Eloxering af mast
Fra : Alvin A. Bang

Dato : 19-02-05 18:17

Min mast er så småt begyndt at se lidt træls ud. Der er kommet skjolder, som
ikke umiddelbart kan fjernes, idet det er under overfladen. Masten er ikke
ru i overfladen men blank og glat. Jeg har prøvet med Custom Marine Polish,
mastepleje, vand og sæbe og meget mere. Hvis man giver den mastepleje eller
en smule madolie forsvinder skjolderne et stykke tid.

Nogen som ha en ide til en løsning!

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-05 19:06

"Alvin A. Bang" <alvinbang@stofanet.dk> skrev

> [...]
eller
> en smule madolie forsvinder skjolderne et stykke tid.

Der findes specialprodukter til forsegling af aluminium, men jeg kan ikke
anbefale noget, da jeg ingen erfaring har med disse. Aluminium er noget
vankeligt noget, og hvis der først er gået hul på anodiseringen, så kan det
være svært at stoppe. Problemet kan også komme indefra, og navnlig hvis der
er andre metaller i nærheden.

Det bliver nok meget dyrt at få hele masten anodiseret om, fordi den jo er
mega lang.

http://www.aluscan.dk/ prøv at ringe til dem og hør, hvad du selv kan gøre.
De kan ikke tage emner over 6,6 meter, men måske kan du få et godt råd
alligevel. Det koster jo ikke noget at prøve..

Umiddelbart ville jeg selv bruge en to-komponent klar lak. Men det gælder
om, at få slebet godt i bund, og fjerne ethvert spor af korrosion, men om
det holder er svært at sige. Aluminium er noget tosset noget at male/lakere
på. Eventuelt kan du bruge det famøse West epoxy, men du skal afslutte med
en UV-bestandig lak. Epoxy er meget følsom over for UV.

Gad vide, hvad de egentlig gør med overfladebehandling af flyvemaskiner, det
kunne da være interessant at vide noget om....

Søg evt. på google omkring aluminium og overfladebehandling, måske der er
nogle råd at hente...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-02-05 20:37

Flyvemaskiner er lakerede. enten med farve eller klar lak...

Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-05 20:48

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Flyvemaskiner er lakerede. enten med farve eller klar lak...

Tænk, det havde jeg aldrig gættet!

Claus

Fra : Allan

Dato : 20-02-05 14:41

> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Tænk, det havde jeg aldrig gættet!
>
> Claus

Bådnyt februar 05 - har et forslag til renovering af en alu-mast.

Bor beslag, nitter m.v. ud evt. med hjælp fra lampeolie
Fjerne eloxering med en grød af kautisk soda
Slib med korn 36
Grund med fortyndet 25% epoxyprimer
Så først epoxy-filler til spartling
Dernæst males med normal grunder
Afslut med en to-komponent polyuretanemalje
Brug 3M polyuretanlim til at isolere beslag fra alu´en

Men få hellere fat i artiklen, hvis ideen er en mulighed?
mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 16:27

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i

> Bådnyt februar 05 - har et forslag til renovering af en alu-mast.
> Men få hellere fat i artiklen, hvis ideen er en mulighed?

Det er nu godt nok Alvin, der skal lave mast, og ikke mig

Claus

Fra : Allan

Dato : 20-02-05 17:46

> "Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i

> Det er nu godt nok Alvin, der skal lave mast, og ikke mig
>
> Claus

Ups, ja selvfølgelig, en svipser - sorry.
mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 17:55

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Det er nu godt nok Alvin, der skal lave mast, og ikke mig

Men det er noget, man bør overveje ganske nøje. Masten skal være i en meget
dårlig kosmetisk stand, før man griber til at male den.

Jeg har set hjemmemalede master, og det er helt sikkert noget, der trækkes
bådens helhedsindtryk og dermed værdien, ned. Problemet er navnlig særligt
tydelig omkring hulkehlen, hvor malingen næsten uværgeligt vil skalle af.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-05 08:43

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

>"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

>Tænk, det havde jeg aldrig gættet!
>
>Claus

Så tror jeg at jeg har spildt 37 år i flybranchen hvis det er så
let at forklare og udføre.)

Mvh/Harding