Hjælp - bylder?
Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 17-02-05 17:31

Hej NG

Jeg har et par dejlige katte og har før søgt råd herinde så det gør jeg lige
igen.

For flere mdr siden fik min hankat en "byldlignende" genstand på højre side,
og da vi kom til dyrlægen trykkede hun bare på den og noget betændelses
lignende sekret kom ud. Han blev barberet på stedet, fik en pensilin sprøjte
og det hele helede meget hurtigt og intet er at se.

Efter et par uger fik hunkatten samme "byld" og på samme side. Jeg ventede
lidt tid med at tage afsted for at se om det helede men hun fik bare små sår
hele tiden og slikkede meget i det.
Igen til dyrlægen for hvis det nu var det samme.
Hun blev baberet og dyrlægen rensede det med klorhexidin og hun blev sendt
hjem.
Det skal lige siges at grunden til der ikke blev gjort mere er at hun har
fået de hersens lyserøde piller pga krystaller i urinen.
Men der blev ved med at komme nye steder og en "byld/bule" voksede igen et
andet sted, og denne gang kunne jeg selv trykke betændelsen ud og hun lod
mig gøre det.
Nu er de fleste sår ved at være helet helt op men sørme om hun ikke får en
bule igen.

Jeg er begyndt at tro hun er blevet super alergisk over for de skide piller
som hun har fået ekstremt meget fordi dyrlægen ikke kunne finde udaf hvorfor
de krystaller ikke vil forsvinde. Det skal siges at der er blevet sendt
urinprøver ind til Vetlab og at det var samme konklusion som dyrlægen kom
med.

Nu er det så jeg vil høre om nogen herinde har en anelse om hvad det er for
"bylder" hun for? Hvad man evt kan gøre ved dem?
Og om i vil anbefale mig til at besøge en anden dyrlæge? for efterhånden
føler jeg at jeg har lagt en masse penge hos denne dyrlæge uden at noget
hjælper.

Ydermere vil hende her ikke vaccinere min hunkat fordi hun alligvel er syg,
og har de urinvejskrystaller... hvilket jeg synes var underligt.

Håber på hjælp.
Peggy-Sue, Indy og Rally

Fra : CC

Dato : 17-02-05 18:05

"Peggy-Sue Meng" <psr.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
> [...]
syg,
> og har de urinvejskrystaller... hvilket jeg synes var underligt.

Det lyder mystisk...
Men jeg ville utvivlsomt få en "second opinion" fra en anden dyrlæge,
medmindre jeg havde
100 % tillid til, at den nuværende dyrlæge var helt sikker i sin sag.
Umiddelbart lyder det lidt
som om hun ikke helt ved hvordan hun skal takle situationen.
Det er i alle tilfælde ikke særlig smart, at din kat får bylder hele tiden,
da man kan risikere, at
bylden brister indvortes og så står du måske lige pludselig med en
blodforgiftning.

Vores katte har iøvrigt også haft deres af bylder gennem årene, men det har
altid "kun" været
fordi de har været oppe og slås (dejligt at vi har fået haven hegnet ind
-) ). I de tilfælde har
vores dyrlæge altid barberet katten, men blot trukket betændelsen ud, renset
såret og givet os
en pencillinkur med hjem.

Er hun iøvrigt udekat og måske i løbetid?? det kunne måske også forklarer
bylderne, hvis en hankat
har fået et godt og måske temmelig voldsomt øje til hende??

hilsen
Claus

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 17-02-05 18:17

Hejsa..

Jeps hun er udekat men er blevet neutraliseret for over 1½ år siden...

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-02-05 18:41

Hej

Jeg ville nok som Claus også er inde på, få en anden dyrlæges vurdering,
hvis du fortæller hvor du bor er der måske en der kan anbefale en i
nærheden.

Ang. at dyrlægen ikke ville vaccinere når katten er syg,
så er det ganske normalt, en syg kat har nedsat immunforsvar, hvis man så
vaccinere oven i kan man risikere at det går helt galt. Jeg vil faktisk gå
så langt som at sige en dyrlæge der vaccinerer syge dyr ville jeg ikke have
nogen større tilid til, det er simpelthen for hårdt for kattens krop at
tackle både sygdom og vaccination.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 17-02-05 19:00

Dyrlægen siger at hunkatten skal leve på special foder resten af sine dage
da den vil blive ved med at have de krystaller. Jeg har afleveret utallige
urin prøver og krystallerne bliver ved med at være der på trods af at hun
har fået de lyserøde piller ( synolux eller noget i den retning) og fået SD
foder i over et halvt år.
Dvs at min kat som er udekat aldrig bliver vaccineret mere og det synes jeg
er lidt risikabelt.