Landskildpadde...
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 19-02-05 20:00

Hej alle.
Jeg er ikke sikker på om dette er den rigtige gruppe, men nu prøver jeg.
Jeg havde engang en veninde som havde en landskildpadde, denne gik frit
rundt i huset og om sommeren gik den rundt i haven (bundet altså), den blev
vasket ind imellem og fik mest grønt at spise. Jeg kunne godt tænke mig en
græsk landskildpadde, men vil have den på disse premisser, jeg vil ikke et
stort terrarium som skal gøre rent skiftes osv. Desuden synes jeg det kunne
være hyggeligt med sådan en skøn padde vadende rundt i huset :)
Kender nogle herinde til erfaringer med disse forhold for skildpadder? Gode
som dårlige.
I øvrigt har jeg 2 katte, jeg tror at de vil synes det er spændende, men
ikke gøre den noget, kender nogle til komplikationer med katte og
landskildpadder imellem? De kan vel evt lukkes hver for sig i huset når der
ikke er nogle hjemme...
Håber at høre en masse forskellige inout omkring dette,.
Jeg ville nædig give 2000 for et dyr som så kraperede få uger efter fordi
det ikke kunne tåle den måde som jeg gerne vil have den på :)

--
Mvh Stefanie

Fra : claus nielsen

Dato : 18-02-05 20:31

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ville nædig give 2000 for et dyr som så kraperede få uger efter fordi
> det ikke kunne tåle den måde som jeg gerne vil have den på :)

Det er nok ikke den helt rigtige gruppe, men jeg har de haft en del krybdyr
førhen, du er efter min mening tvunget til at købe/bygge et terrarie til
kræet, nu ved jeg ikke lige hvordan du op varmer din bolig, men med mindre
du har gulvvarme tror jeg du vil ødelægge maven på dyret, skildpadder og
andre krybdyr er jo vekselvarmere det vil sige st de har samme temperatur
som omgivelserne og hvis man holder dem for koldt går deres fordøjelse
simpelthen i stå og den kan ikke startes igen, så dyret går en lang og
smertefuld død i møde det kan med skildpadder tage flere måneder (nogle
gange flere år) før de dør af sult, hvis den absolut skal gå på gulvet bør
du købe en stor varmepære som skal være tændt i minimum 12 timer om dagen så
kan den selv regulere sin temperatur og ville formodentligt kunne klare sig
uden bur.
Med hensyn til buret bør der også være en varme plads i det og skildpadder
sviner altså minimalt så det skal ikke rengøres særligt ofte det er et
væsentligt mindre arbejde end at skulle skifte kattegrus f.eks.

Jeg er tilbøjelig til at sige du skal droppe det, hvis du ikke gider/har
lyst til at gøre lidt for at dyret kommer til at trives, hvilket jeg
personligt synes er lidt kritisabelt du er da nødt til at gøre en indsats
for dine husdyr, jeg går ud fra at dine katte både har legetøj, kradsebrædt,
kattebakke mm. En skildpadde er jo ikke en ting men et levende dyr som
kræver at man sætter sig lidt ind i hvordan de skal leve......

MVH
Claus

Fra : Omnolog HMH

Dato : 25-02-05 13:31

Skildpadder får træk af at vade rundt på gulvet

I øvrigt er det meget sejere at have dem på friland i haven.

Prøv at låne de sidste par års numre af NHF på biblioteket, der er nogen
viiiildt fede haveanlæg.