Virker de der chokolade powerbars
Fra : Jacob Olsen

Dato : 17-02-05 15:29

.... hvis man skal ud og dyrke noget motion, for at få mere effekt og ikke gå
sukkerkold.
Eller kan man ligeså godt tage en banan og et stykke rugbrød ?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-02-05 16:19

"Jacob Olsen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> ... hvis man skal ud og dyrke noget motion, for at få mere effekt og ikke

> sukkerkold.

Hvilken type motion skal du dyrke og hvor meget?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jacob Olsen

Dato : 18-02-05 09:06

Ikke noget specielt... bare løbe 5 km, og lave nogle styrketræningsøvelser..

Men hvad gør powerbar ellers, opbygger den muskelmasse efter styrketræning
??, eller kan man ligeså godt bare spise en banan.

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4214b7c3$0$22676$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-05 10:03

> Ikke noget specielt... bare løbe 5 km, og lave nogle
styrketræningsøvelser..

Så behøver du blot spise normalt, sundt og varieret. Og drikke rigeligt.

De såkaldte energy-barer, power bar etc. er rasende dyre (!) og mange af dem
smager faktisk af pommern til. De er (nogle af dem) lidt sundere end
almindelige chokolade-barer. Men så er den ikke længere. Bortset fra, at
visse ganske givet føler sig lidt smartere og lidt mere sporty ved at spise
dem.

Fordelen ved dem er, at de fylder lidt i en lomme og har et stort
energiindhold. De er derfor gode at have med på lange ture, hvor du ikke har
adgang til normal, sund mad. Men selv der, er der billigere og sundere og
mere velsmagende alternativer.

Jeg forærede en af mine venner et stort udbud af dem i fødselsdagsgave
(sammen med en ny smart rygsæk med vandbeholder), fordi han er i gang med et
større træningsprogram, der omfatter meget lange traveture. Nogle af disse
powerbars smagte OK. Nogle var så hårde og sejge, at de var småfarlige for
tænderne.

Vi foretrækker en helt anden løsning, når vi skal have mad på vores lange
træningsture. Vi bager logan brød (opfundet af bjergbestigere i Alaska.) Det
smager fantastisk og du får energien fra sunde ting som nødder og tørret
frugt.

http://home.tiscali.dk/rejsequp/logan.htm
(jeg bruger den øverste opskrift!)

> Men hvad gør powerbar ellers, opbygger den muskelmasse efter styrketræning
> ??, eller kan man ligeså godt bare spise en banan.

Powerbar er bare kulhydrat, fedt og protein. Det er kalorier. Det er masser
sukker (ofte er det sukker, der er mest af i dem!). Det er masser af fedt.
Og tilsætningsstoffer - smagsstoffer og konserveringsmidler.

Vil du have muskelopbyggende stoffer skal du i gang med andre produkter, som
jeg intet kender til.

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 18-02-05 11:45

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:4215b360$0$633$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Vil du have muskelopbyggende stoffer skal du i gang med andre
> produkter, som jeg intet kender til.

Diabolske hæmorider?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Jacob Olsen

Dato : 18-02-05 12:49

Der er en som jeg faktisk syntes smager ganske udemærket.
Det er Nutramino Crispy protein bar

Problemet er at jeg styrke træner, men får ikke nok i min daglige føde til
at dække de ting kroppen har behov for..

Der er:
Energi, 210 kcal
Protein: 20 gr
Kulhydrat: 16g
fedt, 6 g
fiber, 1.5 g
natrium, 0.2

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-05 14:05

"Jacob Olsen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en som jeg faktisk syntes smager ganske udemærket.
> Det er Nutramino Crispy protein bar

En Mars Bar og en Bounty Bar smager også godt. Og det kan være grund nok til
at spise dem - i ny og næ. Men man skal ikke bilde sig ind, at det er sundt
eller nødvendigt at spise den slags. Ikke engang nyttigt. Energibar og
powerbar er slik i smart indpakning, der sælges til godtroende tosser
(sorry!) der hopper på, at det er specielt godt når man dyrker sport.

Synes du at Nutramino Crispy protein bar smager den godt, så spis den! Men
betragt det som slik på linje med en Mars-bar. Men for pokker den er dyr!
*G*

Handler det om at fodre din krop med sund mad - om at få protein, fedt,
kulhydrat, vitaminer, mineraler og fibre - så kan du vælge bedre, sundere og
billigere løsninger. Men ikke så smarte... *S*

> Problemet er at jeg styrke træner, men får ikke nok i min daglige føde til
> at dække de ting kroppen har behov for..

Hvordan ved du, at du ikke får nok? 5 km løb og lidt styrketræning er ikke
voldsomt krævende!

> Der er:
> Energi, 210 kcal
> Protein: 20 gr
> Kulhydrat: 16g
> fedt, 6 g
> fiber, 1.5 g
> natrium, 0.2

Det meste af det kulhydrat du får i din nutramino-bar er sandsynligvis
sukker, der ikke indeholder nogen næringsstoffer. Det er en kedelig måde at
få energi på.

Hvis du spiser 75 gram rugbrød (store Claus) med 75 gram hamburgerryg, får
du

209 kcal
19 gram protein
27 gram kulhydrat
2.6 gram fedt
7 gram kostfibre

Smæk et par skiver agurk eller tomat på. Det bliver både sundere og
billigere. Og jeg vil tro, at det koster det halve af din Nutramino Crispy
protein bar.

Spis rugbrøden inden træningen. Og når du så er færdig med træningen, så
snupper du fluks en banan og et glas kakaoskummetmælk, så er du godt
kørende!
http://www.gomotion.dk/forskningsnyheder.asp?mode=detail&p_id=56&a_id=6&title=for

Mvh. Lisbeth

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 18-02-05 14:57

"Jacob Olsen" skrev

> ... hvis man skal ud og dyrke noget motion, for at få mere effekt og ikke

> sukkerkold.
> Eller kan man ligeså godt tage en banan og et stykke rugbrød ?

Hvis du skal løbe en lang tur, tror jeg du vil få mere ud af en gang
havregryn eller noget groft brød. Eller en banan, som du selv nævner. Som
regel er hovedparten af kulhydraterne i sådanne "bars" sukker, og såvidt jeg
har forstået, er det bedst med kulhydrater med "forskellig kompleksitet".
Men en sådan powerbar skal da nok virke forstået på den måde, at den er
bedre end ingenting.

Hvis det er i forbindelse med styrketræning, kan de være udmærkede (såfremt
der er en vis portion proteiner i a la den du selv har vist en
ernæringsprofil på). De er ikke bedre end at spise rigtig mad, men folk der
ved noget om styrketræning anbefaler hurtige kulhydrater og hurtige
proteiner efter en træning, og det findes i sådan en bar. Jeg foretrækker en
Snickers umiddelbart efter og et godt måltid når jeg kommer hjem, men det er
sikkert heller ikke optimalt :).

Med hensyn til at gå sukkerkold på løbeturen, så har jeg dårlige erfaringer
med at spise noget lige inden, det er som om det slår dobbelt så hårdt når
blodsukkeret falder igen. Så 2 timer inden jeg dyrker sport, indtager jeg
intet andet end vand, men spiser/drikker så noget sukkerholdigt undervejs,
når sveden er begyndt at pible. Det sidste er dog kun personlige erfaringer,
og jeg aner ikke om andre oplever det på samme måde.

/Anders