Logging af output fra bash-script?
Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-02-05 17:37

I forbindelse med opsætning af bittornado (http://bittornado.com/) er jeg
stødt ind i et lille problem:

I forbindelse med opstarten bliver computeren bedt om at eksekvere følgende
kommando:

su mit_brugernavn -c /home/mit_brugernavn/bin/btlaunchmany_start

Hvor btlaunchmany_start-filen har følgende udseende:

#! /bin/bash
#

/bin/nohup /bin/nice -n 10 /usr/bin/btlaunchmany.py /mnt/shared/torrent/ \
--minport 10001 --max_uploads 4 --max_upload_rate 48 \
--display_interval 20 >>/mnt/shared/torrent/torrent.log 2>&1 &

Det hele forløber egentligt perfekt og hvis jeg placerer en .torrent-fil
i /mnt/shared/torrent/-directory'et bliver opgaven udført, men... Jeg kan
ikke løbende læse logfilen. Hvis processen dræbes er logfilen korrekt
skrevet til den specificerede fil, men imens scriptet kører, kan jeg ikke
læse det nyeste indhold af logfilen.

Fra : Esben Collstrup

Dato : 17-02-05 18:23

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote in

> [...]
> dræbes er logfilen korrekt skrevet til den specificerede fil, men
> imens scriptet kører, kan jeg ikke læse det nyeste indhold af

Jeg havde samme problem med den oprindelig BitTorrent klient, og jeg
løste problemet ved at angive "python -u btlaunchmany.py ..."
Tilsyneladende er problemet at python buffer stdout, -u angiver
unbuffered stdout.

--
Esben
---

http://www.geocities.com/ecollstrup

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-02-05 20:55

Esben Collstrup wrote:

> [...]
> løste problemet ved at angive "python -u btlaunchmany.py ..."
> Tilsyneladende er problemet at python buffer stdout, -u angiver

Mange tak... Nu er problemet løst og mit btlaunchmany_start-script ser i
stedet således ud:

-----
#! /bin/bash
#

/bin/nohup /bin/nice -n 10 /usr/bin/python -u /usr/bin/btlaunchmany.py \
/mnt/shared/torrent/ --minport 10001 --max_uploads 4 --max_upload_rate 48 \
--display_interval 20 >> /mnt/shared/torrent/torrent.log 2>&1 &
-----

Det er ikke kønt, men det fungerer...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-02-05 19:06

Jeg ved ikke om det er relevant i den her
forbindelse, men jeg har i hvert fald tit haft
glæde af at bruge script kommandoen til at logge
in shell session.

Når du kører kommandoen script startes en ny
shell, og alt dens output sendes til en fil.
Når du ikke vil logge mere afslutter du bare
shellen (ctrl-D eller exit).

I de fleste tilfælde synes jeg det er mest
praktisk at bruge en -f option til script, så
den flusher stdout ved hver skrivning. Ellers
vil du igen løbe ind i problemet med at du ikke
ser opdateringerne med det samme.

En script kommando kunne f.eks. se sådan her ud:
script -f nogetoutput.txt

Og hvis man har brug for at køre nogle shell
ting i baggrunden er screen også ofte praktisk.
Og de kan selvfølgelig bruges sammen, start en
screen og kør så script kommandoen.

--
Kasper Dupont

Fra : Kim Hansen

Dato : 17-02-05 19:11

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Og hvis man har brug for at køre nogle shell
> ting i baggrunden er screen også ofte praktisk.
> Og de kan selvfølgelig bruges sammen, start en
> screen og kør så script kommandoen.

Screen kan selv logge (C-a H), saa det er ikke noedvendigt at bruge
begge kommandoer sammen.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-02-05 21:58

Kim Hansen wrote:

> Screen kan selv logge (C-a H), saa det er ikke noedvendigt at bruge
> begge kommandoer sammen.

Man lærer noget nyt hele tiden

Det der med at den som default venter ti sekunder før den
skriver til filen synes jeg er lidt underligt. Men det
ser da heldigvis ud til at være nemt at ændre.

Hvorfor logger den egentlig kun xit når jeg trykker c-d
for at terminere en shell? Shellen udskriver da exit.

--
Kasper Dupont