Jeg har uden held forsøgt at købe et ADSL ~
Fra : Michael J Hagelquist

Dato : 17-02-05 21:03

Jeg har uden held forsøgt at købe et ADSL abbonnement. Jeg kan ikke blive
kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er fuldt
kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Der er (telefon/ADSL)stik i væggen, og regnede med, at jeg kunne købe
bredbånd via dette stik. Men jeg får nej - både fra TDC - men OGSÅ fra de
øvrige spillere:

Der kræves åbenbart, at jeg køber et af følgende:

1) Fastnet telefon
2) Kabel-tv

Hvad i helvede har fastnet telefon og kabel tv med ADSL at gøre?

Er dette lovligt? Kan man tvinge mig til at købe produkter, jeg ikke ønsker,
for at få adgang det, jeg ønsker? Er der ikke en eller anden lovgivning, der
forhindrer at der kræves andre køb for at få adgang til det, man reelt gerne
vil købe?

En ADSL udbyder sagde direkte, at jeg var nødt tilat købe noget hos deres
konkurrent før at de kunne levere(!)

Sagen er, at jeg er glad og tilfreds med kun at have en mobiltelefon. Jeg
ønsker IKKE at betale for en fastnet telefon/abbonnement. Jeg gider ikke se
TV og ønsker slet IKKE kabel-tv.

Husk, at der ER telefonstik i væggen.

Kan dette være rigtigt? Hvordan kan de øvrige udbydere acceptere, at TDC
sidder med så ulækker en monopol magt?

Skal jeg holdes udenfor internettet fordi en gammel dansk virksomhed har
lavet en deal med konkurrenter/regering?

Med rasende hilsner

Adam

Fra : Sørensen

Dato : 18-02-05 06:42

"Michael J Hagelquist" <mh@post9.tele.dk> skrev
> [...]
> kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er fuldt
> kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Rolig nu

Har du prøvet Sonofon ?, De kan levere trådløs mange steder (mener det
hedder FWA)

vh. Sørensen

Fra : Michael Thrane

Dato : 18-02-05 11:33

"Sørensen" <no@i.dont> skrev i en meddelelse

> "Michael J Hagelquist" <mh@post9.tele.dk> skrev

> Rolig nu
>
> Har du prøvet Sonofon ?, De kan levere trådløs mange steder (mener det
> hedder FWA)

Er det ikke kun på steder hvor ADSL ikke kan leveres, jvf. deres hjemmeside.

mvh
Michael

Fra : Jens G

Dato : 18-02-05 15:28

On Thu, 17 Feb 2005 21:03:17 +0100, "Michael J Hagelquist"
<mh@post9.tele.dk> wrote:

[...]
>Der kræves åbenbart, at jeg køber et af følgende:
>
>1) Fastnet telefon
>2) Kabel-tv

I en ikke så fjern fremtid kan du måske få en WIMAX forbindelse.
Se http://www.dansketelecom.com/

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 18-02-05 19:13

"Michael J Hagelquist" <mh@post9.tele.dk>

> Der kræves åbenbart, at jeg køber et af følgende:
>
> 1) Fastnet telefon

Hvad siger Tiscali og Cybercity?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-02-05 22:57

Michael J Hagelquist wrote:
> Jeg har uden held forsøgt at købe et ADSL abbonnement. Jeg kan ikke
> blive kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er
> fuldt kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Penge er ikke alt - der også nogle tekniske begrænsninger f.x. må du ikke bo
længere væk fra centralen end 3-5 km og kablerne skal være af rimelig
kvalitet - jo længere fra centralen - jo bedre skal de være.

> Der er (telefon/ADSL)stik i væggen, og regnede med, at jeg kunne købe
> bredbånd via dette stik. Men jeg får nej - både fra TDC - men OGSÅ
> fra de øvrige spillere:

Et stik på væggen er ingen garanti for at der er forbindelse til centralen -
ADSL kræver en ledning fra dit stik til centralen - og det behøver der ikke
være fordi du har et stik, hvis det ikke er i brug.

> Der kræves åbenbart, at jeg køber et af følgende:

> 1) Fastnet telefon

Tdc, Tele2 mfl leverer kun på delt kobber, hvor du skal have en telefonlinie
(eller en bærelinie), som ADSL'en kan bruge vha et skillefilter.

Tiscali og Cybercity kan levere uden fastnet - men kun på de centraler, hvor
de har eget udstyr - og kun hvis der kan laves et ubrudt stykke "råt
kobber" - altså en ledning fra centralen til dit stik.

> 2) Kabel-tv

Kabel TV har ikke noget med ADSL at gøre - men der kan diu så få Webspeed i
stedet, der kan næsten det samme.

> Hvad i helvede har fastnet telefon og kabel tv med ADSL at gøre?

ADSL skal bruge en telefonlinie (med eller uden telefon) for at virke.

> [...]
> ønsker, for at få adgang det, jeg ønsker? Er der ikke en eller anden
> lovgivning, der forhindrer at der kræves andre køb for at få adgang

Ja - hvis du vil have deres produkt, så må opfylde de betingelser, som de
stiller.

> Husk, at der ER telefonstik i væggen.

Komplet underordnet - det er ingen garanti for at der er forbindelse til
centralen - den bliver stykket sammen af mange dele fra fordelerskab til
fordelerskab - og de strækninger, der har været brugt til det stik tidligere
er sikkert for længst brugt til andre forbindelser.

> Kan dette være rigtigt? Hvordan kan de øvrige udbydere acceptere, at
> TDC sidder med så ulækker en monopol magt?

Det har de heller ikke - ethvert selskab kan installere deres udstyr på
centralerne - men de vil ikke gøre det i alle tilfælde - et spørgsmål om det
kan betale sig eller ej - det kan Tdc ikke - de har forsyningspligt - og
skal gøre det lige meget om det kan betale sig eller ej.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 23-02-05 01:49

Jeg kan udemærket forstå din irritation - jeg er selv temmelig træt af min
telefon- og internetregning hos TDC og undersøger muligheden for noget
trådløst (FWA eller WIMAX). Udover http://www.dansketelecom.com og
www.sonofon.dk som er nævnt ovenfor så kan www.arrownet.dk måske give et
tilbud på en trådløs løsning. Ellers er det muligt at dit el-selskab kan
levere Internet via el-nettet uafhængigt af telefonstik, TVstik etc.

Hvis du bor vest for Odense, så kan du godt overtale undertegnede til, at vi
fosøger, at oprette et trådløst netværk, der etablerer sig om alternativ til
existerende udbydere.

Håber du får held med at finde en løsning.

mvh.
Klaus Eriksen