MS Windows
briani 27239
NTLDR Mangler
Fra : bunallo

Dato : 17-02-05 19:27

En af mine venner får følgende fejlbesked: NTLDR mangler, når han starter
sin computer op (WinXP er installeret på computeren).

Han har ikke udskiftet noget hardware i computeren.

Jeg har fået afvide at man kun kan løse dette problem ved at geninstallere
winXP, men kan det virkelig passe? Før han evt. geninstallere er det så
muligt at få adgang til nogen af de filer der ligger på hans HDD?

En anden ting. Han kan godt boote op på en Recovery boot CD (som han så
desværre ikke kan bruge) men han kan ikke boot op på hans WinXP cd-Rom! Den
går istedet direkte videre til fejlbeskenden.

Håber nogen kan hjælpe!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-02-05 19:46

On Thu, 17 Feb 2005 19:27:22 +0100, "bunallo" <nmnm@alala.com> wrote:

>En af mine venner får følgende fejlbesked: NTLDR mangler, når han starter
>sin computer op (WinXP er installeret på computeren).
Sidder der en diskette i diskettedrevet ?
/Hans

Fra : jda^fx

Dato : 17-02-05 20:11

> [...]

>desværre ikke kan bruge) men han kan ikke boot op på hans WinXP cd-Rom! Den
>går istedet direkte videre til fejlbeskenden.

Vent lidt med at gå i panik. Du kan hente et boot image til en floppy
her: http://www.techspot.com/vb/topic19784.html Det skulle så være
muligt at sætte XP cd'en i og kopiere ntldr over på harddisken. Ellers
kan du måske starte recovery consollen, start som om du vil installere
og tryk 'R' for at reperere når du får muligheden. Derefter kan du så
kopiere filen over. En anden mulighed er den der er beskrevet her:
http://www.buildorbuy.org/win2000ntldr.html hvis den passer bedre til
din situation. Når du så (forhåbentlig) har fået hul igennem, så er
det tid at køre en system file checker Start -> Kør -> skriv 'sfc
/scannow' helst mens der sidder en XP cd i drevet der svarer til den
SP som maskinen har. En rigtig god guide til hvordan man laver sådan
en kan man finde her: http://unattended.msfn.org/

--
jda^fx

Fra : jda^fx

Dato : 17-02-05 20:14

> [...]

>desværre ikke kan bruge) men han kan ikke boot op på hans WinXP cd-Rom! Den
>går istedet direkte videre til fejlbeskenden.

btw jeg glemte den nemme: harddisken ud, over i en anden maskine, på
med ntldr fra en XP cd (fra samme SP version) tilbage med harddisken,
kør system file checker

--
jda^fx

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 21:17

"bunallo" <nmnm@alala.com> skrev i en meddelelse
> En af mine venner får følgende fejlbesked: NTLDR mangler, når han starter
> sin computer op (WinXP er installeret på computeren).

Denne har jeg selv lige brugt for et par dage siden:

Insert and boot from your WindowsXP CD.
At the first R=Repair option, press the R key
Press the number that corresponds to the correct location for the
installation of Windows you want to repair.
Typically this will be #1
Enter in the administrator password when requested
Enter in the following commands (X: is replaced by the actual drive letter
that is assigned to the CD ROM drive.
COPY X:\i386\NTLDR C\:
COPY X:\i386\NTDETECT.COM C:\
Take out the CD ROM and type exit