Hvidevold, Vennebjerg
Fra : Joan Jensen

Dato : 19-02-05 10:58

kender nogen af jer til Hvidevold, Vennebjerg??

Jeg har nogle slægtninge som boede på Hvidevold, men jeg har ikke
kunnet finde så meget info omkring den gård.

Mine Slægtninge hedder Dagmer Otilia Larsen og Anders Christian
Andersen.
De skulle have boet der fra omkring 1910 og fremefter.

Mvh Joan Jensen

Fra : Norma Nielsen

Dato : 19-02-05 11:14

prov dette link www.krabsen.dk og søg i Vennebjerg sogn
mvh norma

Fra : børge askholm

Dato : 19-02-05 13:24

Joan Jensen skrev:
> kender nogen af jer til Hvidevold, Vennebjerg??

I P&T adressebogen 1921 står der kun om Hvidevold at dem ligger i
Sønderslev, Vennebjerg S.

Det kan hænde du skal have fat i folketællingerne, hvor der står nogen
om gådens beboere, bl.a. hvor de er født.

Børge

Fra : Baertel

Dato : 19-02-05 14:56

Jeg har kigget lidt i folketællingerne og søgt lidt på nettet.
Jeg tror ikke at Hvidevold er en beboelse, snarere en lokation.
I folketællingerne bliver brugt betegnelser som: 'Hvidevold Steder', 'på
Hjørring grund uden for byen' og 'Uden for byen på sammes grund'.

I 'Befolkningen i Hjørring 1825'
http://www.vhm.dk/ft25/ft25befihlnaerhaa.PDF
ses bl.a. 'Hvidegaard, Hvidevold udenfor Byen paa samme grund.

M.v.h.
baertel

Fra : Ole Grau

Dato : 19-02-05 16:33

"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I 'Befolkningen i Hjørring 1825'
> http://www.vhm.dk/ft25/ft25befihlnaerhaa.PDF
> ses bl.a. 'Hvidegaard, Hvidevold udenfor Byen paa samme grund.

Det er Hvidevold i Sct. Catharinæ sogn,(nu i østkan af Hjørring by)
og ikke i Vennebjerg sogn

Ole Grau
9800 Hjørring
E-mail adresse i dette indlæg er ikke
gyldig.
ole . grau snabel stofanet dk

Fra : Jan Andersen

Dato : 19-02-05 16:42

Hvsi folketællingen forneden nævner Hvidevold, er det Hvidevold i Hjørring
Sogn (Sct. Catharinæ). Det er en lokation øst for Hjørring, på det der i
gamle dage blev kaldt Hjørring Hede. Men, Hjørring ligger godtnok i
Vennebjerg Herred, så det kan jo være at der er en sammenhæng alligevel.
Hele egnen omkring Sønderlev, hvor et tidligere indlæg placerer gården
Hvidevold, kaldes også for Skallerup (efter en nu forsvunden by fra
sandflugtstiden i 15-1600 tallet). Måske kan søgning på dette stednavn
hjælpe Joan Jensen videre.
MVH
Jan Andersen