Dansk bredbånd
Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-02-05 16:10

Nogen der har erfaringer med Dansk Bredbånd i København? (Udover dem man
kan se på Google)

Jeg kunne specielt godt tænke mig at få nogle ping tider. Fx på:

hemnet.se
kernel.org
tyr.diku.dk

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-02-05 17:29

Anders Bo Rasmussen wrote:
> [...]
> kan se på Google)
>
> Jeg kunne specielt godt tænke mig at få nogle ping tider. Fx på:

Håber du kan bruge dette til noget.

Ping host or IP address:     www.hemnet.dk
Packets:    4/4 transmitted, 4/4 received, 0% loss
Round Trip Time:    Minimun = 14 ms
Maximun = 21 ms
Average = 16 ms

Ping host or IP address:     www.kernel.org
Packets:    4/4 transmitted, 4/4 received, 0% loss
Round Trip Time:    Minimun = 178 ms
Maximun = 184 ms
Average = 182 ms

Ping host or IP address:     tyr.diku.dk
Packets:    4/4 transmitted, 4/4 received, 0% loss
Round Trip Time:    Minimun = 13 ms
Maximun = 19 ms
Average = 17 ms

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-02-05 19:54

Hej Thomas Jensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Ping host or IP address: www.kernel.org
> Packets: 4/4 transmitted, 4/4 received, 0% loss
> Round Trip Time: Minimun = 178 ms
> Maximun = 184 ms
> Average = 182 ms

Det er vist temmelig udbyderuafhængigt. Det er inde i verio.net, den
taber pusten.

--
Hygge fra Århus - Rudi
En mail, mailen, flere mail el. mails, alle mailene

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-02-05 20:45

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> wrote in message

> Det er vist temmelig udbyderuafhængigt. Det er inde i verio.net, den
> taber pusten.

Hvad er der galt med den pingtid? Den fysiske hastighed er tæt på den tid..
Det er trodsalt til vestkysten USA... der er ca. 100ms til østkøsten og så
omkring 180 til vest... Det er der ikke noget unormalt i... Hvis du kan få
noget under 150ms så har du vist overkredet naturlovene

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-02-05 00:40

Hej Bjarke Hansen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Hvad er der galt med den pingtid?

Intet. Jeg havde blot glemt to væsentlige detaljer:

1. At det var Anders Bo Rasmussen, der spurgte. Han ved jo udmærket,
hvor www.kernel.org befinder sig (hvilket jeg i parentes bemærket ikke
gjorde ;), og hvad man optimalt kan score.

> Den fysiske hastighed er tæt på den tid.. Det er trodsalt til
> vestkysten USA... der er ca. 100ms til østkøsten og så omkring 180
> til vest...

2. Jeg havde fejlagtigt plantet www.kernel.org på østkøsten, hvorfor
den i første hop over havet gik fint, men derefter brugte den næsten
lige så længe på at fise omkring gennem lidt træge forbindelser
derovre.

Nu du nævnte det - og tak for det - kan jeg godt se, at den faktisk
skal hele vejen over til vestkysten. (verio.net frifundet, Rudi dømmes
til at kigge nærmere på deres routergeografi).

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-02-05 21:35

On Sat, 19 Feb 2005 17:28:55 +0100 Thomas Jensen wrote:

> [...]
> Maximun = 184 ms
> Average = 182 ms
>

> Ping host or IP address:     tyr.diku.dk

Tak. hemnet.se ser ud til at være en del hurtigere i forhold til min
Telia-ADSL mens tyr.diku.dk er en del langsommere. Men de ser da fine
nok ud.

Er du ellers glad og tilfreds for Dansk Bredbånd?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-02-05 01:12

Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> nok ud.
>
> Er du ellers glad og tilfreds for Dansk Bredbånd?

Lad mig starte med at sige at båndbredden er uhyggeligt god.

Tidligere har jeg dog haft problemer med supporten og det gælder både
første og andet level support.

Men når det er sagt, så var det omkring ½ år siden og DBNet har siden
leveret en meget hurtig, stabil og ikke mindst fornuftig prissat
internet forbindelse. Såfremt den anden ende kan følge med, så er det
ikke unormalt med hastigheder på 1MB i sekundet både up/downstream.

Eneste ulempe er nok, at de er lidt firkantede og de mangler nogle
tillægs produkter. F.eks har jeg en ekstra TDC linie til at hoste min
postserver på - fordi port 25 er blokeret og man ikke tidligere tilbød
fast IP. 98% af deres kunder vil sikkert ikke opleve det som et problem.

Mvh,

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 09:25

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på - fordi port 25 er blokeret og man ikke tidligere tilbød fast IP. 98%
> af deres kunder vil sikkert ikke opleve det som et problem.

Hej
Jeg må sige jeg er også meget tilfreds med deres bredbånd, Jeg har personlig
ikke oplevet problemer med supporten. Men der er også sket meget på det
sidste i det firma.
Ulemper..... når du bestiller fast IP så få du begrænsning med mængde af
data du kan sende/hente, kan ikke huske hvor meget det er (tror nok det er
20 GB pr. måned)
De vil ikke sætte en nyhedsserver i gang ;-(
De må have det ros at de er meget hurtig til at kable og koble en ejendom
til. I min ejendom gik det smertefri i løbet af 4 uger (hvis man ikke
snakker nu om alt forarbejde, aftaler osv.)

MVH
Tomasz

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-05 15:56

"Tomasz" <tomasz_snabelek_brodzikowski.dk> wrote in message

> De vil ikke sætte en nyhedsserver i gang ;-(

Det er der nok ikke meget interresse i for i diverse bred båndslevandørene
idag, fordi det er andre ting der trækker mere.. og så er en nyhedsserver
det mindste af det hele.

> De må have det ros at de er meget hurtig til at kable og koble en ejendom
> til. I min ejendom gik det smertefri i løbet af 4 uger (hvis man ikke
> snakker nu om alt forarbejde, aftaler osv.)

Jeg har hørt rygter om at Dansk bredbånd tager det ret let med føringsvejene
til kablingen.. Dsv stripse kablerne direkte fast til
stærkstrømshovedkabler, istedet for selv at lave svagstrømsføringsveje...
Det gør det jo tæmmeligt hurtigt og billigt... men nok ikke liige efter
kablingsbøgerne og reglementer.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-02-05 16:29

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> stærkstrømshovedkabler, istedet for selv at lave svagstrømsføringsveje...
> Det gør det jo tæmmeligt hurtigt og billigt... men nok ikke liige efter

Den ejendom hvor jeg bor er der kabelbakker sat op kun til netværks
kablerne. Installationen er fra dengang firmaet var Svensk ejet.

Mvh,

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 17:39

> Den ejendom hvor jeg bor er der kabelbakker sat op kun til netværks
> kablerne. Installationen er fra dengang firmaet var Svensk ejet.

I min ejendom er lagt kabler i december måned 2004 og alt ligger i
kabelbakker og kabelrør.
Nu er det ikke DBnet selv som lægger de ting, men en firma som de hyrer.
Her er et par billeder fra deres arbejde
http://www.brodzikowski.dk/dbnet/

Hilsner
Tomasz

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-05 18:52

> I min ejendom er lagt kabler i december måned 2004 og alt ligger i
> kabelbakker og kabelrør.
> Nu er det ikke DBnet selv som lægger de ting, men en firma som de hyrer.

Tjaa der står da ellers DB net på ryggen af dem der udfører arbejdet.

> Her er et par billeder fra deres arbejde
> http://www.brodzikowski.dk/dbnet/

jup

http://www.brodzikowski.dk/dbnet/pages/DSCN1953.html kan man se at
kabelrøret er stripset til eksisterende istallation...

I det firma jeg installere bredbånd i, installere vi altid føringsveje i
jordede jernkabelbakker... op til kunden er det selfølgelig som DBnet udført
i plastikkanal. men der er jo heller ikke andet installation i nærheden.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:17

> Tjaa der står da ellers DB net på ryggen af dem der udfører arbejdet.

Reklame og gratis tøj

> [...]
> jordede jernkabelbakker... op til kunden er det selfølgelig som DBnet
> udført i plastikkanal. men der er jo heller ikke andet installation i

Hvad og hvor meget betyder det for instalationen (jordede jernkabelbakker),
forbindelse osv. ?

MVH
Tomasz

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-02-05 21:34

Tomasz wrote:

> Hvad og hvor meget betyder det for instalationen (jordede jernkabelbakker),
> forbindelse osv. ?

Potentialudligning er altid en god ting - men for performance har det
sandsynligvis næppe nogen betydning.
Det er godt håndværk at gøre det - men er det ikke specifikt noget man
skal overholde iht udbuddet, så bliver det næppe gjort.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-05 21:48

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> [...]
> Det er godt håndværk at gøre det - men er det ikke specifikt noget man
> skal overholde iht udbuddet, så bliver det næppe gjort.

Ud over jording.. Så selvom bakken ikke er jordet, så en jernbakke skærme
for stråling mens plastikrør ikke rigtig gør noget, ud over isolation. Det
der med rigtig håndværk.. det ser nu også lidt mærkeligt ud, som vist på
http://www.brodzikowski.dk/dbnet/pages/DSCN1957.html at der er sat stik på
direkte... Det kan godt være det skal være så billigt som muligt, men det
gør det ikke ligefrem ud for at være en fastinstalleret kabling.. Der der
nemt kan komme fejl i connecteren.. Og hvad så, så er det ikke lige at
udskifte patchkabel, eller have bare lidt styr på kablerne så man ikke skal
kigge alle igennem.. Fiberskuffen ser nu meget normal ud

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-02-05 00:07

Bjarke Hansen wrote:

> Så selvom bakken ikke er jordet, så en jernbakke skærme for stråling

Hvis man overholder de foreskrevne respektafstande, så er 'skærmning for
stråling'-effekten vel næppe aktuelt på et balanceret kabel ?
Og mange benytter jo gitterbakker i dag, og her må
strålings-skærm-effekten siges at være minimal :)

> Det der med rigtig håndværk..

Det var ikke relateret til det aktuelle arbejde - men generelt.

> det ser nu også lidt mærkeligt ud, som vist på
> http://www.brodzikowski.dk/dbnet/pages/DSCN1957.html at der er sat stik på
> direkte.

Nu kan jeg ikke lige se hvilken connector der er benyttet - men mon ikke
det er en løs model til at klikke ind i et panel ?

> Fiberskuffen ser nu meget normal ud

Udover at fiberen til data ikke er connecteret - de grønne vinklede
mellemled er formodentligt til tv-signaler.

Og så må man da håbe at det ikke er fagudlærte der laver arbejde som
dette http://www.brodzikowski.dk/dbnet/images/DSCN1952.jpg
Det er hverken lovligt eller pænt.

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 10:44

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> Bjarke Hansen wrote:
> Og så må man da håbe at det ikke er fagudlærte der laver arbejde som dette
> http://www.brodzikowski.dk/dbnet/images/DSCN1952.jpg
> Det er hverken lovligt eller pænt.

Hej Henrik

Kan du uddybbe det med lovligt ?
På forhånd tak

MVH
Tomasz

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-02-05 21:46

Tomasz wrote:

> Kan du uddybbe det med lovligt ?

Gerne....vi kan jo starte med de åbenlyse:
1: føringsvej skal fastgøres forsvarligt til bygningsdel.
2: arbejdet skal udføres håndværksmæssigt korrekt.

Nu kan jeg ikke på billedet se, hvad det hvide rør/kabel som plastrørene
er bundet op til, indeholder - der kunne evt være et problem mht at
overholde datakablets respekt-afstand - dette vil fremgå af databladet
for det anvendte datakabel.
Alt efter datakablets egenskaber og effekten i strømkablet, så kræver de
typisk fra 1cm til 100cm's afstand.

Det udførte arbejde er dog ved at være alment udbredt, da priserne på
disse netværk er meget trykket, og der springes ofte over hvor gærdet er
gravet ned.
Det ringeste jeg endnu har set, det var en installastør som havde
stripset kablerne fast til udendørs nedløbsrør.
Kablerne var ikke egnet/godkendt til udendørs brug, og termineringerne i
begge ender var i alm RJ45-stikpropper.

Det er altid en god ting at have en rådgiver med på sådan et projekt, da
man jo efterfølgende kan komme i vanskeligheder ved evt salg af ejendommen.

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 22:36

> Det er altid en god ting at have en rådgiver med på sådan et projekt, da
> man jo efterfølgende kan komme i vanskeligheder ved evt salg af
> ejendommen.

Ja det har du fuldstændig rat i, men det er en ejendom med lejelejligheder,
så den bliver ikke solgt lige om lidt, vi har faktisk haft mage rådgiver og
advokater på sagen og jeg synes at vi har garderet os fornuftig nok. Det kan
være vi manglede lige en bygge rådgiver, men der burde være en slags garanti
på deres arbejde, hvis de har sjusket meget med deres arbejde. For mig selv
se det meget fornuftig ud det som de har lavet. Og de har været meget
påpasselig med alle de data regler osv. i hver fald når vi havde nogle ideer
som kunne koste dem mere. De har meget understreget at de er nød til at
overholde bestemmelser og lignende.

MVH
Tomasz

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-02-05 23:03

Tomasz wrote:

> [...]
> så den bliver ikke solgt lige om lidt, vi har faktisk haft mage rådgiver og
> advokater på sagen og jeg synes at vi har garderet os fornuftig nok.

Enhver el-ingeniør med respekt for sig selv, vil ved en
afleveringsforretning notere manglerne på billedet.
Der er ingen funktionelle fejl - det er ren sjusk med 1 formål - spare
penge på arbejdstimerne.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-05 21:26

> Hvad og hvor meget betyder det for instalationen (jordede
> jernkabelbakker), forbindelse osv. ?

De betyder at det effektivt afskærmer for stråling fra fx stærkstrøm. og man
er derfor sikker på ikke at få støj ind som påvirker forbindelsen.. Nu har
det jo også altid været sådan at stærkstrøm og svagstrøm skal være
adskilt... Nu er nutidens datasystemer måske ikke så voldsom påvirket af
støj, da det er en balanceret forbindelse. Så det der er lavet hos jer, vil
da helt sikkert virke, men man kan jo aldrig garantere at man ikke for
pakketab osv pga for lav S/N i henhold til den hastighed man vil køre... Nu
laver vi også antenne installation og det har nok bestemt ikke særlig godt
af at ligge klods op af Stærkstrøm... Okay her i bebyggelsen er der også
lavet noget ligende, hvor stofa har installeret tv... Og nærmest i hele
førevejens længde, er antenneinstalaltionen, det helt tynde 3mm antennekabel
ført sammen med hovedkablerne til lejlighederne... bøjlet op sammen med.,,
Det er nok en af de ting der gør at aldrig er nogen der kan finde årsag til
skygger og støj osv. man laver ikke lige en inst. om til 6millioner

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-02-05 00:13

Bjarke Hansen wrote:

> Og nærmest i hele
> førevejens længde, er antenneinstalaltionen, det helt tynde 3mm antennekabel
> ført sammen med hovedkablerne til lejlighederne... bøjlet op sammen med.

Og det er så ganske simpelt ikke lavet korrekt iht bekendtgørelsen.
Kablet er ikke godkendt til at være dobbeltisoleret eller lignende
klasse, og skal dermed ligge adskilt - f.eks i eget PR.

--
Mvh Henrik.