kokosnød? + rensning af kokosnød
Fra : Alexia

Dato : 18-02-05 17:33

Hejsa!

Efter at have fået guppyer i akvariet regner jeg med at få et par børn med..
men det ser ud til at mine store slørhaler æder dem... havde nemlig en sådan
mellemstor guppy, som forsvandt helt efter en nat...

derfor har jeg nu købt mig en kokosnød og boret huller i den... tror i det
vil hjælpe overhovedet... har ikke tænkt mig at købe en yngleboks, for har
ikke plads til dem alle..

men ville egentlig gerne høre om i har nogen gode ideer...

og hvordan jeg nu skal rense den dersens kokosnød, så den kan komme i
akvariet..

mvh. Alexia

Fra : Hobi

Dato : 18-02-05 18:31

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men ville egentlig gerne høre om i har nogen gode ideer...
>
> og hvordan jeg nu skal rense den dersens kokosnød, så den kan komme i

Jeg kan ikke svare på, om det er dine slørhaler, som spiser guppyerne, men
du skal skrabe kokosnødden helt fri for kokosmel ( det hvide ), og skrabe
alle fibrene af. Du kan evt. koge skallen før du putter den ned.

MVH
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 18-02-05 18:43

det har jeg gjort.. :) har faktisk givet den en tur med grydesvampen.. hvor
længe skal den koges?

Fra : Hobi

Dato : 18-02-05 20:07

Det er ikke særligt afgørende.
Hvis den koger et par minuter, er alle bakterier og evt. andet levende væk.
Hvis det var en trærod, kan man koge den noget længere for, at fjerne luft
og farvestoffer. Jeg ved ikke om det samme gælder for kokosnødder.

MVH
Hobi

Fra : Tommi Jensen

Dato : 19-02-05 04:41

Hobi wrote:
> [...]
> Hvis det var en trærod, kan man koge den noget længere for, at fjerne luft
> og farvestoffer. Jeg ved ikke om det samme gælder for kokosnødder.
Der er ihvertfald farvestoffer i kokosnødder. jeg kogte den sidste jeg
smed i en 5-6 gange, i 5-10 minutter hver, så var der ikke længere en
masse farve i kasserollen.

Efter kogning fandt jeg det nemmere at skrabe det sidste af yderdelen
ren med en (ret) skarp kniv tager det ikke mere end 5 minutter ekstra,
og så slipper du for extra bioload fra forrådnende kokos-dele
(ihvertfald fra det du får af).

se ovenstående.

hth

/Tommi

Fra : claus nielsen

Dato : 18-02-05 12:44

> [...]
> du skal skrabe kokosnødden helt fri for kokosmel ( det hvide ), og skrabe
> alle fibrene af. Du kan evt. koge skallen før du putter den ned.

Jeg er noget uenig med om man skal fjerne fibrene, mine maller rasper løs på
kokusnødderne, det er et rigtigt godt kosttilskud til L-maller og så ser det
mere naturligt ud...
MVH
Claus

Fra : Bainz !

Dato : 19-02-05 13:50

L maller hvad er det for nogen.......?

Fra : claus nielsen

Dato : 18-02-05 18:53

>L maller hvad er det for nogen.......?

L er en forkortelse af et slægtsnavn jeg ikke kan huske hvordan staves..
de har opgivet at give dem navne så nu hedder de L-et eller andet nummer.
så vidt jeg ved kommer de fleste (måske allesammen) fra sydamerika
ancistrus er en Lmalle
MVH
Claus

Fra : claus nielsen

Dato : 18-02-05 20:14

> [...]
> de har opgivet at give dem navne så nu hedder de L-et eller andet nummer.
> så vidt jeg ved kommer de fleste (måske allesammen) fra sydamerika
L står for Locariidae

Fra : J.B.

Dato : 19-02-05 15:06

> [...]

> kokusnødderne, det er et rigtigt godt kosttilskud til L-maller og så ser

Enig.. og jo mere "ru" overfladen er, jo mere snask sætter sig fast og så
bliver den endnu mere naturlig..

M.v.h.
J.B.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-02-05 18:46

Alexia wrote:
> [...]
> børn med.. men det ser ud til at mine store slørhaler æder dem...
> havde nemlig en sådan mellemstor guppy, som forsvandt helt efter en

Jeps - alle fisk æder, hvad de kan gabe over - så mål munden - så kan du se,
hvor store fisk, de kan æde..

Så slørhaler kan tage ret store guppy-ung-fisk - så hvis du vil have
guppy-unger, så skal de ikke gå sammen med slørhaler eller andre store fisk.

Guppyer æder i øvrigt også deres egne unger - alt levende småkravl er mad -
og så er det ligegyldig, hvor det kommer fra, men med masser af planter, som
de kan gemme sig mellem, så er der som regel nogle stykker, der overlever
fra hvert kuld - men nok ikke, hvis der også er slørhaler.

> derfor har jeg nu købt mig en kokosnød og boret huller i den... tror
> i det vil hjælpe overhovedet... har ikke tænkt mig at købe en
> yngleboks, for har ikke plads til dem alle..

Hvorfor skulle ungerne kunne finde ud af, at holde sig skjult i kokosnøden ?

De skal jo frem for at spise - og fisk spiser hele tiden - og så kommer de
store fisk og siger haps.

> men ville egentlig gerne høre om i har nogen gode ideer...

Som nævnt kan masser af fintløvede planter give masser af gemmesteder med
chance for at nogle overlever - den anden mulighed er at fiske ungerne op og
sætte over i et andet akvarie til de er store nok til at klare sig selv uden
at blive ædt - men tag IKKE forældrene med over - de er ligeså slemme til at
spise ungerne, som de øvrige fisk.

> og hvordan jeg nu skal rense den dersens kokosnød, så den kan komme i
> akvariet..

Aner det ikke....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Alexia

Dato : 19-02-05 19:17

okay, men jeg har mig jo et 15 ltr.s akvarie... det kunne jeg starte op..
men kan ungerne godt klare den uden pumpe?