SATA harddisk - kan ikke bootes fra
Fra : Jesper

Dato : 17-02-05 10:18

Halløjsa Alle
Min gamle IDE harddisk ville ikke mere. Derfor købte jeg en SATA som jeg
venter mig meget af. Jeg kan bare ikke få den til at boote fra SAT'en. Så
snart jeg har sat een af IDE-harddiskene til, forsvinder den ud af BOOT
DEVICE'erne. Det er næsten som om at IDE HD'erne "overruler" SATA'en. SATAen
kan sagtens ses i Windows XP, men kan ikke virke som bootdisk
Jeg har p4p800 Motherboard (hvis det har nogen betydning)

Jeg har prøvet alt (næsten) Kan i hjælpe mig?

...og lige et par tilllægspørgsmål

1 - Når jeg partitionerer, er jeg vant til at lave een primær, en extended,
og så lægge logiske drev på. Nu siger windows at der må komme op til fire
primære på. Hviken betydning har det om drevene er primære - eller logiske
drev på den udvidede partition? Jeg har to HD'er som jeg deler op i tre.

2 - Nå - der var kun eet

Jesper

Fra : Kim

Dato : 17-02-05 10:38

On Thu, 17 Feb 2005 10:18:27 +0100, "Jesper" <jespr@TRALALA.dk> wrote:

>Min gamle IDE harddisk ville ikke mere.

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : Esben

Dato : 17-02-05 10:55

"Jesper" <jespr@TRALALA.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SATAen kan sagtens ses i Windows XP, men kan ikke virke som bootdisk
> Jeg har p4p800 Motherboard (hvis det har nogen betydning)

Prøv flg i bios:
Vælg "Boot" > "Harddisk Drives" og sørg for at S-ATA disken står øverst på
listen. Vælg derefter "Boot" > "Boot devices" og se om ikke S-ATA disken
dukker op.

--
Esben

Fra : Jesper

Dato : 17-02-05 10:59

Hmm - det ER desværre prøvet

jesper

Fra : Esben

Dato : 17-02-05 11:23

> Hmm - det ER desværre prøvet

Det var mærkeligt - det virker på mit p4p800. Kan den heller ikke boote på
S-ATA disken, hvis du trykker F8 under POST?

--
Esben

Fra : Jesper Frehr

Dato : 17-02-05 15:57

Esben!

Jeg vrøvler - det hjalp sgu. Jeg troede du mente noget andet.
Nu kan jeg finde HD'en og boote fra den, nu men nu giver min gamle imagefil
mig problemer. Havde egentlig installeret en rå xp på SATA'en, og det
virkede fint. Men da jeg lagde imagefilen over igen giver den mig en blå
skærm og rebooter meddetsamme.

Er det et driverproblem eller hvad tror du?

Hvad skal der stå i ONBOARD IDE OPERATE MODE??
Enhanced eller compatible

Jesper

Fra : Esben

Dato : 17-02-05 18:04

"Jesper Frehr" <jesper@TRALALAfrehr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blå skærm og rebooter meddetsamme.
>
> Er det et driverproblem eller hvad tror du?

Det tør jeg ikke sige. Hvis det virkede fint før, virker det underligt hvis
det skulle være et driverproblem. Måske kan imaget være korrupt?

> Hvad skal der stå i ONBOARD IDE OPERATE MODE??
> Enhanced eller compatible

Enhanced, og nedenunder Enhanced support mode on [S-ATA]

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-02-05 20:43

Jesper Frehr wrote:

> Er det et driverproblem eller hvad tror du?

Din image-fil er fra før du fik SATA-disk?

Hvis ja, så er det et driverproblem. Lav en repair af din installation
(husk at reinstallere SP's eller brug en slipstreamed CD). Husk at have
et nyt image

Fra : Madsen

Dato : 17-02-05 11:17

Jesper wrote:
> [...]
> komme op til fire primære på. Hviken betydning har det om drevene er
> primære - eller logiske drev på den udvidede partition? Jeg har to

Hvilken BIOS ver.?
--
Madsen

Fra : Khawk

Dato : 16-03-05 22:43

> [...]
logiske
> drev på den udvidede partition? Jeg har to HD'er som jeg deler op i tre.

kort og ufuldstændigt svar. Det har som udgangspunkt betydning for hvilke
bogstaver drevene får og for hvilke drev operativsystemet kan se (svjh kan
windows 9x kun se den primære patition som den startes op fra + alle logiske
drev).

mvh
Kim