded på batteri
minus.
GPS'ens in kan bruges ved PC sammenkobling.
--
Venlig hilsen Søren
| |
Bjarke Christensen (19-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 19-02-05 23:45 |
|
nmea+ til nmea out på garmin'en. nmea- skal til "ground" på navigatoren.
Det er fordi indgangen på navigatoren er balanceret og det er udgangen på
garmin ikke, men ovenstående virker.
"in" skal du jo ikke bruge. Der kan kun flyde data fra gps'en til piloten.
Der skal jo ikke noget den anden vej.
/Bjarke
" Arne Holm" <laholm@stofanet.dk> wrote in message
news:4217b4fd$0$652$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogen som kan fortælle mig hvorledes de 2 dataledninger skal
> forbindes mellem gps og rorpindspilot. Det der forvirrer mig er at der på
> rorpindspilotens 2 ledninger står henholdsvis + og - På gps ledningerne
> er betegnelsen out og in. Jeg tror faktisk ikke der sker noget ved at
> prøve sig frem, men hvis du ved det så-
> Arne
>
>
| |
Ivrige sejler (21-02-2005)
| Kommentar Fra : Ivrige sejler |
Dato : 21-02-05 15:56 |
|
Jeg har selv præcis den samme kombination af rorpiloten ST1000 og GPS12.
Så vidt jeg husker, har jeg også forbundet mit på den måde Bjarke foreslår.
Jeg har lavet en lille samleboks med NMEA-ledninger, da jeg også har PC og
DSC-radio koblet sammen med det hele. Jeg har brugt en ganske alm. samleboks
fra LK. Altså et underlag som fra en lampeafbryder og så et blænddæksel. Jeg
har samlet ledningerne med alm. samlemuffer, men jeg har sørget for, at
ledningerne + og - er snoede for at undgå magnetisk stråling. Den ledning
jeg har brugt til at forbinde det hele er et gammelt netværkskabel (Kat5),
da ledningerne her er parsnoet.
Om det betyder noget med snoede ledninger i praksis, ved jeg ikke, men nu
har jeg valgt at gøre det alligevel...
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cv8fgv$2e77$1@news.cybercity.dk...
> nmea+ til nmea out på garmin'en. nmea- skal til "ground" på navigatoren.
>
> Det er fordi indgangen på navigatoren er balanceret og det er udgangen på
> garmin ikke, men ovenstående virker.
>
> "in" skal du jo ikke bruge. Der kan kun flyde data fra gps'en til piloten.
> Der skal jo ikke noget den anden vej.
>
> /Bjarke
>
>
>
> " Arne Holm" <laholm@stofanet.dk> wrote in message
> news:4217b4fd$0$652$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Er der nogen som kan fortælle mig hvorledes de 2 dataledninger skal
>> forbindes mellem gps og rorpindspilot. Det der forvirrer mig er at der på
>> rorpindspilotens 2 ledninger står henholdsvis + og - På gps ledningerne
>> er betegnelsen out og in. Jeg tror faktisk ikke der sker noget ved at
>> prøve sig frem, men hvis du ved det så-
>> Arne
>>
>>
>
>
| |
Steffen Skov (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 22-02-05 00:09 |
|
"Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> skrev i en meddelelse
news:cvcspv$m0v$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har selv præcis den samme kombination af rorpiloten ST1000 og GPS12.
>
> Så vidt jeg husker, har jeg også forbundet mit på den måde Bjarke
> foreslår.
>
> Jeg har lavet en lille samleboks med NMEA-ledninger, da jeg også har PC og
> DSC-radio koblet sammen med det hele. Jeg har brugt en ganske alm.
> samleboks fra LK. Altså et underlag som fra en lampeafbryder og så et
> blænddæksel. Jeg har samlet ledningerne med alm. samlemuffer, men jeg har
> sørget for, at ledningerne + og - er snoede for at undgå magnetisk
> stråling. Den ledning jeg har brugt til at forbinde det hele er et gammelt
> netværkskabel (Kat5), da ledningerne her er parsnoet.
>
> Om det betyder noget med snoede ledninger i praksis, ved jeg ikke, men nu
> har jeg valgt at gøre det alligevel...
>
>
Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
uvidende?
Hilsen
Steffen
Pd- Århus
| |
Søren (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 22-02-05 15:23 |
|
> Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
> Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
> Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
> apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
> uvidende?
Ja, en af delene, nok det sidste, i min samleboks samles NMEA fra/til,
Raymarine, PC, Gemini og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus
og også uden at de er snoede.
--
Venlig hilsen Søren
| |
Steffen Skov (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 22-02-05 16:34 |
|
"Søren" <Søren@ingenspam.tak> skrev i en meddelelse
news:421ac1c2$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ja, en af delene, nok det sidste, i min samleboks samles NMEA fra/til,
> Raymarine, PC, Gemini og Furuno til én ledning i plus og vise versa i
> minus
> og også uden at de er snoede.
> --
> Venlig hilsen Søren
>
Altså - den grønne ledning fra Furuno kan man bare koble på alle enheder,
der kun skal modtage (også PC) uden nogen form for fordeler, mens den gule
(vist nok) bruges til ind på Furuno fx. fra PC.
Hvis det er tilfældet og det bliver bedre vejr i næste uge, skal jeg prøve
det. Pt. er man meget alene på vandet, så der er plads til eksperimenter
uden fare for andre
Jeg har forresten et gammelt program til Furuno fra nedenstående hollandske
firma. Er der nogen der kender det, og kan fortælle om det kan bruges?
"Program FurunoGPS
-----------------
This program performs data exchange with a Furuno GP30 or GP35 GPS receiver.
You can copy all the waypoints and routes from The GPS to your PC. On your
PC
it's possible to modify and print the waypoints and the routes. Afterwards
all
the data can be send to the GPS.
On the PC you can store the data under different filenames."
SQ consultancy & software
Kees Beekhuizen
Cederdreef 26
3137PB Vlaardingen
the Netherlands
Et diagram over ledningsførelsen er lagt på: dk.binaer, emne: furuno
Hilsen
en nu lidt mindre uvidende Steffen
| |
Bjarke Christensen (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 22-02-05 17:35 |
|
Det må være omvendt. Den Grønne er RD, Receive Data, altså en *indgang* til
navigatoren. Den gule er SD, Send Data, altså en udgang til andre enheder.
/Bjarke
"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> wrote in message
news:421b50ff$0$93903$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
snip
>>
> Altså - den grønne ledning fra Furuno kan man bare koble på alle enheder,
> der kun skal modtage (også PC) uden nogen form for fordeler, mens den gule
> (vist nok) bruges til ind på Furuno fx. fra PC.
> Hvis det er tilfældet og det bliver bedre vejr i næste uge, skal jeg prøve
> det. Pt. er man meget alene på vandet, så der er plads til eksperimenter
> uden fare for andre
> Jeg har forresten et gammelt program til Furuno fra nedenstående
> hollandske
> firma. Er der nogen der kender det, og kan fortælle om det kan bruges?
>
snip
| |
Steffen Skov (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 22-02-05 20:48 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cvfn0f$fhd$1@news.cybercity.dk...
> Det må være omvendt. Den Grønne er RD, Receive Data, altså en *indgang*
> til navigatoren. Den gule er SD, Send Data, altså en udgang til andre
> enheder.
>
> /Bjarke
Selvfølgelig - tak skal du have Bjarke. Jeg dur ikke til sejlbåde og
elektronik, men det er da lidt spændende. Og når man nu har "dyrene", så
hvorfor ikke prøve?
Den til stadighed uvidende Steffen
| |
Bjarke Christensen (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 22-02-05 23:26 |
|
Den der ikke spørger, bliver ikke klogere. Er det ikke det du praktiserer i
dit erhverv ?
Iøvrigt er jeg da sikker på, at "Jeg dur ikke til sejlbåde og elektronik,.."
er en overdrivelse. Jeg er ret sikker på du *maksimalt* har udfordringer med
*kombinationen* .... <smile>
/Bjarke
"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> wrote in message
news:421b8c7b$0$93857$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
snip
>
> Selvfølgelig - tak skal du have Bjarke. Jeg dur ikke til sejlbåde og
> elektronik, men det er da lidt spændende. Og når man nu har "dyrene", så
> hvorfor ikke prøve?
> Den til stadighed uvidende Steffen
>
>
| |
Claus Tersgov (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 22-02-05 11:10 |
|
"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev
> Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
> Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
> Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
> apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
> uvidende?
Man kan næppe ødelægge noget elektrisk, men om de enkelte apparater kan
finde ud at af snakke sammen, det er en helt anden ting, og det afhænger i
høj grad af, hvilke kommando'er de skal udveksle og til hvilket apparat. Men
det afhænger også af de enkelte apparaters beskaffenhed. Der er som regel en
grænse for, hvor meget man kan belaste den digitale udgang.
Normalt ville man bruge en multiplexer, som kan holde de digitale signaler
adskilt - altså en slags ordstyrer.
At det virker i nævnte tilfælde må siges at være heldigt, og noget tyder på,
at kommunikationen hovedsagligt er envejs.
Claus
| |
Carsten Holck (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 25-02-05 10:49 |
|
Claus Tersgov skrev:
> "Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev
>
>
>>Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
>>Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
>>Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
>>apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
>>uvidende?
>
>
> Man kan næppe ødelægge noget elektrisk, men om de enkelte apparater kan
> finde ud at af snakke sammen, det er en helt anden ting, og det afhænger i
> høj grad af, hvilke kommando'er de skal udveksle og til hvilket apparat. Men
> det afhænger også af de enkelte apparaters beskaffenhed. Der er som regel en
> grænse for, hvor meget man kan belaste den digitale udgang.
>
> Normalt ville man bruge en multiplexer, som kan holde de digitale signaler
> adskilt - altså en slags ordstyrer.
>
> At det virker i nævnte tilfælde må siges at være heldigt, og noget tyder på,
> at kommunikationen hovedsagligt er envejs.
>
NMEA er _altid_ envejs på den enkelte foribindelse, der kan kun være
_en_ Talker(sender), men et større antal Listener's (modtagere)på hver bus.
En multiplexer har du kun brug for hvis du har flere instrumenter hvis
data du gerne vil have fordelt til andre instrumenter.
F.ex GPS og ekkolod, multiplexeren vil så være Listner på gps-bussen og
ekkolodbussen og være Talker på den kombinerede bus.
De enkelte instrumenter sender deres data i en lille datapakke med fast
interval, multiplexeren samler den op, sætter efter hinanden og sender
ud på den kombinerede bus, det kunne være til en PC eller et
slaveinstrument på Flybridgen, dette behøver så kun én indgang for at få
data fra alle instrumenterne.
Det gør ikke noget at der på bussen kommer data som det enkelte
instrument ikke skal bruge - det bliver bare ignoreret - f.ex skal
selvstyreren næppe bruge dybde data fra ekkoloddet.
I en alm. fritidsbåd er det vel også kun GPS'en der har data den vil af med.
Iøvrigt er en NMEA udgang/indgang beskyttet og skal kunne tåle
"forkerte" sammenkoblinger, ihvertfald hvis det er rigtig NMEA - hvad
mange instrumenter ikke er - dataformatet er NMEA, men det elektriske
niveauer er ofte en besynderlig blanding der stort set virker både på
PC-serielport og på NMEA instrumenter - men rigtig NMEA er det ikke.
/carsten
| |
Børge Wedel Müller (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Børge Wedel Müller |
Dato : 25-02-05 17:58 |
|
Det større problem her, er at NMEA og PC seriel bus ikke har samme
elektriske niveau.
I praksis er det et "held" at NMEA og RS232 kan co-eksistere.
Den bedste multiplexer jeg har fundet (og egentligt gerne ville købe, men
ikke fået mig sammen til at købe pga told væsenet) er fra
http://www.brookhouseonline.com/nmeamux.htm
Der kan du læse det meste du har behov for vedr. sammenkobling af NMEA
instrumenter.
mvh
/Børge
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:421ef473$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Claus Tersgov skrev:
>> "Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev
>>
>>
>>>Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
>>>Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
>>>Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
>>>apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
>>>uvidende?
>>
>>
>> Man kan næppe ødelægge noget elektrisk, men om de enkelte apparater kan
>> finde ud at af snakke sammen, det er en helt anden ting, og det afhænger
>> i
>> høj grad af, hvilke kommando'er de skal udveksle og til hvilket apparat.
>> Men
>> det afhænger også af de enkelte apparaters beskaffenhed. Der er som regel
>> en
>> grænse for, hvor meget man kan belaste den digitale udgang.
>>
>> Normalt ville man bruge en multiplexer, som kan holde de digitale
>> signaler
>> adskilt - altså en slags ordstyrer.
>>
>> At det virker i nævnte tilfælde må siges at være heldigt, og noget tyder
>> på,
>> at kommunikationen hovedsagligt er envejs.
>>
>
> NMEA er _altid_ envejs på den enkelte foribindelse, der kan kun være _en_
> Talker(sender), men et større antal Listener's (modtagere)på hver bus.
>
> En multiplexer har du kun brug for hvis du har flere instrumenter hvis
> data du gerne vil have fordelt til andre instrumenter.
> F.ex GPS og ekkolod, multiplexeren vil så være Listner på gps-bussen og
> ekkolodbussen og være Talker på den kombinerede bus.
> De enkelte instrumenter sender deres data i en lille datapakke med fast
> interval, multiplexeren samler den op, sætter efter hinanden og sender ud
> på den kombinerede bus, det kunne være til en PC eller et slaveinstrument
> på Flybridgen, dette behøver så kun én indgang for at få data fra alle
> instrumenterne.
> Det gør ikke noget at der på bussen kommer data som det enkelte instrument
> ikke skal bruge - det bliver bare ignoreret - f.ex skal selvstyreren næppe
> bruge dybde data fra ekkoloddet.
> I en alm. fritidsbåd er det vel også kun GPS'en der har data den vil af
> med.
>
> Iøvrigt er en NMEA udgang/indgang beskyttet og skal kunne tåle "forkerte"
> sammenkoblinger, ihvertfald hvis det er rigtig NMEA - hvad mange
> instrumenter ikke er - dataformatet er NMEA, men det elektriske niveauer
> er ofte en besynderlig blanding der stort set virker både på PC-serielport
> og på NMEA instrumenter - men rigtig NMEA er det ikke.
>
> /carsten
| |
Bjarke Christensen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 25-02-05 18:20 |
|
Ja, det er jo en rigtig løsning.
Men du kan da bare købe den i EU:
http://www.raymarine.at/catalog/index.php?cPath=48
149 EUR. Det er jo under 5% af hvad dine instrumenter har kostet ....
<smile>
Bjarke
"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:421f5934$0$22675$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> Det større problem her, er at NMEA og PC seriel bus ikke har samme
> elektriske niveau.
>
> I praksis er det et "held" at NMEA og RS232 kan co-eksistere.
>
> Den bedste multiplexer jeg har fundet (og egentligt gerne ville købe, men
> ikke fået mig sammen til at købe pga told væsenet) er fra
> http://www.brookhouseonline.com/nmeamux.htm
>
> Der kan du læse det meste du har behov for vedr. sammenkobling af NMEA
> instrumenter.
>
> mvh
> /Børge
>
>
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> news:421ef473$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Claus Tersgov skrev:
>>> "Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev
>>>
>>>
>>>>Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
>>>>Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
>>>>Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
>>>>apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
>>>>uvidende?
>>>
>>>
>>> Man kan næppe ødelægge noget elektrisk, men om de enkelte apparater kan
>>> finde ud at af snakke sammen, det er en helt anden ting, og det afhænger
>>> i
>>> høj grad af, hvilke kommando'er de skal udveksle og til hvilket apparat.
>>> Men
>>> det afhænger også af de enkelte apparaters beskaffenhed. Der er som
>>> regel en
>>> grænse for, hvor meget man kan belaste den digitale udgang.
>>>
>>> Normalt ville man bruge en multiplexer, som kan holde de digitale
>>> signaler
>>> adskilt - altså en slags ordstyrer.
>>>
>>> At det virker i nævnte tilfælde må siges at være heldigt, og noget tyder
>>> på,
>>> at kommunikationen hovedsagligt er envejs.
>>>
>>
>> NMEA er _altid_ envejs på den enkelte foribindelse, der kan kun være _en_
>> Talker(sender), men et større antal Listener's (modtagere)på hver bus.
>>
>> En multiplexer har du kun brug for hvis du har flere instrumenter hvis
>> data du gerne vil have fordelt til andre instrumenter.
>> F.ex GPS og ekkolod, multiplexeren vil så være Listner på gps-bussen og
>> ekkolodbussen og være Talker på den kombinerede bus.
>> De enkelte instrumenter sender deres data i en lille datapakke med fast
>> interval, multiplexeren samler den op, sætter efter hinanden og sender ud
>> på den kombinerede bus, det kunne være til en PC eller et slaveinstrument
>> på Flybridgen, dette behøver så kun én indgang for at få data fra alle
>> instrumenterne.
>> Det gør ikke noget at der på bussen kommer data som det enkelte
>> instrument ikke skal bruge - det bliver bare ignoreret - f.ex skal
>> selvstyreren næppe bruge dybde data fra ekkoloddet.
>> I en alm. fritidsbåd er det vel også kun GPS'en der har data den vil af
>> med.
>>
>> Iøvrigt er en NMEA udgang/indgang beskyttet og skal kunne tåle "forkerte"
>> sammenkoblinger, ihvertfald hvis det er rigtig NMEA - hvad mange
>> instrumenter ikke er - dataformatet er NMEA, men det elektriske niveauer
>> er ofte en besynderlig blanding der stort set virker både på
>> PC-serielport og på NMEA instrumenter - men rigtig NMEA er det ikke.
>>
>> /carsten
>
>
| |
Børge Wedel Müller (26-02-2005)
| Kommentar Fra : Børge Wedel Müller |
Dato : 26-02-05 19:05 |
|
Ja, det er den rigtige løsning.
Og nu hvor den kan købes andre steder end fra New Zealand, (da jeg ville
købe den for ca 1-2 år siden, kostede boksen, leveret på adressen, 3 gange
mere end jeg kunne købe den for hos leverandøren) Jeg var derfor ved at
overtale fruen om en tur til New Zealand, som jeg sagde, så er det mest af
min billet betalt.
Det argument har du nu ødelagt _smile_
mvh
/Børge
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cvnmoi$258r$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det er jo en rigtig løsning.
>
> Men du kan da bare købe den i EU:
> http://www.raymarine.at/catalog/index.php?cPath=48
>
> 149 EUR. Det er jo under 5% af hvad dine instrumenter har kostet ....
> <smile>
>
> Bjarke
>
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> news:421f5934$0$22675$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>> Det større problem her, er at NMEA og PC seriel bus ikke har samme
>> elektriske niveau.
>>
>> I praksis er det et "held" at NMEA og RS232 kan co-eksistere.
>>
>> Den bedste multiplexer jeg har fundet (og egentligt gerne ville købe, men
>> ikke fået mig sammen til at købe pga told væsenet) er fra
>> http://www.brookhouseonline.com/nmeamux.htm
>>
>> Der kan du læse det meste du har behov for vedr. sammenkobling af NMEA
>> instrumenter.
>>
>> mvh
>> /Børge
>>
>>
>> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:421ef473$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Claus Tersgov skrev:
>>>> "Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev
>>>>
>>>>
>>>>>Vil det sige, at man i princippet bare kan samle ledninger fra DSC,
>>>>>Autohelm, PC og Furuno til én ledning i plus og vise versa i minus?
>>>>>Den løsning har jeg været bange for at lave, da jeg troede de enkelt
>>>>>apparater ville forstyrre hinanden! Eller har jeg bare været sædvanligt
>>>>>uvidende?
>>>>
>>>>
>>>> Man kan næppe ødelægge noget elektrisk, men om de enkelte apparater kan
>>>> finde ud at af snakke sammen, det er en helt anden ting, og det
>>>> afhænger i
>>>> høj grad af, hvilke kommando'er de skal udveksle og til hvilket
>>>> apparat. Men
>>>> det afhænger også af de enkelte apparaters beskaffenhed. Der er som
>>>> regel en
>>>> grænse for, hvor meget man kan belaste den digitale udgang.
>>>>
>>>> Normalt ville man bruge en multiplexer, som kan holde de digitale
>>>> signaler
>>>> adskilt - altså en slags ordstyrer.
>>>>
>>>> At det virker i nævnte tilfælde må siges at være heldigt, og noget
>>>> tyder på,
>>>> at kommunikationen hovedsagligt er envejs.
>>>>
>>>
>>> NMEA er _altid_ envejs på den enkelte foribindelse, der kan kun være
>>> _en_ Talker(sender), men et større antal Listener's (modtagere)på hver
>>> bus.
>>>
>>> En multiplexer har du kun brug for hvis du har flere instrumenter hvis
>>> data du gerne vil have fordelt til andre instrumenter.
>>> F.ex GPS og ekkolod, multiplexeren vil så være Listner på gps-bussen og
>>> ekkolodbussen og være Talker på den kombinerede bus.
>>> De enkelte instrumenter sender deres data i en lille datapakke med fast
>>> interval, multiplexeren samler den op, sætter efter hinanden og sender
>>> ud på den kombinerede bus, det kunne være til en PC eller et
>>> slaveinstrument på Flybridgen, dette behøver så kun én indgang for at få
>>> data fra alle instrumenterne.
>>> Det gør ikke noget at der på bussen kommer data som det enkelte
>>> instrument ikke skal bruge - det bliver bare ignoreret - f.ex skal
>>> selvstyreren næppe bruge dybde data fra ekkoloddet.
>>> I en alm. fritidsbåd er det vel også kun GPS'en der har data den vil af
>>> med.
>>>
>>> Iøvrigt er en NMEA udgang/indgang beskyttet og skal kunne tåle
>>> "forkerte" sammenkoblinger, ihvertfald hvis det er rigtig NMEA - hvad
>>> mange instrumenter ikke er - dataformatet er NMEA, men det elektriske
>>> niveauer er ofte en besynderlig blanding der stort set virker både på
>>> PC-serielport og på NMEA instrumenter - men rigtig NMEA er det ikke.
>>>
>>> /carsten
>>
>>
>
>
| |
Bjarke Christensen (27-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 27-02-05 00:13 |
|
Det er jeg ked af. Du må lokke med den flotte naturoplevelse. Den kan ikke
fås på postordre ....
Bjarke
"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:4220e4bc$0$22695$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> Ja, det er den rigtige løsning.
>
> Og nu hvor den kan købes andre steder end fra New Zealand, (da jeg ville
> købe den for ca 1-2 år siden, kostede boksen, leveret på adressen, 3 gange
> mere end jeg kunne købe den for hos leverandøren) Jeg var derfor ved at
> overtale fruen om en tur til New Zealand, som jeg sagde, så er det mest af
> min billet betalt.
>
> Det argument har du nu ødelagt _smile_
>
> mvh
>
> /Børge
>
| |
Bjarke Christensen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 25-02-05 18:13 |
|
Jo, men det udvikler sig jo lidt .....
En meget typisk konstruktion består af en GPS, DSC/VHF, en PC'er og en
selvstyre. Der kan man lige klare den med "bind for øjnene" tricket med at
lave en tovejs forbindelse mellem GPS og PC'er og en envejs "lus" ud til
selvstyre og VHF.
Men får man mere udstyr (sejlere går jo amok i isenkram nu om dage) så
holder tricket ikke .... Og så bliver det faktisk lidt kompliceret, som din
mail meget tydeligt viser.
/Bjarke
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
news:421ef473$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
snip
> I en alm. fritidsbåd er det vel også kun GPS'en der har data den vil af
> med.
>
snip.
>
> /carsten
| |
Claus Tersgov (20-02-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 20-02-05 00:06 |
|
" Arne Holm" <laholm@stofanet.dk> skrev
> Er der nogen som kan fortælle mig hvorledes de 2 dataledninger skal
> forbindes mellem gps og rorpindspilot. Det der forvirrer mig er at der på
> rorpindspilotens 2 ledninger står henholdsvis + og - På gps ledningerne
er
> betegnelsen out og in. Jeg tror faktisk ikke der sker noget ved at prøve
sig
> frem, men hvis du ved det så-
Vil du have din GPS til at styre autopiloten, så kobler du data out til
rorindspilotens data+ og rorpindspilotens data- til den sorte stelledning på
din garmin 12
Men husk, at det er vigtigt, at du har en god solid stelledning til din
autopilot, og at der er god forbindelse i denne.
Husk også, at din St1000 skal sættet til NMEA og ikke Seatalk (hvis ellers
det er muligt at vælge)...
Claus
| |
|
|