PC Vejkort og søkort eller decideret kortp~
Fra : Søren

Dato : 20-02-05 05:53

Sidste sommer brugte jeg DLS2 på min laptop og dette
fungere helt perfekt med min Furuno GSP30.
Desværre omhandler DLS2 jo kun Danmark
Nu skal jeg en tur til tyskland og frankrig, men hvad
skal jeg så nu bruge.
Hvilken software og kort er bedst og billigst?
Nu ved jeg godt at kvalitet og pris ofte følges ad.
Jeg synes, at den nye Garmin276C, som kan bruges i både bil
og båd ser meget atraktiv ud.
Men reelt mangler jeg vel blot noget godt software,
EU søkort og EU vejkort.

Kan nogen anbefale noget sådant?
eller skal jeg blot købe den Garmin og sætte GPS30'eren
på museum?

--
Venlig hilsen Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-05 21:46

"Søren" <Søren@ingenspam.tak> skrev i

> Nu skal jeg en tur til tyskland og frankrig, men hvad
> skal jeg så nu bruge.
> Hvilken software og kort er bedst og billigst?

Jeg kender et par stykker, som bruger denne: http://www.oziexplorer.com/

Jeg kender intet til det selv.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-02-05 22:28

Jeg er jo eller stor tilhænger af Garmin og meget glad for min 162+MapSource
kombination, men jeg vil da mene, at det er "lidt over målet" at anskaffe en
ny GPS bar fordi man skal lidt uden for DK. - og din Furuno har jo mindst 5
gode år endnu.

Har du prøvet at se på maptechs kort løsning (inkl de kort der går under
navnet "de tyske"). Det er jo lige som DLS2, bare hvor man kan købe løse
kort over hele Europa (verdenen ??)

/Bjarke

Fra : Søren

Dato : 20-02-05 08:43

> Har du prøvet at se på maptechs kort løsning (inkl de kort der går under
> navnet "de tyske").

Maptechs kort er, mig bekendt, kun søkort og ikke noget
med byer og floder og jeg vil gerne have floderne med.
Floderne er, såvidt jeg kan se på
Garmins salgsbrocure, en integreret del af vejviseren.

--
Venlig hilsen Søren

Fra : Søren

Dato : 21-02-05 16:52

Såvidt jeg kan se på Garmins hjemmeside, så sælger man et
PC program med navnet MapSourceWorldmap til kr. 699,-
BlueChart CD til PC Atlantic til 2.999,-
og MapSource City Select Europa til PC for 2.599.
og kan man få sin PC til at opføre sig som GPSmap276C
mht. vej- og søkort.
Hvis jeg køber en GPSmap276C, så skal jeg vel også
købe vej- og søkort separat? eller hva?
Eller tager jeg fejl? Har nogen erfaring hermed?
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-02-05 08:21

"BlueChart CD til PC Atlantic til 2.999,-" er det jeg har. Det er lige som
DLS, bare optimeret til Garmin og med bedre "vektor-kort". Software updates
er gratis, men alle kort updates koster. BEMÆRK i dit tilfælde (som jeg
husker turen): prisen er for "en region". Hvis du skal have flere regioner,
så koster de efterfølgende 1999 at få låst op. Hvis du skal have til hele
Europa vil jeg tro det bliver ganske dyrt. Jeg har DK øst uden vestkysten,
men inkl. den nordtyske kyst og kielerkanalen (se
http://www.garmin.com/cartography/bluechart/card.jsp?sku=MEU021R). Mon ikke
garmins hjemmeside (brug altid .com ... . dk er en ynk) har en mapbrowser,
så du kan se kortene. Eller kan jeg sende dig nogle screen shots.

"MapSourceWorldmap" er med et kort svarende til det der ligger som "base" i
garmin plottere. Det er slet ikke detaljeret nok til dit brug. Det kan du
kun bruge, hvis du skal "ramme Venezuela" eller lign og ikke ønske at bruge
50.000 kroner på detaljerede kort over hele turen. Kielerkanalen er slet
ikke med i det. Se MAP vieweren på Garmins hjemmeside:
http://www.garmin.com/cartography/mapSource/WM.jsp#

Landkortene kender jeg ikke. Kan man ikke bare spørge om vej til bageren ??

Bemærk at alle Garmin produkter kan købes billigere uden for Danmark. Den
danske importør har valgt at gå i spidsen for Garmin strategi om, at have
højere priser i Europa end i resten af verdenen. "BlueChart CD til PC
Atlantic" fås til mellem 1900 og 2400 "ude" i Europa og til ca. 16-1800 i
USA (streetprice, sendes ej)

Fra : Jan T Pharo

Dato : 21-02-05 13:50

Mon, 21 Feb 2005 08:20:52 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>; <cvc24p$2u2a$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>BEMÆRK i dit tilfælde (som jeg
>husker turen): prisen er for "en region". Hvis du skal have flere regioner,
>så koster de efterfølgende 1999 at få låst op

Det kan betale sig at købe nøgle for uderligere områder direkte på
Garmins netsider og ikke hos den lokale forhandler i DK; det kan man jo
også tjekke ved at se på Garmins sider.
--
/jan
<><

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-02-05 16:56

- Og hvor ser du det på Garmins sider ??

Bjarke

Fra : Jan

Dato : 21-02-05 17:55

Mon, 21 Feb 2005 16:56:23 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>; <cvd0bn$rjj$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>- Og hvor ser du det på Garmins sider ??

<http://www.garmin.com>;
MapSource Unlock i den venstre menu.

Jeg har benyttet det selv (Atlantic Bluechart, der jeg benyttet den
medfølgende nøgle til Oslofjorden/Skagerrak, og så købte en nøgle ved
Garmin for Kattegat/vestlige Østersø.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-02-05 20:27

Sørme Ja, den lavere engelske moms og lidt "good price for you" giver en
kupon pris på ca 1500 kr. Jeg giver Garmin et halvt point tilbage ....

- men det kan gøres bedre, hvis man er lidt frisk.

Mange US web-forhandlere har fundet ud af, at man blot kan mail'e koden og
så kommer der hverken fragt/porto, told moms eller noget som helst.
http://www.gpsdiscount.com kører lige pt til 159 USD eller lige præcis 1000
kr.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-02-05 10:03

"Søren" <Søren@ingenspam.tak> skrev

> Hvis jeg køber en GPSmap276C, så skal jeg vel også
> købe vej- og søkort separat? eller hva?
> Eller tager jeg fejl? Har nogen erfaring hermed?

Med hensyn til vejkort, så er der jo også MS Autoroute Express.

Jeg har et par versioner fra 2000 liggende, du kan da godt låne den ene,
hvis det bare er for en enkelt tur.
Den er en del at Microsoft Works Suite 2000 og indeholder Autoroute Express
2000. Der er mulighed for tilslutning af GPS og der er kort med til hele
europa. Men det er ikke noget, jeg ellers har leget med.

Programmet koster i øvrigt ikke alverden, hvis man vil købe det, og det kan
utrolig mange ting.

Claus

Fra : Søren

Dato : 22-02-05 08:44

> [...]
> 2000. Der er mulighed for tilslutning af GPS og der er kort med til hele
> europa. Men det er ikke noget, jeg ellers har leget med.

Tja, jeg har faktisk en Microsoft Works Suite 2000 liggende, som jeg
arkiverede, da jeg købte Laptoppen.
Jeg har nu loaded Autoroute Express 2000 og den kan vel nok gå an.
Men, Der mangler dog et GPS icon i kontrolpanelet så jeg kan
specificere min GPS. Men dette hører vel nu i virkeligheden hjemme
i en bil gruppe og ikke her i sejlads.

--
Venlig hilsen Søren

Fra : Søren

Dato : 22-02-05 16:44

> [...]
> 2000. Der er mulighed for tilslutning af GPS og der er kort med til hele
> europa. Men det er ikke noget, jeg ellers har leget med.

Nu har jeg studeret emne lidt over nettet. Nogle siger
at Microsoft Works Suite 2000 er meget unøjagtig,
hvorimod Microsoft Works Suite 2005 er sagen.
Den koster 37£ hos amazon.com.
Den overvejer jeg nu at indkøbe
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Søren

Dato : 23-02-05 09:50

Til orientering, så har jeg købt en Microsoft Works Suite 2005
til kr. 349,- hos computercity.
Den ser ud til at fungere ret godt. Jeg kan da se flodsystemet
nedad i EU og med min GPS30 fortæller den mig sikkert
hvor jeg er.
Min undskyldning for at købe
en GPSmap276C til flere tusinder er ligesom svundet ind.
Den kan godtnok ikke sige noget, men min kone er altid
klar med en kommentar til mine evner til at styre, så det
kan jeg undvære.
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Søren

Dato : 24-02-05 02:28

Forkert, det er en Microsoft Auto Route 2005 til kr. 349,-
jeg har købt hos computercity.
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Lars Holst

Dato : 27-02-05 14:02

"Søren" <Søren@ingenspam.tak> said in news:421798fa$0$181
> [...]

> EU søkort og EU vejkort.
>
> Kan nogen anbefale noget sådant?
> eller skal jeg blot købe den Garmin og sætte GPS30'eren

Jeg har valgt at købe en GPS enhed til brug i min notebook.
Den kan også bruges i en PDA.
Jeg bruger i forvejen tyske søsportskort.
Man skal jo kunne tage den manuelle metode i brug hvis elektronikken
svigter.
De tyske søsportskort kommer med noget glimrende software som hedder
Offshore Navigator Lite (www.maptech.com).
Kortene er lige så nøjagtige som papirkortene og anses af mange som de
bedste søkort over Danmark.
Man skal vænne sig til at fyrangivelser og naturkarakteristik eksempelvis
er skrevet på tysk.
Til kørsel på landjorden bruger jeg et af de mange kort som jeg har fået
bundlet med en af mine PC'er.
Stort set alle kortprogrammer med "adresse til adresse" funktion kan
samarbejde med GPS enheder.

Der findes mange modeller men denne her faldt i min smag fordi den har
mange tilslutningsmuligheder. Firewire, USB, CF slot, Mini 1394, eksterne
antenne etc.

http://www.danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=913

De kan fås billigere eller dyrere og de kan fås i mange butikker.

Ulempen med Maptech er at de er temmelig godt beskyttet mod kopiering og
ulovligt brug hvilket betyder at man _skal_ registrere online eller
telefonisk for _hver_ maskine de benyttes på.

Ulempen ved en GPS enhed er at man kan blive fortvivlet ved opsætningen
hvis ikke man lige kan finde den rette COM port eller ved hvor mange baud
den skal konfigureres til.
Jeg brugte medfølgende software til at fixe satelitterne med. Det tog ca.
10 min. første gang. Efterfølgende snakker vi om 10-30 sekunder.
Jeg brugte Hyperterminal til at teste den med til opsætningen var ok.
Måske er der samme "besværligheder" hvis man tilslutter en håndholdt GPS
til en PC.
Men resultatet er at man har en søkortplotter og et bilnavigationssystem
hvor du selv vælger om du vil have det på stor skærm (notebook) eller
lille skærm (PDA). Dog skal man være obs på at det ikke er til
hårdtvejrsbrug udendørs.

--
Lars Holst

Fra : Søren

Dato : 28-02-05 16:00

Jeg har lige bestilt en GPS modtager med seriel tilslutning til
ca. £88/kr. 950 incl. forsendelse.
http://www.gpsw.co.uk/details/prod449.html
Jeg ser frem til at afprøve den på Laptoppen.
Så overvejer jeg at købe en PDA.
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-02-05 14:47

Søren wrote:
> Jeg har lige bestilt en GPS modtager med seriel tilslutning til
> ca. £88/kr. 950 incl. forsendelse.
> http://www.gpsw.co.uk/details/prod449.html

Dit link henviser til en Haicom 203E.

Nu er det ikke for at gøre dig ked af det, men:

Dansk Datasalg sælger en Haicom 203E til kr 599,- + forsendelse.
http://www.danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=1267&menuID=2033
- Der er godt nok ikke billede, men mon ikke det er den samme...

--
hilsen Ole

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-03-05 10:25

Ole Pagh skrev:

> [...]
> http://www.danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=1267&menuID=2033
> - Der er godt nok ikke billede, men mon ikke det er den samme...

Ja men de vil have 249.- for kablet...

/carsten

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-03-05 17:52

Carsten Holck wrote:

> Ja men de vil have 249.- for kablet...

OK, men der er da stadig ca. 100,- sparet og hvis skidtet går i udu, skal
det til USA for at blive repareret, hvis der overhovedet er dækkende garanti
derovrefra.

--
hilsen Ole