Hvad er "Cerium Oxide" ?
Fra : mew2k5

Dato : 17-02-05 18:17

I forbindelse med at fjerne ridser i glas er jeg stødt på "Cerium Oxide".

Men hvad er det reelt?

Jeg har set det kan købes i udlandet, men ved ikke rigtigt hvad det hedder
på dansk.
Nogen har der har et dansk navn, eller ved hvor det kan købes?

På forhånd tak.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 17-02-05 18:39

mew2k5 wrote:
> [...]
> på dansk.
> Nogen har der har et dansk navn, eller ved hvor det kan købes?

Nu ved jeg ikke specielt meget om det, men cerium er et grundstof, og
det er ilt, som bekendt, også. Det er simpelthen en forbindelse mellem
cerium og ilt: CeO2. Jeg vil gætte på at det systematiske (fordanskede)
navn er ceriumoxid evt. ceroxid, men ellers har jeg ikke noget bud.

Michael Kristensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-02-05 18:46

Scripsit "mew2k5" <say.what@hmm.bla>

> I forbindelse med at fjerne ridser i glas er jeg stødt på "Cerium Oxide".
> Men hvad er det reelt?

En af mindst to kemiske forbindelser mellem grundstofferne cerium og
ilt, med formlerne CeO2 og Ce2O3.

> Nogen har der har et dansk navn,

Ceriumoxid.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : LR

Dato : 17-02-05 19:40

> [...]
> på dansk.
> Nogen har der har et dansk navn, eller ved hvor det kan købes?

Ceriumoxid, det er et slibemiddel og bruges fx på det mørkegrå fine
sandpapir, korn 400 - 1200.

Finere kornstørrelser bruges som polerpulver og er det bedste og langt
hurtigste til at polere glas med (i forhold til fx aluminiumoxid og lign som
er totalt uegnet til glas, efter min mening - det tager evigheder).

Hvis du skal fjerne ridser, så slib i to eller tre trin: først med et ark
sandpapir, korn 1200 (bauhaus, mv for 5 kr) og dernæst en eller to
forskellige kornstørrelser af polerpulver.

Jeg købte en pose for et år siden hos Anku www.anku.dk - det ser dog ud til
at deres hjemmeside er nede, men adressen kan stadig findes på
http://www.anku.dk/alle_parallelstillede_sider_1-39/27_tromlepolerede_sten.htm

Mvh,

Lasse