Frysetørring af lig i Sverige
Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-05 12:15

Hvis intet taler for retsmedicinske behov for analyser, så er der megen
fornuft i at nedsænke legemet i flydende kvælstof og derefter pulverisere
isblokken med en hammer og lade den tørre - hvilklet sker lynhurtigt når
efter frysning ikke længere slim fastholder vandmolekylerne.
Pulveret fylder så 1½ liter, ligesom en urne med aske
Sker det i stor stil, er det lidt billigere end krematorier - men jeg syns
det er mindre fremmedgørende at give folk lov at grave en meter ned i égen
have.
Om fremmedgørelse er den bogaktuelle Hegel væsentlig, herom en særskilt
trådstart.

DØDE SVENSKERE SKAL FRYSETØRRES AF HENSYN TIL MILJØET
For at skåne miljøet for mængdevis af skadeligt kviksølv er
kirkegårdsforvaltningen i Jönköping i Sverige parat til at frysetørre døde
mennesker i stedet for at kremere eller begrave dem. Herhjemme er der endnu
ingen debat om frysetørring.
læs mere: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=541530

CITATER OM FREMMEDGØRELSE

Hele begrebet synd er afledt af frygt for noget i en selv og
er udtryk for konflikten mellem ønsker og fornuft Betrand
Russell

ii0 All sins have their origin in a sense of inferiority,
otherwise called ambition. Cesare Pavese

ii0 The great proof of madness is the disproportion of one's
designs to one's means. Napoleon I

ii0 The greatest evil which fortune can inflict on men is to
endow them with small talents and great ambition.
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)

ii0 The worst pain a man can have is to know much and be impotent
to act. Herodotus

Ii0h Happy the man, who early learns the wide chasm
that lies between his wishes and his powers!Goethe

iia A great obstacle to happiness is to anticipate too great a
happiness. Fontenelle

iia Det farligste ved berømmelsen ligger i den del, der er for
meget. Frithiof Brandt 1892-1964BABYSTEPS

iia Når Allah vil bringe myren i fordærvelse, giver han den
vinger. Arabisk Ordsprog

iia Success has always been a great liar. Nietzsche

iia The worst misfortune that can happen to an ordinary man is to
have an extraordinary father. Austin O'Malley

iia Whom the gods wish to destroy, they first call promising
Cyril Connolly.

Fra : Holst

Dato : 17-02-05 12:54

Bo Warming wrote:

> DØDE SVENSKERE SKAL FRYSETØRRES AF HENSYN TIL MILJØET

> læs mere: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=541530

På den ledsagende grafik kan man se, at den afdøde første fryses ned til
en temperatur på -18 °C, hvilket tager én uge. Dernæst nedsænkes
kisten i flydende kvælstof ved -196 °C.

Mit spørgsmål er nu:

1. Hvorfor skal der første ske en nedfrysning til -18 °C?

2. Hvorfor skal denne nedfrysning til sølle -18 °C tage en hel uge?

3. Hvorfor ikke bare stoppe det hele ned i flydende kvælstof fra starten?

Fra : G.B.

Dato : 17-02-05 14:18

Holst <newsfeb05@shelter.dk> skrev i meddelelsen news:421485f9$0$227
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> 1. Hvorfor skal der første ske en nedfrysning til -18 °C?
> 2. Hvorfor skal denne nedfrysning til sølle -18 °C tage en hel uge?

For at undgå/begrænse vævsskader?

> 3. Hvorfor ikke bare stoppe det hele ned i flydende kvælstof fra starten?

Se ovenfor.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-05 15:25

"G.B." <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> Holst <newsfeb05@shelter.dk> skrev i meddelelsen news:421485f9$0$227
> $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> For at undgå/begrænse vævsskader?

Når sædceller nedfryses - og andet der skal genoplives - så tilsættes
antifrostmidler og nedfrysningshastighed skal kontrolleres meget præcist for
at undgå dannelse af iskrystaller, der smadrer vævsstrukturer

Men når lig skal gives lille volumen og nul smittefare, vil jeg tro man
lægger det i fryserum så første del af nedfrysningen sker billigt og så fra
ca 18 til 200 frostgrader lægges straks i det dyre flydende kvælstof

Hvis pårørende ønsker begravelse næste dag, så straks i det ultrakolde

Men hvorfor ikke begrave - evt på ø der ikke har hunde, ræve, rotter - så
behøver man ikke grave dybt.

Jeg ville gerne sikre mig at mit legeme gjorde gavn fx solgtes som
svinefoder. Gangstere sænker ikke folk ned i flod med beton om benet, men
dræber og losser så af i svinesti - i USA, siges det.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 17-02-05 16:38

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Jeg ville gerne sikre mig at mit legeme gjorde gavn fx solgtes som
> svinefoder.

Det lyder som en perfekt opskrift på Creutzfeldt-Jacobs syndrom og
andre relaterede sygdomme. Det var iøvrigt nævnt, at de frysetørrede
lig kunne anvendes som gødning. Det er nok væsentligt mindre
risikobetinget, selv om planterne bruges som mad eller dyrefoder.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-05 17:03

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse news:7zis4rmc2n.fsf@app-0.diku.dk...

> [...]
> lig kunne anvendes som gødning. Det er nok væsentligt mindre
> risikobetinget, selv om planterne bruges som mad eller dyrefoder.

Findes der eksempler på at kogalskab videreføres af svin?
(Mon så ikke vi havde hørt om det forlængst)

Mvh
Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-02-05 17:37

Martin Larsen wrote:

> Findes der eksempler på at kogalskab videreføres af svin? (Mon så
> ikke vi havde hørt om det forlængst)

Jeg tror "inkubationstiden" er for lang til at der kan ske nogen
betydelig ophobning af prionerne, med en mindre smittefare til følge.
Husk at slagtesvin typisk ikke lever specielt længe, set i forhold til
malkekvæg (som vi af en eller anden grund bruger som kødkvæg når de er
udpint).

--
PeKaJe

Microsoft Windows is a very effective file server for a limited range of
files. Virus files, that is ...

Fra : Croc®

Dato : 17-02-05 17:02

On 17 Feb 2005 13:18:19 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid> wrote:

>Holst <newsfeb05@shelter.dk> skrev i meddelelsen news:421485f9$0$227
>$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

>For at undgå/begrænse vævsskader?

Vævsskader er langt større ved langsom nedfrysning. Ved -18 °C
sprænger iskrystallerne cellerne, dette vil ikke ske ved -196 °C

Regards Croc®

Fra : Bo Warming

Dato : 18-02-05 00:55

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Vævsskader er langt større ved langsom nedfrysning. Ved -18 °C

> sprænger iskrystallerne cellerne, dette vil ikke ske ved -196 °C

Du kan ikke nå flydene kvælstof lavpunktet uden at passere de minus 18!
Uanset hvilken temperatur og hvilket anti-frostmiddel (typisk:
glycerol=propantriol) der anvendes, vil der ske skader på celler, men de
fleste mænd er "good freezers" så deres sædceller stadig er
befrugtningsdygtige efter optøning.

Som vi ved fra frosne jordbær og lignende så smasker væv sammen når
iskrystaller skærer gennem cellevægge.

Men det er jo uvæsentligt når der blot ønskes omdannelse af legeme til
askeagtigt tørt pulver. Jeg tror pårørende der vælger denne løsning er
ligeglade med om opskæring i skiver.
Prisen er nok høj idag, men kan komme ned hvis alle Sveriges lig ordnes af
en maskine
Jeg syns man sku ha lov at grave ned andre steder end på kirkegaarde, når
blot der ikke er risiko for at det graves op ved en fejltagelse og chokerer
nogen.

Fra : Croc®

Dato : 18-02-05 01:42

On Fri, 18 Feb 2005 00:54:45 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>befrugtningsdygtige efter optøning.
>
>Som vi ved fra frosne jordbær og lignende så smasker væv sammen når

Du plejer ellers at prale med din kemiske viden, så du burde vide at
nedfrysningshastigheden er afgørende for krystaldannelsen.

Tomme tønder buldrer mest.

Regards Croc®

Fra : Bo Warming

Dato : 18-02-05 02:12

> Du plejer ellers at prale med din kemiske viden, så du burde vide at
> nedfrysningshastigheden er afgørende for krystaldannelsen.

Det benægter jeg ikke.
Men i Fertility and Sterility gynækologi-tidsskriftet fra 1981 kan du se
elektronmikroskopiske billeder af sædceller før og efter nedfrysning og
uanset hvilken nedfrysningshastighed der vælges vil der ske celleskader på
nogle af dem -

Også med jordbær vil der ske ændring af konsistens uanset hvor hurtigt eller
langsomt der nedfryses - men sæd- og æg-celler og meget små fostre er
overraskende modstandsdygtige imod fryseskaderne, især for mennesker og
kvæg, så levedygtighed bevares.
Om der sker mutationer, der kan give arvelig sygdom i senere generationer
kan ikke udelukkes - derfor mener jeg, at det er uansvarligt at bruge
frossen sæd når der på nogen måde kan bruges frisk sæd.
Særlig uansvarligt er at bruge en ung studerende som donor - et ubeskrevet
blad - når man kan vælge og vrage mellem masser af stabilt levende
familiefædre der har gjort gravid ofte med lutter sunde børn som resultat,
hvilket man kunne og kan i vor privatiserede
sæddonorformidlings-organisation.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 17-02-05 14:39

G.B. wrote:
> Holst <newsfeb05@shelter.dk> skrev i meddelelsen news:421485f9$0$227
> $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> For at undgå/begrænse vævsskader?

Ja, de skulle jo nødigt gå i stykker.

Lad os håbe de bliver sænket meget forsigtigt ned i jorden, så de ikke
splintrer.

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-02-05 15:22

"G.B." <nonono@nospam.invalid> writes:

> For at undgå/begrænse vævsskader?

Du tænker på den der bliver frosset ned i forhåbning om senere at
kunne blive tøet op og genoplivet. Artiklen BW refererer til handler
om at frysetørre , pulverisere og så begrave.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : G.B.

Dato : 17-02-05 16:38

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev i meddelelsen

> Du tænker på den der bliver frosset ned i forhåbning om senere at
> kunne blive tøet op og genoplivet. Artiklen BW refererer til handler
> om at frysetørre , pulverisere og så begrave.

Du har ret - jeg har netop læst artiklen om de siede svenskere i
Berlingeren.

Fra : Jonas Haase

Dato : 17-02-05 16:05

Holst <newsfeb05@shelter.dk> writes:

> [...]
>
> 2. Hvorfor skal denne nedfrysning til sølle -18 °C tage en hel uge?
>
> 3. Hvorfor ikke bare stoppe det hele ned i flydende kvælstof fra starten?

Muligvis vil de sikre sig at kroppen er gennemfrossen før de dumper
den i flydende kvælstof. Hvis de bare ville dumpe den i kvælstoffet
med det samme ville vandet i kroppen nok fryse udefra og ind ligesom
vandballonen her:
http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=62
Jeg har prøvet ovenstående forsøg, og hvis man lader vandet i ballonen
fryse i for lang tid vil der opstå spændinger (vandet indeni udvidder
sig når det fryser) som fører til at isballonen kan eksplodere - godt
nok har de tænkt sig at pulverisere kroppen men det skal nok ikke ske
helt så voldsomt

Det kan også være det bare er et pengespørgsmål - det er nok billigere
at stikke den døde i en dybfryser i en uges tid end at lade en masse
kvælstof koge af for at opnå den samme effekt.

hilsen
Jonas
--
Bad spellers of the world UNTIE!

Fra : Croc®

Dato : 17-02-05 17:09

On Thu, 17 Feb 2005 16:04:56 +0100, Jonas Haase
<jhaaseSPAMSPAMLOVELYSPAM@eso.org> wrote:

> [...]
>sig når det fryser) som fører til at isballonen kan eksplodere - godt
>nok har de tænkt sig at pulverisere kroppen men det skal nok ikke ske

Det ville nok være smartest først at skære vedkommende i tynde skiver
før sænkningen i flydende kvælstof.

>Det kan også være det bare er et pengespørgsmål - det er nok billigere
>at stikke den døde i en dybfryser i en uges tid end at lade en masse
>kvælstof koge af for at opnå den samme effekt.

Selve overskriften er også forkert. Frysetørring handler om fjernelse
af vand fra produkter.

Fra : Jonas Haase

Dato : 17-02-05 17:21

Croc® <sbm@pc.dk> writes:

> Det ville nok være smartest først at skære vedkommende i tynde skiver
> før sænkningen i flydende kvælstof.

Det skal nok vække begejstring hos de efterladte

> Selve overskriften er også forkert. Frysetørring handler om fjernelse
> af vand fra produkter.

Ja, i textneskrivelsen på firmaets hjemmeside skriver de at den
pulveriserede afdøde kommer i et vakuumkammer bagefter for a sublimere
vandet fra.

hilsen
Jonas
--
Bad spellers of the world UNTIE!

Fra : Croc®

Dato : 17-02-05 18:20

On Thu, 17 Feb 2005 17:21:19 +0100, Jonas Haase

>Det skal nok vække begejstring hos de efterladte

Pyt hvis slutproduktet (kan man kalde det sådan?) er pulver, kan
metoden vel være ligegyldig.

>Ja, i textneskrivelsen på firmaets hjemmeside skriver de at den
>pulveriserede afdøde kommer i et vakuumkammer bagefter for a sublimere
>vandet fra.

Det bliver vist en pebret affære for de efterladte, hvis der indføres
fuld brugerbetaling for den slags begravelser.

Regards Croc®

Fra : Peter Westh

Dato : 17-02-05 21:01

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Pyt hvis slutproduktet (kan man kalde det sådan?) er pulver, kan
> metoden vel være ligegyldig.

Hvorfor kommer jeg til at tænke på Peter Lundin?

/P

Fra : Croc®

Dato : 17-02-05 23:01

On Thu, 17 Feb 2005 21:01:17 +0100, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>Hvorfor kommer jeg til at tænke på Peter Lundin?

Det ved jeg ikke. Frøs han også ofrene ned?

Regards Croc®

Fra : Peter Westh

Dato : 17-02-05 23:12

> Det ved jeg ikke. Frøs han også ofrene ned?

Nej, det var vist det med de tynde skiver.

/P

Fra : Holst

Dato : 17-02-05 12:55