SATA, ATA og DVD-brænder i samme system?
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-02-05 15:56

Hej NG,

Jeg har nu bestilt min nye PC og venter selvfølgelig spændt på at modtage
den

Når jeg engang skal samle den vil jeg stå med 2x SATA-diske og en
DVD-brænder, som det nye i mit system, men i en overgangsperiode vil jeg
også gerne kører med 2x almindelig IDE-diske - hvordan sættes det bedst op
fysisk?

Jeg er vant til, at man ved 2x IDE-diske skal placerer dem på hver sit
IDE-kabel og det samme, hvis man havde både en brænder og et almindeligt
cd-rom drev, men hvordan skal det sættes op nu hvor to nye SATA-diske kommer
ind i billedet?

Grunden til at have de gamle diske på er, at jeg har en masse data på de
diske som jeg skal have flyttet over på de nye SATA-diske.

På forhånd tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Per Nielsen

Dato : 19-02-05 15:20

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> IDE-kabel og det samme, hvis man havde både en brænder og et
> almindeligt cd-rom drev, men hvordan skal det sættes op nu hvor to

IDE hardwaren sætter du bare op som du plejer. Der kan kun sidde 1 SATA
enhed på hvert SATA-stik på bundkortet, så resten giver sig selv Den
SATA-harddisk du vil boote på tilsluttes SATA1 på bundkortet. Du skal lige
huske at enable SATA i BIOS, og der skal også indlæses drivere til
SATA-controlleren under Windows-installation (der skulle gerne følge en
diskette med bundkortet). Men måske vælger du i stedet at kopiere din
nuværende Cartition over på boot-SATA-harddisken?

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-02-05 18:11

Hej Per,

> Men måske vælger du i stedet
> at kopiere din nuværende Cartition over på boot-SATA-harddisken

Det bliver en clean install af Windows XP SP2 på SATA1-harddisken.

Når Windows så er installeret kopier jeg alt indholdet af mine gamle
harddiske over på de nye SATA-harddiske og derefter tager jeg så de gamele
harddiske helt af systemet igen.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 20-02-05 08:53

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når Windows så er installeret kopier jeg alt indholdet af mine gamle
> harddiske over på de nye SATA-harddiske og derefter tager jeg så de gamele

Jeg har et asus D7N8X Deluxe med SATA og en 120GB hhd, en af hhd fra det
gamle system IDE, ville jeg gerne have data overført til mit nye system, men
jeg købte istedent for en USB2 Harddisk BOKS (Eksterne) Det er fedt med en
sådan fætter, hvis kan skal have data med sig......

henrik

Fra : Anders Lund

Dato : 19-02-05 15:25

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> cd-rom drev, men hvordan skal det sættes op nu hvor to nye SATA-diske kommer

De 2 SATA diske har hver deres kontroller og rører derfor ikke dine
almindelige PATA diske/optiske-drev.

> Grunden til at have de gamle diske på er, at jeg har en masse data på de
> diske som jeg skal have flyttet over på de nye SATA-diske.

Hvis det kun er midlertidigt, så kan det vel være lidt lige meget
hvordan tingene sidder på?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-02-05 18:13

Hej Anders,

> Hvis det kun er midlertidigt, så kan det vel være lidt lige meget
> hvordan tingene sidder på?

Ja, men måske ville tingene kun virke, hvis det sad på en bestemt måde. Nu
har jeg så lært, at SATA-harddisken har en controller hver for sig og så er
det jo ikke et problem.

Fra : Anders Lund

Dato : 19-02-05 19:00

Glenn Rasmussen wrote:
> Ja, men måske ville tingene kun virke, hvis det sad på en bestemt måde. Nu

Nej, grunden til at man sætter dem på en bestemt måde, er for at få mest
muligt hastighed ud af de forskellige drev + at det er et kendt problem
at man ikke kan lave en CD til CD kopiering, hvis både brænderen og
CD-ROM drevet sidder på samme kabel.

> har jeg så lært, at SATA-harddisken har en controller hver for sig og så er
> det jo ikke et problem.

Ja, det bliver hurtigere og nemmere...