ASUS skuffer i 2 x RAID0
Fra : Sven

Dato : 16-02-05 22:01

Hej.
Jeg har et ASUS K8V Deluxe, og har hele tiden kørt med 2x120 Gb Maxtor 9
SATA i VIA-raid 0. I dag har jeg så modtaget 2x200 Gb Maxtor 10 PATA, som
jeg har sat til Promisecontrolleren i RAID 0, men i-flg HD-tach er enne
Promise-løsning noget langsommere end VIA's RAID 0. Har det noget at gøre
med, at promise kører over PCI-bussen?
Jeg har så haft lånt 2 x160 Gb SATA Maxtor 9, som jeg har prøvet på
Promise-controlleren, men det hjalp ikke. Disse er lige så "langsomme" som
PATA.diskene.
VIA-raiden peaker i starten omkring 120Mb/s og ender på 97,2 MB/s i
gennemsnit, hvor de 2x200 Gb Maxtor 10 PATA ligger konstant på 91 Mb/s
indtil 307 Gb, hvorefter den begynder at dale, gennemsnit her er 89,4MB/s.

Er her noget galt, eller er promisecontrolleren bare langsommere end VIA's
indbyggede SATA RAID? Jeg mente ellers at have læst, at Maxtor 10 HD'ere
skulle være hurtigere end Maxtor 9, men det hjælper selvfølgelig ikke, hvis
controlleren er noget skod!

Sven

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 16-02-05 23:50

Sven wrote:
> [...]
> 10 HD'ere skulle være hurtigere end Maxtor 9, men det hjælper
> selvfølgelig ikke, hvis controlleren er noget skod!

Alle onboard Raidcontrollere er noget skod !!

Mikkel

Fra : Sven

Dato : 17-02-05 06:32

> Alle onboard Raidcontrollere er noget skod !!
>
> Mikkel

Det er de jo så ikke alle sammen, da VIA's egen SATA onboard er væsentligt
hurtigere end denne onboard Promise-controller. Hvis controlleren ikke
skulle være onboard, hvad skulle den da være? Jeg har en 4-kanals
RAID-controller til at sætte i PCI, men det bliver det da ikke bedre af. Den
vil jo aldrig komme over PCI-bussens hastighed, og faktisk ikke engang i
nærheden af den, da PCI-bussen jo også har andet at lave.

Sven

Fra : Claus Albæk

Dato : 17-02-05 12:55

Sven wrote:

> [...]
> vil jo aldrig komme over PCI-bussens hastighed, og faktisk ikke engang i
> nærheden af den, da PCI-bussen jo også har andet at lave.

onboard controllerne sidder formentligt også på PCI bussen. tjek layout
for chipsettet om den gør, så finder du ud af om der er noget at hente
på den kant.

Fra : Claus Albæk

Dato : 17-02-05 12:57

Claus Albæk wrote:

> onboard controllerne sidder formentligt også på PCI bussen. tjek layout
> for chipsettet om den gør, så finder du ud af om der er noget at hente
> på den kant.
mente self. på south bridge'en

Fra : Sven

Dato : 17-02-05 19:31

> mente self. på south bridge'en

Ja, for mig ser det ud som om promise-controlleren kører via PCI-bussen,
mens VIA's egen RAID kører uden om PCI-bussen og dermed har en højere
hastighed. Promise-controllerens hastighed i burst-read (hastighed fra
HD'ernes cache til ram) er på 95 mb/s, mens VIA's raid er på 149 mb/s, så
mon ikke det er her problemet er?
Der er også stor forskel på hvilken vej data'erne løber. Fra VIA til promise
kopieres med ca 49mb/s, mens fra promise til VIA kopieres med 70mb/s. Måske
jeg skulle overveje at bruge en alm indbyggede PATA controller, og så prøve
WindowsXP's software RAID. Nogen der kender noget til den?

Sven

Fra : N_B_DK

Dato : 18-02-05 18:04

Jens Mikkel Lausten wrote:
> Alle onboard Raidcontrollere er noget skod !!

Begrund ? der er da flere dyrere boards som har helt ok onboard SCSI RAID
controllers

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 18-02-05 19:25

N_B_DK wrote:
> [...]

Der er ikke nogen der giver noget særlig i performance, snarere tvært imod.
Dette er bekræftet af adskillige pc sites.
Skulle du kende et der siger det modsatte er jeg meget interesseret i at se
dette.

> Begrund ? der er da flere dyrere boards som har helt ok onboard SCSI
> RAID controllers

Nu springer du i det, tråden startede med SATA Raid 0 - men ok.
Hvilke ??
Hvis du vil have ordentlig performance er du pisket til at købe en add on
controller - jeg kender ikke nogen on board løsning med bare en nogenlunde
processor/ram konfiguration.
Jeg selv haft Mylex PL1, Mylex PD3, Mylex ExtremeRaid 1100 og nu en LSI
320-2X i mine maskiner.

Mikkel

Fra : N_B_DK

Dato : 18-02-05 23:00

Jens Mikkel Lausten wrote:

> [...]
> imod. Dette er bekræftet af adskillige pc sites.
> Skulle du kende et der siger det modsatte er jeg meget interesseret i

RAID går ikke ud på at få bedre performance, men datasikekrhed, at man så
kan køre RAID 0 (som intet har med RAID at gøre) er en anden side af sagen.

> Nu springer du i det, tråden startede med SATA Raid 0 - men ok.
> Hvilke ??

Nej springer ikke i noget som helst , du siger at ALLR onboard RAID
controllere stinker.

> Hvis du vil have ordentlig performance er du pisket til at købe en
> add on controller - jeg kender ikke nogen on board løsning med bare
> en nogenlunde processor/ram konfiguration.

Om det er onboard eller et PCI kort er ligemeget hvis det bygger på samme
dårlige chip.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 18-02-05 23:30

N_B_DK wrote:

> RAID går ikke ud på at få bedre performance, men datasikekrhed,

Med den rette controller kan man jo vælge alt efter hvad man bruger det til.
Jeg har et raid 5 array til mine data og et stripeset til mine programmer.

> at man så kan køre RAID 0 (som intet har med RAID at gøre) er en anden
> side af sagen.

Helt enig. Det burde vel hedde AID, men bliver jo ofte bare kaldt striping.

Jeg spørger igen hvilke ???

> Nej springer ikke i noget som helst , du siger at ALLR onboard RAID
> controllere stinker.

Ja jeg siger det jo i en tråd der omhandler en onboard SATA controller. og
det er i det lys du skal se mit svar.
Se evt trådens emne.

> Om det er onboard eller et PCI kort er ligemeget hvis det bygger på
> samme dårlige chip.

Selvfølgelig kan man da købe en dårlig add on controller hvis man vil - man
kan også købe en god, den mulighed har du ikke med onboard - de er alle
dårlige.

Mikkel

Fra : Madsen

Dato : 18-02-05 20:10

Sven wrote:
> [...]
> 10 HD'ere skulle være hurtigere end Maxtor 9, men det hjælper
> selvfølgelig ikke, hvis controlleren er noget skod!

Lidt læsestof weekenden :
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=5&ArticleID=54&P=1
det omhandler den syd bro som er på dit MB.
--
Madsen