Yngelpleje
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 18-02-05 15:40

Jeg sad i toget påvej hjem og kiggede på en mor der puslede om hendes barn,
og kom til at tænke.

Kan man forestille sig at god yngelpleje hos fisk er resultatet af god
yngelpleje af forældrene?

jeg sammeligner lidt med det typiske eksempel med drankerfamilien der lader
børnene passe sig selv.

Og som man siger så falder æblet ikke langt fra stammen.

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-02-05 17:29

Jabbe(4k) wrote:

> Kan man forestille sig at god yngelpleje hos fisk er resultatet af god
> yngelpleje af forældrene?

Nogle vil hævde at det er sådan. Det er en af begrundelserne for at mange
anser det for forkert at 'malke' en mundrugende hun for ungerne.
Men jeg vil nu umiddelbart tro at de fleste, der beskæftiger sig med adfærd
hos fisk, vil mene at yngeladfæren er genetisk programmeret.
Min pointe er, at der næppe er nogen, der kan give dig et ordentligt svar,
men at der sikkert er mange, der kunne have en mening. Men ingen ved det, og
mig bekendt er der ikke udført nogen ordentlig forskning på området. Men det
er da interessant.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-02-05 23:01

> [...]
og
> mig bekendt er der ikke udført nogen ordentlig forskning på området. Men

Jeg er som sådan ikke uenig med Jan, men jeg ved at engang sidst i
70'erne,
hvor Petrochromis trawasae kom på markedet. Var der ikke ret mange hunner
som ville
holde æg og unger i munden. Det viste sig at de fleste af de fisk havde en
oprindelse i Holland,
hvor hunnerne blev malket for æg og unger. At der var noget om sagen,
viste sig da der kom nogle
par direkte fra søen, og de hunner havde ingen problem med at holde på æg
og unger.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-05 17:21

Carsten Gall wrote:

> [...]
> sagen, viste sig da der kom nogle
> par direkte fra søen, og de hunner havde ingen problem med at holde

Problemet er selvfølgeligt at disse erfaringer kun antyder en mulig
sammenhæng. For nu at sætte tingene lidt på højkant:

Når de kom fra holland er læren, at Trewawasahunner der har måttet lytte til
det grufulde hollandske sprog ikke kan holde på ungerne. Eller rettere - der
kan jo være så mange andre grunde til det.

vh
Jan

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 19-02-05 21:43

> Nogle vil hævde at det er sådan. Det er en af begrundelserne for at mange
> anser det for forkert at 'malke' en mundrugende hun for ungerne.

Enig

> Men jeg vil nu umiddelbart tro at de fleste, der beskæftiger sig med
> adfærd
> hos fisk, vil mene at yngeladfæren er genetisk programmeret.

Hvis det er genetisk forprogrameret vil det ikke betyde noget hvordan
ungerne bliver taget fra mor/far...
Set fra en anden vinkel så er det jo så at sige det samme med os
mennesker(vi er jo dyr(bare ikke lige så kloge som de andre))..

Lad os få nogle forskellige input....
Det er faktisk et interessant emne hvis vi vil bevare et "naturligt" akvarie
som derfor også kræver naturlig adfærd...
Og der er vel ikke nogen af os der vil være stolte af at have "burhøns"....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-05 17:16

Jabbe(4k) wrote:

> Set fra en anden vinkel så er det jo så at sige det samme med os
> mennesker(vi er jo dyr(bare ikke lige så kloge som de andre))..

Nej, det er slet ikke det samme. Formentlig har vi fået en evne til at lære,
der stærkt adskiller os fra langt de fleste dyr (nogle få højtstående dyr
undtaget). Vi kan netop ikke klare os med det, vi har fået med fra fødslen,
hvorfor vi jo også har en enorm lang ungdomstilstand, i hvilken vi lærer
det, der skal til for at overleve.

> Og der er vel ikke nogen af os der vil være stolte af at have
> "burhøns"....

Hvad dælen har det med sagen at gøre?
Jeg bliver altid nervøs for at man efter sådan et udsagn ikke er egentligt
interesseret i at erhverve sig ny viden, men kun vil have sine fordomme
bekræftet.

vh
Jan

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 23-02-05 17:22

> [...]
> interesseret i at erhverve sig ny viden, men kun vil have sine fordomme

Jeg tænkte nok der ville komme en reaktion på denne......:)
Med "burhøns" mener jeg at de bare er der for at producere og ikke bliver
holdt på den mest naturlige måde der nu er mulig i fangeskab....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk