Nyopstartet akvarie uden filter?
Fra : Kristian

Dato : 18-02-05 17:57

Hej

Vil bare lige høre om det virkelig er alfa-omega med en filterpumpe fremfor
en alm. gammeldags luftpumpe som jeg har til mit 63 liters akvarie!
Det hævdede akvarieforhandleren nemlig, pga. noget med bakteriekulturen i
filteret osv, men vil nødigt ofre penge på en dyr filterpumpe da jeg
påtænker at købe større akvarium indenfor nogle måneder. Filterpumpen kan
sandsynligvis ikke bruges til et 200 liters akvarium eller lignende
størrelse. hvad mener i?

Samtidig mente han at jeg skulle fylde aquasafe og lignende i nogle dage
inden.

Jeg fyldte vand og planter i mandag aften! Er det for tidligt at sætte fisk
i nu på mandag?

På forhånd tak for svar

Fra : Hobi

Dato : 18-02-05 18:29

"Kristian" <kristianSLETdalby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden.
>
> Jeg fyldte vand og planter i mandag aften! Er det for tidligt at sætte

Det er helt klart en fordel, at have en filterpumpe, men ikke absolut
nødvendigt. Det hele afhænger af, hvilke fisk du har, og ikke mindst hvor
mange.
Hvis du kun har guldfisk ( eks. slørhaler ) kan du godt undvære filteret.
Hvis du har andre fisk, må du ikke putte ret mange i, og du skal skifte
vandet ofte. Normalt siger man, at der kan være en cm fisk pr. liter. Uden
filter kan der måske være under det halve.
Det afhænger også af, hvor mange planter du har.

Hvis du ikke tilsætter noget vandmiddel, skal du vente længere - helst 2-3
uger - før du sætter fisk i. Du kan evt. starte med en enkelt eller to, for
at få gang i bakteriekulturen.

Hvis du køber en filterpumpe, har du meget større chance for succes og de
koster ikke ret meget.

MVH
Hobi

Fra : Tommi Jensen

Dato : 19-02-05 04:33

> [...]
> påtænker at købe større akvarium indenfor nogle måneder. Filterpumpen kan
> sandsynligvis ikke bruges til et 200 liters akvarium eller lignende

Da du allerede nu nævner at du nok kommer op i ~200L inden for en
overskuelig tidsramme var det jo eventuelt en mulighed at anskaffe sig
et justerbart filter/pumpe der -kan- klare ~200, og så nedjustere den
medens den befinder sig i den mindre balje. det ville samtidig give dig
muligheden for at `kickstarte' et nyere og større akvarium, da
nitrifikationsbakterier mv. allerede sidder i det filter der er påtænkt
det. (ikke dermed sagt at så er den hellige grav forvaret i forhold til
NTS), du får ihvertfald hurtigere gang i din nye, meget spændende balje
end hvis du skal starte med et helt nyt.

bare en ide.

/Tommi

Fra : Alexia

Dato : 19-02-05 12:17

> [...]
> størrelse. hvad mener i?
>
> Samtidig mente han at jeg skulle fylde aquasafe og lignende i nogle dage

Det plejer jeg nu selv at gøre... mest fordi jeg fik det med i akvarie
købet.... andre herinde plejer at sige det er spild af penge og krudt.. men
der står jo det binder tungmetaller og hjælper fiskenes slimhinder... så en
god ide er det nok.. men en nødvendighed tror jeg ikke..

> Jeg fyldte vand og planter i mandag aften! Er det for tidligt at sætte
> fisk i nu på mandag?

Normalt lader man jo også pumpen køre... normalt siger man en uge til 14
dage... så du kunne godt vente lidt , mere...

Fra : Frandsen

Dato : 22-02-05 10:05

> [...]
fremfor
> en alm. gammeldags luftpumpe som jeg har til mit 63 liters akvarie!

Nej, det er ikke alfa og omega, men det kommer an på flere ting som andre
også har svaret på, så som antallet af fisk og plantemængden. Et filter kan
tilbyde en kæmpe overflade til bakterierne, som så kan nå at "omsætte"
ammoniak og nitrit. Et typisk akvarium vil nok have en sammensætning af fisk
og planter, der gør, at man har brug for et filter.

> [...]
> størrelse. hvad mener i?

> Samtidig mente han at jeg skulle fylde aquasafe og lignende i nogle dage

Klart klart og han vil også gerne sælge det til dig. Vi er mange der aldrig
har brugt det, og vi har ikke en dødelighed, der er større end dem der
bruger det. Der er argumenter om tungmetaller og det beskytter gæller osv.
Hør lige her - tungmetaller i drikkevand?! Det ville lige være en sag for
ekstrabladet

> Jeg fyldte vand og planter i mandag aften! Er det for tidligt at sætte
fisk
> i nu på mandag?

Tja nu er det tirsdag, og hvis du ikke har gjort det, så vil jeg mene, at du
godt kan gøre det nu. Jeg plejer at plumpe fisk i lige så snart temperaturen
er ok, og luftbobler er væk, vandet er klart osv. Ingen grund til at vente,
da der ellers ikke sker noget nede i akvariet i mellemtiden. Start ikke med
alle de fisk du har tænkt dig, at der skal være der. Begynd med nogle få
fisk til at opbygge en bakterikultur, og så tilsæt nogle flere efterhånden.
Et sæt til at måle vandværdier med vil være godt. Efter et stykke tid vil du
komme til at opleve en høj koncentration af ammoniak, efterfølgende vil
bakterierne blive så mange, at de kan omsætte ammoniakken til nitrit, som du
så vil få en høj koncentration af, som en anden slags bakterier så vil
omsætte til nitrat, som der stille og roligt vil blive mere af, som du så
kan fjerne med vandskift.

Fra : Hobi

Dato : 22-02-05 14:11

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
[CUT]

> [...]
> Hør lige her - tungmetaller i drikkevand?! Det ville lige være en sag for

Der er ikke særligt mange tungmetaller i drikkevand - enig. Der skal dog
heller ikke nær så meget til, for at det er skadeligt for fisk, som for
mennesker. Det er ikke sikkert det er et problem, og jeg mener heller ikke
det er derfor, man skulle bruge Aquasafe i. Det skulle nærmere være pga.
klor eller lignende.

Min erfaring er, at der kommer hurtigere gang i vandet med aquasafe.

> [...]
> så vil få en høj koncentration af, som en anden slags bakterier så vil
> omsætte til nitrat, som der stille og roligt vil blive mere af, som du så

Jeg vil påstå, at du har været heldig, hvis du aldrig har haft problemer med
at sætte fisk i 1 uge gammelt vand.
Hvis du får en høj koncentration af nitrit dør fiskene, da dette er giftigt
for dem.
Mit forslag er - hvis du ikke tilsætter noget - at lade vandet stå i minimum
2 uger gerne 3, før du sætter fisk i.
Kom en lille smule fiskefoder i et par gange undervejs, og mål så vandets
værdier ( NO2, NO3, PH, KH ), før du sætter dine fisk i.

Det er fornuftigt, at sætte nogle få fisk i til at begynde med, og så
langsomt sætte flere i.

Det drejer sig om, at få startet rigtigt, da man hurtigt mister lysten hvis
fiskene dør. ( Det er i øvrigt også dyreplageri )

Nitrat forbruges desuden af planter, så hvis du har mange af disse, kan du
undgå, at skifte for meget vand.

Mvh
Hobi

Fra : Frandsen

Dato : 23-02-05 10:42

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der er ikke særligt mange tungmetaller i drikkevand - enig. Der skal dog
> heller ikke nær så meget til, for at det er skadeligt for fisk, som for
> mennesker.

Det er jeg faktisk ikke så sikker på. Fiskene i Østersøen er nærmest stoppet
med kviksølv (og dioxin), og bliver store og fede, så vi kan spise dem. Det
kan godt være, at det går ud over deres reproduktion, men det er jo ikke
ligefrem fordi de ligger med bugen i vejret allesammen.

> Det er ikke sikkert det er et problem, og jeg mener heller ikke
> det er derfor, man skulle bruge Aquasafe i. Det skulle nærmere være pga.
> klor eller lignende.

Vi har ikke ret meget klor i vores drikkevand, og klor er flygtigt og
fordamper fra vandet. Nogle steder tilsætter vandværkerne slet ikke klor,
men man skal nok spørge sit lokale vandværk. Tilsætter du aquasafe til
vandet hver gang du foretager vandskift?

> Min erfaring er, at der kommer hurtigere gang i vandet med aquasafe.

Tja, det kan jeg jo ikke bestride

> Jeg vil påstå, at du har været heldig, hvis du aldrig har haft problemer
med
> at sætte fisk i 1 uge gammelt vand.

En uge? Fiskene er kommet i en dag til halvanden efter at akvariet er
opstillet.

> Hvis du får en høj koncentration af nitrit dør fiskene, da dette er
giftigt
> for dem.

Ammoniak og nitrit er der jo ikke fra starten af. Det kommer et stykke tid
efter at fiskene er kommet i, og det er ikke noget 3 uger og Aquasafe kan
ændre på.

> [...]
> Kom en lille smule fiskefoder i et par gange undervejs, og mål så vandets
> værdier ( NO2, NO3, PH, KH ), før du sætter dine fisk i.

Hvem henvender du dig til nu? (for jeg har jo ikke brug for det forslag)

> Det er fornuftigt, at sætte nogle få fisk i til at begynde med, og så
> langsomt sætte flere i.

Hvorfor det? Jeg ved godt at jeg postulerer det, men hvorfor er du enig?
Skulle vandet ikke være i orden efter 3 uger og Aquasafe?

> Nitrat forbruges desuden af planter, så hvis du har mange af disse, kan du
> undgå, at skifte for meget vand.

Ja, det er jo nærmest gødning for dem Alle mine akvarier har altid været
meget beplantet, men det er min stil og sammensætning af fisk.

Jeg vil lige pointere, at man kan vælge den ene eller andet "opstartsmetode"
som man har lyst til. Der er folk der mister fisk efter et tilsætte dem
dagen efter, og der er folk der mister fisk efter at tilsætte dem efter 3
uger. De processer der skal ske i vandet vil ske under alle omstændigheder,
og jeg mener selvfølgelig at min metode er god nok, og den anden er evt.
spild af lidt penge og 2-3 uger og så lige bortset fra, at jeg ikke
mener, at der er noget "videnskabeligt" belæg for den.

Fra : Hobi

Dato : 23-02-05 13:16

> [...]
> kan godt være, at det går ud over deres reproduktion, men det er jo ikke
> ligefrem fordi de ligger med bugen i vejret allesammen.

Hvor meget kviksølv er der lige i de fisk... Proppet er nok lidt ude af
proportioner.

Som jeg skrev..

> med
> En uge? Fiskene er kommet i en dag til halvanden efter at akvariet er
> opstillet.

Du har åbenbart ikke hørt om det man i fagsproget kalder "råt vand"

> Ammoniak og nitrit er der jo ikke fra starten af. Det kommer et stykke tid
> efter at fiskene er kommet i, og det er ikke noget 3 uger og Aquasafe kan
> ændre på.

Jo, det kan Aquasafe godt gøre noget ved, da der er tilsat biopolymerer, som
sikrer, at der hurtigt kommer gang i opbygningen af de "gode" bakterier.
Hvor meget det hjælper, ved jeg ikke, og jeg synes kun man skal putte det i,
hvis man tror på det.

> Hvorfor det? Jeg ved godt at jeg postulerer det, men hvorfor er du enig?
> Skulle vandet ikke være i orden efter 3 uger og Aquasafe?

Uanset hvad du gør, vil du ikke kunne opnå mere end en bare nogenlunde
balance i løbet af 2-3 uger. Du vil SLET ikke kunne få noget der bare ligner
balance efter 1-2 dage.

> [...]
> spild af lidt penge og 2-3 uger og så lige bortset fra, at jeg ikke
> mener, at der er noget "videnskabeligt" belæg for den.

Ja, man kan godt være uheldig at miste fisk selvom man benytter sig af de
gennemprøvede metoder, hvor man lader vandet stå i nogle uger. Man kan også
næsten være sikker på, at miste nogle, hvis man putter dem i råt vand.
Jeg synes din fremgangsmåde er forkert og jeg synes også det er forkert, at
foreslå metoderne til begyndere, da de som regel ikke har muligheden for, at
vide om det er godt eller skidt.

Jeg kan og vil ikke gøre noget ved din holdning, men jeg håber det er ren
provokation.

EOD herfra, det er vist ikke værd at spilde mere krudt på den.

Mvh
Hobi

Fra : Frandsen

Dato : 24-02-05 13:59

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget kviksølv er der lige i de fisk... Proppet er nok lidt ude af
> proportioner.

Næh, i visse tilfældet bliver man endda advaret mod at spise dem!

> Som jeg skrev..

Ja, du gentager dig selv.

> Du har åbenbart ikke hørt om det man i fagsproget kalder "råt vand"

Og hvad har fagsproget så at sige om det?

> [...]
> Hvor meget det hjælper, ved jeg ikke, og jeg synes kun man skal putte det

Det der Aquasafe lyder snart som et vidundermiddel Jeg har ingen idé om,
hvad biopolymerer er for noget, men jeg ved, og nu må du sige til, hvis du
er uenig, at de bakterier man skal bruge er nitrobacter (omdanner ammoniak
til nitrit) og nitrosomona (omdanner nitrit til nitrat). Disse bakterier
lever af ammoniak og nitrit, og hvis der er ammoniak og nitrit tilstede, så
bliver der flere og flere bakterier, så med mindre biopolymerer er et andet
ord for ammoniak, så er det i hvert fald ikke disse bakterier der kommer en
hurtig opbygning igang af.

> Uanset hvad du gør, vil du ikke kunne opnå mere end en bare nogenlunde
> balance i løbet af 2-3 uger. Du vil SLET ikke kunne få noget der bare
ligner
> balance efter 1-2 dage.

Jeg har aldrig påstået, at der var balance i vandet, når jeg kom mine fisk.
Jeg påstår faktisk, at man ikke kan lave balance, uden at det er fiskene,
der laver denne balance. Derfor mener jeg også, at man skal tilsætte fisk
efterhånden, da der ikke er bakterier nok fra starten af, som kan følge med
ophobningen af ammoniak. Alt efter hvor stort et akvarie man har, så kan der
gå måneder inden vandet er i balance.

> [...]
at
> foreslå metoderne til begyndere, da de som regel ikke har muligheden for,

Kan du så forklare mig, hvad der rent biologisk sker i vandet og hvorfor det
sker, ved disse "gennemprøvede metoder" ved at lade vandet stå i 2-3 uger?

Kan du forklare mig, hvorfor dyrehandlerne ikke bruger aquasafe i 100
akvarier ej heller venter i 3 uger med at åbne en forretning, fordi deres
akvarier lige skal være i balance? Kan du forklare mig, hvorfor man aldrig
ser et akvarie hos disse forhandlere stå tomt i 3 uger inden de kommer nye
fisk i?

> Jeg kan og vil ikke gøre noget ved din holdning, men jeg håber det er ren
> provokation.

Det er skam ikke en provokation. Jeg opponerer mod folks påstande om, at man
skal lade vandet stå i 2-3 uger, for at skabe en balance.

Fra : Alexia

Dato : 22-02-05 16:36

> [...]
> så vil få en høj koncentration af, som en anden slags bakterier så vil
> omsætte til nitrat, som der stille og roligt vil blive mere af, som du så

Min erfaring med at putte fisken i når temperaturen er rigtig er IKKE god...

jeg fik samme anbefaling om jeg sagtens kunne gøre det når temperaturen var
peassende, så det gjorde jeg... samme aften havde 3 af mine fisk hvide
pletter... og nu næsten en måned efter er mine fisk stadig syge... selvom
jeg har behandlet den med fauna mor og costapur, intet virker.. ingen kan
stille diagnosen... har tjekket nitrit.. der ser ikke ud til at være noget i
vejen med vandet... men fordi jeg puttede mine fisk over for tidligt blev de
syge...

min erfaring: VENT, heller lidt for længe end lidt for kort...

Fra : Frandsen

Dato : 23-02-05 10:14

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> syge...
>
> min erfaring: VENT, heller lidt for længe end lidt for kort...

Det vil jeg tro er et tilfælde. Du påstår med andre ord, at der var sygdom i
vandet fordi det var frisk vand? Dine fisk fik en sygdom. Hvorledes har
manglende ammoniak, nitrit og nitrat været årsag til det?

Fra : Alexia

Dato : 23-02-05 12:15

HAR målt om det var fejlen, det var det ikke... og jeg anbefaler ham det på
min egen erfaring... og det er også det dyrehandleren vil anbefale dig...

Fra : claus nielsen

Dato : 23-02-05 13:10

Hvor er det rart at høre at der er andre der gør som jeg tak for det
Frandsen, jeg har inden for det sidste halve år startet fire akvarier op
hvor fisk og vand på det nærmeste er kommet i samtidigt og jeg har ingen
dødsfald haft, jeg har flyttet med mit akvarie flere gange og heller ikke
oplevet dødsfald på den konto.....
Efter min mening er det ikke vandet der er problemet, men derimod det der er
i vandet, de skadelige stoffer kommer nu engang fra fiskene (oftest)...
Jeg tror at det der med at et akvarie skal stå 4 uger inden man putter fisk
i er en gammel sejlivet myte....
Jeg ved dog at visse steder i landet oplever folk problemer med klor når de
skifter vand og det kan så afhjælpes af aquasafe..
Jeg vil anbefale ved et nystartet akvarie at man skifter en 20-25% vand
efter 4 dage og fortsætter med det de første 2 uger, sådan har jeg
ihvertfald undgået at nitritten har ophobet sig til skadelige mængder....
Claus