MS Windows
briani 27239
Formatere harddisk
Fra : Mr.Bean

Dato : 17-02-05 22:23

Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man formaterer harddisken under xp.
Det er så længe siden jeg har gjort det at det er forsvundet ud i luften

Mvh
Bob

Fra : Klaus Petersen

Dato : 17-02-05 22:34

> Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man formaterer harddisken under
xp.
> Det er så længe siden jeg har gjort det at det er forsvundet ud i luften

I stifinderen / explorer højreklikker du på den partion du ønsker at
formatere og vælger format / formatér...

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-05 00:00

Klaus Petersen wrote:

> I stifinderen / explorer højreklikker du på den partion du ønsker at
> formatere og vælger format / formatér...
+++++++++++++++++++++++++
Ja det er rigtignok at man kan det, men det er en lappeløsning efter min
erfaring.
Ved en frisk geninstallation siger den:"drev X formateret med ukendt (et
eller andet som jeg ikke husker)"
Den er kun iorden når den bliver formateret fra bunden ude af Windows
tilsyneladende.

Men jeg vil gerne forny spørgsmålet!
Lad os sige at man har et c-drev med windowsXP og man nu lige vil formatere
et nyt D-drev.

Hvordan kommer man så ud af Windows og ned i "kælderen" og får
formateringsmuligheden??
Jeg grubler selv lidt over det fra tid til anden.
Skal man have fat i "Reparationskonsollen og skrive "Format D:" fra
konsollens komandolinier eller hvad gør man??

Hilsen
Jens

Fra : Edmund

Dato : 18-02-05 00:40

Lyrik wrote:

> Skal man have fat i "Reparationskonsollen og skrive "Format D:" fra
> konsollens komandolinier eller hvad gør man??

FORMAT D: /FS:FAT32
FORMAT D: /Q /FS:FAT32

FORMAT D: /FS:NTFS
FORMAT D: /Q /FS:NTFS

Men pas på, det er ikke sikkert at drevene ligger i samme række følge
som inde i Windows.

Men jeg har nu aldrig haft problemer med at formatere inde fra windows
kontrolpanel/administration/computeradministration/diskhåndtering
--
Mvh Edmund

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-05 13:10

Edmund wrote:

> [...]
>
> Men jeg har nu aldrig haft problemer med at formatere inde fra windows
> kontrolpanel/administration/computeradministration/diskhåndtering
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tusind tak Edmond!
Det er ofte sådan at man står og skal installereXP og gerne vil formatere et
andet drev dernede fra. Så er den information guld værd!

Så vil jeg gerne spørge dig hvad det indskudte /Q/ gør i komandolinien?

Hilæsen
Jens

Fra : Edmund

Dato : 18-02-05 13:29

Lyrik wrote:

> Så vil jeg gerne spørge dig hvad det indskudte /Q/ gør i
> komandolinien?

Q = quick
Hurtig formatering

--
Mvh Edmund

Fra : Klaus Petersen

Dato : 18-02-05 00:40

> Ja det er rigtignok at man kan det, men det er en lappeløsning efter min
> erfaring.

Hvorfor?

> Ved en frisk geninstallation siger den:"drev X formateret med ukendt (et
> eller andet som jeg ikke husker)"
> Den er kun iorden når den bliver formateret fra bunden ude af Windows
> tilsyneladende.

Næh... det gør min ikke.

> [...]
formatere
> et nyt D-drev.
> Hvordan kommer man så ud af Windows og ned i "kælderen" og får

Går ind i en kommandoprompt og skriver format d: - eller via. manage /
administrér på "denne computer".

> Jeg grubler selv lidt over det fra tid til anden.
> Skal man have fat i "Reparationskonsollen og skrive "Format D:" fra
> konsollens komandolinier eller hvad gør man??

Hvad er en "reperationskonsol" ?

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-05 13:14

Klaus Petersen wrote:
> Går ind i en kommandoprompt og skriver format d: - eller via. manage /
> administrér på "denne computer".
++++++++++++++++++++
Jeg har højreklikket på et D-drev og valgt "format". Det var ikke godt!
Ved geninstallation ville XP ikke kendes ved den formatering!

> Hvad er en "reperationskonsol" ?
++++++++++++++++++++++++++
En mulighed man kan vælge under installation af XP.
Den udmønter sig i en commandoprompt hvor der står noget i retning af:
C:\Windows
Jeg har set at der ligger en Format.exe i C:\Windows\system32

Hilsen
Jens

Hilsen
Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-05 15:29

Lyrik skrev:

> Jeg har højreklikket på et D-drev og valgt "format". Det var ikke
> godt! Ved geninstallation ville XP ikke kendes ved den formatering!

Øh?

> [...]
> C:\Windows
> Jeg har set at der ligger en Format.exe i C:\Windows\system32

Hvorfor lader du ikke installatios-CD'en om at formattere forud for
installation?
Den kan selv

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-05 20:48

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvorfor lader du ikke installatios-CD'en om at formattere forud for
> installation?
> Den kan selv
++++++++++++++++++++++++++
O-Key Jesper, jeg forklarer situationen:
Windows er installeret på C:.
D-drevet skal formateres af en eller anden grund:ny Harddisk, eller en masse
rod.
Jeg højreklikker og vælger formater! Jeg kan ikke formatere fra
installation, da windows allerede er installeret.
Jeg højreklikker og vælger:Formatér!

Så sker det at Windows crasher på grund af nogle TV-kortdrivere. den er helt
smadret.
Jeg sætter skiven i og vælger installer Windows XP.
Den ser drev C: og D: men siger om drev D: at den ikke er korrekt
formateret.
Surt show fordi alle de værdifulde filer ligger på den!
Havde jeg nu blot formateret korrekt fra start!

Hilsen Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-05 21:30

Lyrik skrev:

> Den ser drev C: og D: men siger om drev D: at den ikke er korrekt
> formateret.
> Surt show fordi alle de værdifulde filer ligger på den!

Du formatterede D: og det var dér der lå en masse vigtige filer?

> Havde jeg nu blot formateret korrekt fra start!

Ja, via diskmgmt.msc - jeg kan dog ikke følge din forklaring... :-/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-05 12:02

Lyrik wrote:

> Hvordan kommer man så ud af Windows og ned i "kælderen" og får
> formateringsmuligheden??

Start -> Kør -> diskmgmt.msc

> konsollens komandolinier eller hvad gør man??

Se ovenfor. Der kan du partitionere og formattere - uden genstart

Fra : Klaus

Dato : 18-02-05 00:10

"Mr.Bean" <bean@kk.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man formaterer harddisken
> under xp. Det er så længe siden jeg har gjort det at det er forsvundet
> ud i luften

Hvis du vil omformatere hele disken inklusive partision med WinXP, skal
du, svjh, nyinstallere og vente på at du kommer til det punkt hvor du
kan vælge placering.

Klaus H

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-05 00:21

Klaus wrote:

> Hvis du vil omformatere hele disken inklusive partision med WinXP,
> skal du, svjh, nyinstallere og vente på at du kommer til det punkt
> hvor du kan vælge placering.
>
> Klaus H
++++++++++++++++++++++++++
Ja men det er jo problemet, hvis man IKKE vil installere XP, fordi den er
der i forvejen, men gerne vil ind og formatere noget andet.
Hvordan får man så fat i formateringsmuligheden?

Hilsen
Jens

Fra : Torbenth

Dato : 18-02-05 00:26

> [...]
> Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man formaterer harddisken under
> xp. Det er så længe siden jeg har gjort det at det er forsvundet ud i

Hej.

kontrolpanel/administration/computeradministration/lager/diskhåndtering og
højreklik.

Mvh.
Torben