Norge
Fra : Michael

Dato : 19-02-05 18:03

jeg skal til Morge her til sommer og vil gerne lige vide om man skal købe
fiske kort eller man ikke skal og hvad jeg entlig skal gøre?

det er min førdste fiske tur uden for danmarks grændse!

Michael Nielsen
PS: und skyld mine stave fejl!

Fra : Hobi

Dato : 19-02-05 21:53

Ja, du skal købe "fisketryk" eller hvordan det nu staves....

MVH
Hobi

Fra : Michael

Dato : 20-02-05 09:46

Ja men hvor kan jeg gøre det?

Fra : Hobi

Dato : 20-02-05 10:09

"Michael" <michael@baad.dk> skrev i en meddelelse
> Ja men hvor kan jeg gøre det?

På posthuset i Norge.
MVH
Hobi

Fra : Thom Njerve

Dato : 20-02-05 11:20

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i melding
> Ja, du skal købe "fisketryk" eller hvordan det nu staves....
>
> MVH
> Hobi

Før het det Fisketrygdavgift (tilsvarende det danske Fisketegn), og var en
avgift som gjaldt alt ferskvannsfiske samt anadrom laksefisk i elv
(sjøørret, laks, sjørøye). Lokale fiskekort kom i tillegg.
Nå har det skiftet navn til Fiskeravgift, og fra og med 2002 trenger man
ikke betale denne for vanlig innlandsfiske, kun for fiske i vannveier med
anadrom laksefisk. Prisen er da kr 180,00 pr år.
Men du må fortsatt kjøpe fiskekort eller avtale med grunneier før du kan
fiske i ferskvann.
Noen få, store vann er gratis å fiske i.
Barn og unge under 16 år skal ikke betale for fiskekort med mindre de skal
fiske i vannveier med anadrome laksefisk.

Saltvannsfiske i Norge er gratis (i motsetning til Danmark hvor man jo må ha
Fisketegn).

Se gjerne denne side fra Direktoratet for Naturforvaltning:
http://www.dirnat.no/wbch3.exe?p=1931

Hilsen
Thom

Fra : Posten

Dato : 21-02-05 18:19

Dejlig præcis information, tak for det.

Mvh
Anders

Fra : Arne Jensen

Dato : 24-02-05 06:01

On Sun, 20 Feb 2005 10:19:42 GMT, "Thom Njerve"

>Saltvannsfiske i Norge er gratis (i motsetning til Danmark hvor man jo må ha
>Fisketegn).

Jep den danske stat har i mange år været meget kreativ når det gælder
mulighederne for at udskrive ekstra skatter og afgifter.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Stig Prüssing

Dato : 24-02-05 23:25

Prøv at se denne link vedr. betaling for fiskeri i Norge:
http://www.inatur.no/fiskeravgift/

Hilsen Stig

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-02-05 07:35

>Prøv at se denne link vedr. betaling for fiskeri i Norge:
>http://www.inatur.no/fiskeravgift/
>
>Hilsen Stig

Hvis jeg forstår det ret, gælder kravet om fisketegn udelukkende hvis
du fisker efter laks og lign. i elve/floder, mens det ikke kræver
statlig fisketegn at gå ned til en sø.
Og fiskeriet i havet er stadigvæk gratis, så det ændre ikke noget ved
min grundlæggende holdning.

Så vidt jeg husker skulle pengene fra fiskeafgiften bruges til
udsætninger i hav og åer.. Den del af aftalen har vores kære stat
vidst haft mere end svært ved helt at indfri!

Venlig hilsen
Arne

Fra : Splitcane

Dato : 21-02-05 23:52

"Michael" skrev d. 19-02-05 18:03 dette indlæg :
> [...]
> fiske kort eller man ikke skal og hvad jeg entlig skal gøre?
>
> det er min førdste fiske tur uden for danmarks grændse!

Du kan med fordel indløse "FISKETRYG" hos Danmarks Sportsfiskerforbund,
hvor alle relevante regler også kan fåes. Der er desuden gode rabatter
at opnå på færgerne til norge (og på Øresundsbroen), hvis du er medlem.
Se mere på deres hjemmeside: www.sportsfiskeren.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : John Hilt

Dato : 28-02-05 17:55

On Sat, 19 Feb 2005 18:03:21 +0100 Michael
wrote in news:dk.fritid.lystfiskeri

>jeg skal til Morge her til sommer og vil gerne lige vide om man skal købe
>fiske kort eller man ikke skal og hvad jeg entlig skal gøre?

http://www.bjerkreimselva.no/norsk/kort.htm

Say no more ...

--

-= jh =-

Fra : jan Krogh

Dato : 12-03-05 12:13

Fiskeri i Norge er pragtfuld , men meget afgørende hvornår man
tager derop , hvis det er en evt. laks der skal fanges ,
evt. i mandalselven så er uge 33 til 36 nok den bedste tid , man
skal have en statsfiskekort og et fiskekort til der hvor man vil
fiske og de fleste campingpladser har gratis renseudstyr til at
rense sit fiske udstyr for laksesyge som de prøver at holde nede.

I danmark koster sådan en rensning alt for meget og i Norge er det
tit gratis eller næsten.
Dog skal man ikke lige dyppe sit grej i flere elve samme dag uden
at rense hver gang .(forbudt)
Slaskebly er også forbudt .

Ugekort feks. i region mandal zone 3 , statstegn og fiskekort ca.
1300.kr.
se evt. www.mandalselva.no
og zone 3 giver dig ca.13km fiskevand , men alt fra stejle
klippevægge til fluefiskeri med plads til bagkast.
mvh jan nybegynderen.
og go fiske