Go.php?site=links
Fra : Gundersen

Dato : 24-05-01 22:13

Hej

Jeg er igang med at lave en go.side!
Når jeg fra min menu, trykker på link, går den til: go.php?site=links
Så skal jeg have så den loader min go, side, men indholdet kommer fra
min links.php

Jeg har i forevejen følgene kode:
go.php:
--------------------------
<? require("top.php"); ?>

<? require($siden); ?>

<? require("bund.php"); ?>
---------------------------
Scriptet virker fint, men jeg skal have den til at tjecke noget!
Jeg skal have den til at tjecke hvad $site har for en værdi, og så loade
den side!

komando: go.php?site=links
----------------------------
(Jeg har forestillet mig noget i denne stil:)
<?
if $site = links then
$siden = "links.php"
end if
o.s.v.
?>
-------------------------
Jeg ved godt at dette er VB programering, men det er den nemeste måde at
forklare det på, synes jeg!

Er der en der gider at omskrive det til php?

Mvh Emil
p.s. På forhand tusinde tak for hjælpen!

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-05-01 22:45

"Gundersen" <Gundersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> komando: go.php?site=links
> ----------------------------
> (Jeg har forestillet mig noget i denne stil:)
> <?
> if $site = links then
> $siden = "links.php"
> end if
> o.s.v.
> ?>
> -------------------------
> Jeg ved godt at dette er VB programering, men det er den nemeste måde at
> forklare det på, synes jeg!
>
> Er der en der gider at omskrive det til php?

<?php
if ($site == "links") {
$siden = "links.php";
}
?>

--
Mvh. Jonas Delfs
http://delfs.dk

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 24-05-01 22:51

"Gundersen" <Gundersen@e-box.dk> wrote in message

> Jeg skal have den til at tjecke hvad $site har for en værdi, og så loade
> den side!
>
> komando: go.php?site=links
> ----------------------------
> (Jeg har forestillet mig noget i denne stil:)
> <?
> if $site = links then
> $siden = "links.php"
> end if
> o.s.v.
> ?>

<?php

if($site=='links') $side='links.php';

?>

Bemærk at i php sammenligner man to ting med '==', mens man tildeler med et
enkelt '='.
Hvis du er glad for if .. else ..endif så kan du også bruge den syntax i
php, se:
http://dk.php.net/manual/en/control-structures.alternative-syntax.php

En anden måde at gøre sådan noget på er:

<?php

switch($site){
case 'links':
$side='links.php';
break;
case 'about':
$side='about.php';
break;
default:
$side='nosuch.php';
}
?>

Læs iøvrigt http://dk.php.net/manual/en/language.expressions.php for en
lille intro til expressions i php.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Gundersen

Dato : 24-05-01 23:52

Hej

> Hvis du er glad for if .. else ..endif så kan du også bruge den syntax i
> php, se:
> http://dk.php.net/manual/en/control-structures.alternative-syntax.php

Fedt! =)
Jeg er nemlig van til at programere i Visual Basic! =)

Mvh Emil

Takker for svarene! =)

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : Christian Joergensen

Dato : 25-05-01 09:58

Gundersen <Gundersen@e-box.dk> wrote:

> Jeg er nemlig van til at programere i Visual Basic! =)

Mon så ikke du skulle kigge på ASP ? :)

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Gundersen

Dato : 25-05-01 20:38

Hej

> Mon så ikke du skulle kigge på ASP ? :)

Nej! Jeg har fået nok af MicroShit!
Det er sQ da godt at der er nogle alternertiver, ik?
Desuden synes jeg at php er bedre!

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-05-01 22:57

> [...]
> Når jeg fra min menu, trykker på link, går den til: go.php?site=links
> Så skal jeg have så den loader min go, side, men indholdet kommer fra

Du ved godt, det er muligt at skrive flere linier indenfor samme php-tags,
ikk?
<?
require("top.php");
require($siden);
require("bund.php");
?>

> [...]

> komando: go.php?site=links
> ----------------------------
> (Jeg har forestillet mig noget i denne stil:)

En ren omskrivning ville være noget a la:

<?
if ($site == "links"){
$siden = "links.php"
}
?>

Jeg har på min egen side (http://www.netwerk.dk) et lignende system, hvor
jeg benytter følgende princip, og derfor undgår et hav af sammenligninger:

<? include $incfile.".php" ?>

Hver gang man så klikker på et link (f.ex. "linksamling" - linkes der
tilbage til samme fil (index.php) men med incfile sat til navnet på den fil
der skal includes, blot uden extension´en:

Håber det kan bruges

Vh
Henrik

Fra : Gundersen

Dato : 24-05-01 23:50

Hej

> Du ved godt, det er muligt at skrive flere linier indenfor samme php-tags,
> ikk?

Jo, men jeg var ikke sikker på at man kunne gøre det når det var flere sider
den henter sammen i en!

Mvh Emil
--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-01 00:00

> Hej

> Jo, men jeg var ikke sikker på at man kunne gøre det når det var flere
sider
> den henter sammen i en!

Det ka du sagtens.
Jeg er også tilbøjelig til at anbefale dig at bruge include fremfor require.
Mest fordi dit script vil exit´e totalt hvis en 'required' fil ikke kan
åbnes. Med include får du højst en grim fejlbesked om at den og den fil ikke
kunne åbnes.
Desuden kan include benyttes i betingelser og løkker, det kan require ikke
(på samme fede måde).
Require benyttes som regel kun der hvor resten af scriptet er "dybt
afhængig" af den pågældende fil (f.ex. i forb. med validering af brugere der
ikke må se noget som helst hvis de ikke først er logget ind).

God fornøjelse
--
/Henrik
- Personlige online bookmarks - http://www.netwerk.dk

Fra : Gundersen

Dato : 25-05-01 00:41

Hej

> [...]
> afhængig" af den pågældende fil (f.ex. i forb. med validering af brugere der
> ikke må se noget som helst hvis de ikke først er logget ind).

oki!
men med denne kode finder den bare main siden hvis siden ikke findes! =)

<?
switch($site){
case 'links':
$side='links.php';
break;
case 'about':
$side='about.php';
break;
default:
$side='main.php';
}
require("$side");
?>

Mvh Emil
--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 01:27

> <?
> switch($site){
> case 'links':
> $side='links.php';
> break;
> case 'about':
> $side='about.php';
> break;
> default:
> $side='main.php';
> }
> require("$side");
> ?>

Prøv denne:

if( !@include($side."php") )
include("main.php");

Hvis siden findes bliver den inkluderet, ellers er det main der bliver
inkluderet. Det fylder lidt mindre.

--
http://dreier.nu http://www.leninisme.org http://www.wildjumpers.com
- Med denne udtalelse repræsenterer jeg på ingen måde mig selv!

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-01 01:34

> Prøv denne:
>
> if( !@include($side."php") )
> include("main.php");
>
> Hvis siden findes bliver den inkluderet, ellers er det main der bliver
> inkluderet. Det fylder lidt mindre.

Yepsen,
desværre virker det bare ikke med @ foran include... (med mindre man kører
php4, hvilket nogle webhoteller desværre ikke gør)

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 01:45

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> skrev i en meddelelse
> desværre virker det bare ikke med @ foran include... (med mindre man
kører
> php4, hvilket nogle webhoteller desværre ikke gør)

Oki, jeg testede det på min egen linuxbox (som kører php4), og her
virkede det fint. Er der egentlig særlig mange steder der kører php3?

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 01:51

> [...]
kører
> php4, hvilket nogle webhoteller desværre ikke gør)

Hvis man ikke kan undertrykke fejlmeddelelser med @, så kan man jo evt.
bruge:

if(is_file($side."php"))
include($side."php");
else
include("main.php");

Hygge

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-01 14:00

Thor Dreier <news@cheater.dk> wrote in message
> "Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

World Online (som jeg benytter) har både php3 og php4 kørende, men for at
aktivere php4-engin´en skal man kalde sine php-filer for php4 - hvilket er
lidt non-standard. Alle andre gældende php-extensions aktiverer
php3-engin´en (herunder .php)

Men det er kun lige præcis include og require der ikke understøtter @ foran,
og derfor genererer en grim parsing-error.

ha det

Fra : Anders Johannsen

Dato : 25-05-01 10:29

Der er mange forslag til løsninger på problemet, men tilsyneladende er alle
enige om at man kan bruge en variabel fra brugeren til at åbne en fil på
filsystemet.

Er der nogen der kan gætte hvorfor det er en _meget_ dårlig ide?

/A

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 11:02

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan gætte hvorfor det er en _meget_ dårlig ide?

Sikkerhedshul!!!
Hva' så med denne her der checker lidt mere

if( is_file("/dir/hvor/include/filer/ligger/$side.php") &&
eregi("^[_a-z0-9-]+$",$side) )
include("/dir/hvor/include/filer/ligger/$side.php");
else
include("/dir/hvor/include/filer/ligger/main.php");

Så kan den ikke hente filer andre steder på systemet (skulle jeg da
mene)

Fra : Anders Johannsen

Dato : 25-05-01 11:27

> Sikkerhedshul!!!
> Hva' så med denne her der checker lidt mere

Det er en bedre løsning, og jeg kan ikke lige se nogen alvorlige
sikkerhedsbrister i den.

Det sikkerhedsmæssigt optimale[tm] ville være at lave en switch som
inkluderer de relevante filer, som foreslået andetsteds i tråden.

/A

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 11:46

> Det sikkerhedsmæssigt optimale[tm] ville være at lave en switch som
> inkluderer de relevante filer, som foreslået andetsteds i tråden.

Yæb, men så skulle man altid huske også og ændre i denne fil.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-05-01 12:10

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> skrev i en meddelelse
> Det sikkerhedsmæssigt optimale[tm] ville være at lave en switch som
> inkluderer de relevante filer, som foreslået andetsteds i tråden.

Jeg har noget tilsvarende, hvor man til dels specifecerer filen direkte.
Det foregå lign.
lala.php3?type=slam

filen includer så:
/home/httpd/html/$type/enbestemtfil.html, dvs
/home/httpd/html/slam/enbestemtfil.html

Sikkerhedshul?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 12:34

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9eleh5$s6e$1@news.inet.tele.dk...
> filen includer så:
> /home/httpd/html/$type/enbestemtfil.html, dvs
> /home/httpd/html/slam/enbestemtfil.html
>
> Sikkerhedshul?

Ved at lade $type="../.." (eller noget i den stil) kan man få fat i
filer der hedder enbestemtfil.html på hele systemet. Jeg ved ikke om
dette kan betegnes som et sikkerhedshul.

Fra : Anders Johannsen

Dato : 25-05-01 12:37

> Ved at lade $type="../.." (eller noget i den stil) kan man få fat i
> filer der hedder enbestemtfil.html på hele systemet. Jeg ved ikke om
> dette kan betegnes som et sikkerhedshul.

At inkludere filer på brugerens foranledning er _altid_ et sikkerhedshul.

/A

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 12:55

> At inkludere filer på brugerens foranledning er _altid_ et
sikkerhedshul.

Det ville faktisk være bedst hvis man trak netværkskablet ud af
serveren. Derved ville man formindske antallet af sikkerhedshuller
radikalt.

Hygge

Fra : Anders Johannsen

Dato : 25-05-01 13:08

> Det ville faktisk være bedst hvis man trak netværkskablet ud af
> serveren. Derved ville man formindske antallet af sikkerhedshuller
> radikalt.

Det skader nu heller ikke decideret at tænke sig lidt om når man udfører
kode baseret på usikre data (dvs. brugerinput)

/A

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-01 14:07

Anders Johannsen <anders@ignition.dk> wrote in message

> At inkludere filer på brugerens foranledning er _altid_ et sikkerhedshul.
>
> /A

I mit eget tilfælde ligger der i det aktuelle dir kun filer, der ikke udgør
en sikkerhedsrisiko (så vidt jeg kan se...).

Når man siger der er et sikkerhedshul, så er det vel fordi man er bange for
at brugeren begynder at includ´e alverdens filer..?
Så er det jo bare et spørgsmål om at undgå at eventuelle 'farlige' filer kan
inkluderes - f.ex. ved at forholde sig specifikt til disse... sku man tro..?

Fra : Christian Laursen

Dato : 25-05-01 14:15

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> writes:

> [...]
> inkluderes - f.ex. ved at forholde sig specifikt til disse... sku man tro..?

Nej, en blacklist er en markant dårligere løsning end en whitelist.

Christian Laursen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 25-05-01 14:18

On 25 May 2001 15:14:43 +0200, Christian Laursen <christian@pil.dk>
wrote:

>Nej, en blacklist er en markant dårligere løsning end en whitelist.

ja, vel naermest en grundregel i al sikkerhedssnak.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 25-05-01 14:32

Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> ja, vel naermest en grundregel i al sikkerhedssnak.

Er I fulde? Jeg mener - så enige I er...

/tlk

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-01 15:09

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote in message

> ja, vel naermest en grundregel i al sikkerhedssnak.

Det er jeg normalt også helt enig i, men hvis der nu ikke *er* nogen
'farlige' filer i det pågældende dir - er man så ikke udmærket sikret?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-05-01 12:37

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> skrev i en meddelelse
> Ved at lade $type="../.." (eller noget i den stil) kan man få fat i
> filer der hedder enbestemtfil.html på hele systemet. Jeg ved ikke om
> dette kan betegnes som et sikkerhedshul.

Ja, det var også min tanke. Man kan altså ikke få php til at droppe
/enbestemtfil.html på en snedig vis?

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 25-05-01 16:13

> [...]
> filer der hedder enbestemtfil.html på hele systemet. Jeg ved ikke om
> dette kan betegnes som et sikkerhedshul.

tjoeh, hvis man sender den som f.eks.

.../../../../../etc/passwd\0

så er det så vidt jeg husker /etc/passwd man får ud..eftersom
nultermineringen gør sig gældende.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-01 22:11

Nezar Nielsen <tumpen@fez.dk> wrote in message
> [...]
>
> tjoeh, hvis man sender den som f.eks.
>
> ../../../../../etc/passwd\0
>
> så er det så vidt jeg husker /etc/passwd man får ud..eftersom

jammen.... man sætter vel alt uden for det ønskede 'webscope' til Options
None i sin httpd.conf fil - så kan det vel ikke lade sig gøre at lave den
slags..?

Noget a la:
<Directory />
Options None
[noget mere...]
</Directory>

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-05-01 09:15

Henrik Jensen <hj@netwerk.dk> wrote:

> jammen.... man sætter vel alt uden for det ønskede 'webscope' til Options
> None i sin httpd.conf fil - så kan det vel ikke lade sig gøre at lave den
> slags..?

Det har jo ikke noget at gøre med hvor php kan inkludere filer fra.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 26-05-01 09:36

Christian Joergensen wrote:

> Det har jo ikke noget at gøre med hvor php kan inkludere filer fra.

Ups - nårhnej... det er der selvfølgelig noget om.

/henrik

Fra : Christian Iversen

Dato : 26-05-01 11:24

> Ups - nårhnej... det er der selvfølgelig noget om.

Og det er netop NU at den slags er rart at opdage...

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]

Fra : Henrik Jensen

Dato : 26-05-01 12:05

Christian Iversen wrote:

> Og det er netop NU at den slags er rart at opdage...

Jo, tak!
mit script includer i det mindste kun .php filer:
<? include $incfile.".php" ?>

Så password filer og den slags kommer heldigvis ikke frem... men jeg kan
godt se at det ikke holder helt (godt det ligger på et webhotel

vh
Henrik

Fra : Thor Dreier

Dato : 25-05-01 22:30

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse
> tjoeh, hvis man sender den som f.eks.
> ../../../../../etc/passwd\0
> så er det så vidt jeg husker /etc/passwd man får ud..eftersom
> nultermineringen gør sig gældende.

Så er $type = "../../../../../etc/passwd", men
"/home/httpd/html/$type/enbestemtfil.html" vil stadig indeholde
"/home/httpd/html/../../../../../etc/passwd/enbestemtfil.html" (dvs
"/etc/passwd/enbestemtfil.html"), ikke "/etc/passwd" - også selv om du
nullterminerer $type.

--
Onkel morfar er ikke julemand om søndagen, men hesten er gul i
højtaleren.

Fra : Mickey

Dato : 25-05-01 14:39

> [...]
> include("/dir/hvor/include/filer/ligger/$side.php");
> else
> include("/dir/hvor/include/filer/ligger/main.php");

jeg kører enten med et
include "$file.inc";
eller med en eregi_replace der fjerner /'er og punktummer i inputtet, så
skulle den der index.php?file=../../../etc/passwd være elimineret

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk