Kat i sele udenfor...
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 19-02-05 17:40

Vi venter til sommer med at gøre kattene til udekatte, jeg er en pyllermor
og er bange for at de ikke kan finde ud af at blive ved døren og vente til
vi kommer hjem eller bare opdager dem. Derfor vil jeg vente til sommer, hvor
døren kan stå åbne for det meste.
Nu er de altså så ude i sele ind imellem for at få lov at snuse lidt til den
store verden omkring dem.
Nu dukker problemet så op. Emil vil ikke have sele på. Han har 2 gange været
stukket af hvis jeg har glemt og lukke et vindue og jeg har fanget ham ude i
indkørslen, men så snart han fr selen på kan han slet ikke gebærde sig
udenfor. Han går ikke selv ud, men hvis jeg bærer ham ud og sætter ham ned
bukkser han alle ben sammen så han nærmest ligger på maven og her ligger han
så indtil jeg løfter ham op og bærer ham ind igen. Han rører sig ikke ud af
flækken, ligemeget hvad jeg gør.¨
Nogle forslag eller lignende situationer...?

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 20-02-05 14:21

< Emil vil ikke have sele på.
> [...]
af
> flækken, ligemeget hvad jeg gør.¨
> Nogle forslag eller lignende situationer...?

Jada, du bliver bare ved! To gange er _ingen_ gange når det kommer til at
lære en kat at gå i sele. Utallige er de gange jeg har stået med Mulle,
nøjagtigt positioneret som du beskriver, og folk har hylet af grin og jeg
har - helt ærligt - følt mig en smule åndssvag.... Men faktum er, at Mulle
idag går fint i sele, når man lige ser bort fra at det er _ham_ og ikke mig
der bestemmer hvor vi går hen*smil*
Fat mod, bliv ved, og giv da endelig go'bidder når han bevæger sig :)

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : taina

Dato : 20-02-05 16:21

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
af
> flækken, ligemeget hvad jeg gør.¨
> Nogle forslag eller lignende situationer...?

Hvis det var mig, ville jeg lade være med at bære ham ud, men give ham den
tid, det tager i døren, og lade ham snuse til verden udenfor. Så bliver
udeturen på hans initiativ, og så kan det være, at benene fungerer lidt
bedre?
Nu ved jeg jo ikke, hvor lang tid, han har haft til at smutte ud, når du har
glemt at lukke vinduer - det kan jo være, han netop har haft tid nok til at
beslutte sig til, at det nok ikke er farligt.
Når han så også er puttet i sele, er det jo to nye ting på en gang

mvh. tina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 20-02-05 18:20

taina wrote:
> Når han så også er puttet i sele, er det jo to nye ting på en gang

Netop - derfor mener jeg også at det er en god idé at lade ham vænne sig
til selen indendørs inden man tager ham ud. Simpelthen give ham den på
og lade ham gå lidt rundt med den hver dag indtil han er tryg ved
fornemmelsen af selen.

At have sele på er uden tvivl en ubehagelig fornemmelse når man ikke er
vant til det og verden og stor og farlig - jeg tror nemt at det kan
blive for meget på en gang for sådan en lille mis... Hvis han bliver
forskrækket af et eller andet udenfor og forsøger at løbe væk kan han
nemt gå i panik når han pludselig hænger fast i selen :(

Jeg ville give ham selen på hver aften og lade ham trække rundt med
snoren indendørs. Man skal selvfølgelig være der så man kan hjælpe ham
når han hænger fast :) Lær ham at det ikke hjælper at kæmpe imod snoren
men at han automatisk bliver "reddet" når han forholder sig roligt.
Først når han har lært det ville jeg begynde at tage ham udendørs...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : fam. Ager

Dato : 20-02-05 20:57

>Hej!

mine ragdolls, er glade for at komme ud i sele, den første var meget nem at
vænne til den, mens den sidst ankomne tog noget længere tid, det var
selvfølgelig også alderen der havde betydning, da den sidste var over 1 år,
da han stiftede bekendtskab med en sele.
jeg bruger en flexiline istedet for en alm snor, og har indtryk af, at de
føler sig mindre stressede over den "frihed" den variable snor giver,
istedet for en kort snor. det er ihvertfald mine erfaringer.
den første, Anton, er ofte med mig ude uden snor på, feks. når jeg hænger
tøj op eller bare er ude og gå i haven med hundene, og han tuller bare med,
uden at have interesse i at rende for sig selv, hvad jeg heller ikke tør
lade dem, dels pga. en befærdet vej, og dels fordi at de er så tossegode og
naive, så de hurtigt ville blive spist eller kørt over eller "kidnappet"..
(-:

mvh. marie

Fra : Allan

Dato : 20-02-05 21:41

> [...]
> tør lade dem, dels pga. en befærdet vej, og dels fordi at de er så
> tossegode og naive, så de hurtigt ville blive spist eller kørt over eller

Uha flexline
Jeg prøvede at putte Kosmos i sele, Da jeg fik ham og da jeg lavede
indhegning.
Det gik nu fint med selen. Men da han hørte lyden fra den der gamle
snordispenser, jeg havde arvet.Ja det var dumt.
Jeg havde en kat med 5 M line på inde i huset der gik besærk. såe husk at
katten skal kende alle lydene.
Jeg tror aldrig at jeg får en sele på kosmos.igen.
Og det var lidt af en kamp at få ham halet ind igen.
Det var rundt på vægene og jeg måtte næsten kaste mig over ham for at klikke
den der flexline af.
Men til at starte med var der ingen problemer med selen. Det var lyden han
blev bange for.
Lidt af et show og en masse ting der kan gå i stykker. Så pas på hvad i
gør.

Nu er det ligemeget, for nu er de begge to hegnet inde og i fængsel på
matriklen.

Mvh Allan

Fra : fam. Ager

Dato : 21-02-05 10:47

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør.
>
> Nu er det ligemeget, for nu er de begge to hegnet inde og i fængsel på

Du kan jo "låse" flexilinen, til at starte med, så undgår du de klik lyde du
nævner.

mvh. marie

Fra : Allan

Dato : 27-02-05 00:12

> Du kan jo "låse" flexilinen, til at starte med, så undgår du de klik lyde
> du nævner.
>
> mvh. marie

Ja jeg kunne havde valgt, hvis jeg tænkte, hvilket jeg ikke gjorde.
Og for at starte blidt tænkte jeg, Ja han får det lige på her indenfor
først.Og det gik fint med selen, men han blev godt nok bange for lyden.
Nu er det jo ligemeget for han skal ikke i sele igen. Tror jeg

Men det er nu stadigvæk lidt af et shov med en vild kat på en 5 M snor inden
i stuen.som man prøver på at fange.
Nu er det jo ikke sådan at snoren kører nemt tilbage i sådan en dispensor.
så det var noget med at smide dispensoren og gå efter katten.
Vi er nu blevet gode venner igen.

Det er jo lidt sjovt at han stadigvæk accepterer sit halsbånd, men ikke
selen.

Min anden kat Boris har haft en lidt dårlig oplevelse med et halsbånd, Ja et
der blev ved med at sætte sig fast i munden, når det blev skubbet af, Så han
er halsbånd fri.

Mvh Allan

Fra : Jysch

Dato : 26-02-05 15:21

> [...]
> af
> flækken, ligemeget hvad jeg gør.¨
> Nogle forslag eller lignende situationer...?

Efter at have fået 2 katte kørt ned, ville jeg ikke have kat igen, men så
kom min nabo med en meget lille kat. Det var heldigvis i efteråret, så han
kom ikke ud de første mange måneder, men det er svært når det bliver forår
og hunden bliver lukket ud i haven af terrassedøren - så jeg gav ham en sele
på til at gå med inde, så han blev vænnet til den hvorefter han fik snor på
og kunne gå på terrassen og i dag 8 år efter står han selv ved døren og
venter på at få snoren sat på - og de gange han er kommet fri, så bliver han
her.
Så Stefani - mit råd til dig - giv ham sele på og lad ham gå med den!

Mvh. Jysch