MS Windows
briani 27239
PCanywhere eller lignende
Fra : fiktivnavn

Dato : 17-02-05 17:08

hej alle- jeg ved ikke helt om dette er den rigtige gruppe

Jeg skal kunne "supportere" min kære svigermor da hun er kommet på nettet.
Altså når hun nu har lavet så meget ged i det, at hun ikke kan komme videre-
skulle jeg gerne kunne træde til.

Tanken slog mig, om det ikke var muligt at installere PC anywhere eller et
lignende produkt på hendes PC.

Hendes er en win98, min en winXP

Jeg har ADSL fra TDC og ingen fast IP adresse
Hun har Stofanet og ingen fast IP adresse.

Har I en ide til om det overhovedet kan lade sig gøre??

Mvh

Carsten

Fra : Michael

Dato : 17-02-05 17:28

"fiktivnavn" <kanikkebruges@overhovedet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har ADSL fra TDC og ingen fast IP adresse
> Hun har Stofanet og ingen fast IP adresse.
>
> Har I en ide til om det overhovedet kan lade sig gøre??

brugte engang radmin og det virkede fint
du skal kende ip på den computer der skal fjernstyres eller overvåges.
ellers er det som at sidde ved computeren selv!

http://www.famatech.com/

mvh

michael

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-02-05 17:29

Det kan sagtens lade sig gøre - du smækker en dyndns klient på hendes PC
+ et remote program efter eget valg - VNC er gratis (men en sikkerheds
risiko i sig selv). Du forbinder så bare med klienten til det pågældende
remote program - til svigermor.dyndns.com (eller hvad du nu vælger)

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Finn

Dato : 17-02-05 19:12

"fiktivnavn" <kanikkebruges@overhovedet.dk> skrev i en meddelelse
> hej alle- jeg ved ikke helt om dette er den rigtige gruppe
> Tanken slog mig, om det ikke var muligt at installere PC anywhere eller et
> lignende produkt på hendes PC.
>
> Hendes er en win98, min en winXP

Som andre har nævnt skal du kende ip adressen. Måske kan det bære et problem
at komme igennem router/adsl modem.
Men software kan du evt. brug VNC som vist stadig er frit for privat brug
http://www.realvnc.com/

Fra : Calle.

Dato : 18-02-05 22:33

Finn wrote:
> Som andre har nævnt skal du kende ip adressen. Måske kan det bære et
> problem at komme igennem router/adsl modem.
> Men software kan du evt. brug VNC som vist stadig er frit for privat
> brug http://www.realvnc.com/

det er ikke nødvendigt at kende IP hvis man bruger dyndns
--
Calle.

Fra : Anders Lund

Dato : 19-02-05 03:28

Calle. wrote:

> det er ikke nødvendigt at kende IP hvis man bruger dyndns

Men, så kommer man jo også til at kende IP adressen...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Calle.

Dato : 19-02-05 23:05

Anders Lund wrote:

> Men, så kommer man jo også til at kende IP adressen...

Nej hvorfor. den kan da variere nok så slemt, du skal ju bare bruge det du
har oprettet dig som. Din IP kan du da være ligeglad med bagefter
--
Calle.

Fra : Anders Lund

Dato : 20-02-05 09:18

Calle. wrote:

> Nej hvorfor.

Fordi man får IP adressen ud af DNS adressen. Jeg skrev at man kommer
til at kende den. Med "man" skal du tænke lidt længere end dig selv, men
også tage computeren med.

Det sidste er en smiley.

Fra : Calle.

Dato : 20-02-05 13:01

Anders Lund wrote:
> Fordi man får IP adressen ud af DNS adressen. Jeg skrev at man kommer
> til at kende den. Med "man" skal du tænke lidt længere end dig selv,
> men også tage computeren med.

Ja det er jeg godt klar over, men det er jo ikke noget han skal bekymre sig
over, det klares jo af sig selv

--
Calle.

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 17-02-05 20:24

"fiktivnavn" skrev
> [...]
>
> Hendes er en win98, min en winXP
>
> Jeg har ADSL fra TDC og ingen fast IP adresse
> Hun har Stofanet og ingen fast IP adresse.

Jeg bruger TightVnc til at styre PC'er
uden at der skal klikkes 'JA' eller noget andet på fjern-pc'en.
Jeg kan endda logge ind og boote PC'en hvis jeg ønsker.

Hvis din egen PC sidder på et lokalt LAN, skal de porte som VNC
anvender åbnes på routeren.

Da du skal modtage kalden fra dine svigerforældre, skal du huske
at have port 5500 åbnet i firewall / router

Der er nok en firewall på svigermors pc, og der skal der åbnes for
TightVnc.
(XP sp2: The Program "Launch TightVNC Server" must be allowed (= Add
Program) i Windows Firewall | Exceptions | Add Programs )
Jeg har prøvet at fjernstyre en windows 98 pc via TightVnc
hvor der var åbnet for TightVnc i firewall.
Jeg connectede ikke via PC navn, men via IP addr på den anden PC,
og det virkede, selvom det var igennem WebSpeed på 64/64 kb.

Dine svigerforældre skal installere
http://prdownloads.sourceforge.net/vnc-tight/tightvnc-1.2.9-setup.exe...
med alle default indstillinger.

Og du gør det samme.

Når svigermor skal hjælpes, så

1. Skaffer du dit offentlige IP nr
ved at holde musen over dit VNC icon
for neden til højre i Windows 'Icon bar'
tæt ved klokken (=uret).

2. Starter du din Tight VNC Viewer
og klikker på knappen 'Listening Mode'

3. Svigermor højreklikker på VNC ikonet
og vælger menupunktet 'Add New Klient'
og hun skriver dit offentlige IP-nr.

4. Nu kan du se hendes skærm,
bruge mus og tastatur på hendes PC.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : fiktivnavn

Dato : 18-02-05 10:17

Hej alle

Tak for hjælpen, jeg kaster mig straks over det.

/Carsten